Zomaar een paard kopen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QueenE

Zomaar een paard kopen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 14:24

Familie van mij heeft nu dus een pony gekocht en een veulen. Ze hebben er dus helemaal geen verstand van en hebben zelf ook niks met paarden. Nu moet ik ze dat dus gaan leren. Nouja moet niet maar dat hebben ze mij gevraagt. Weet iemand tips voor een spoedcursus paarden?

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:01

nouja ik zou de belangrijkste dingen leren.
Zoals waar je op let met het verzorgen enzo.
daarna als iedereen het door heeft en het onder de knie heeft verder gaan.
Kunnen ze wel rijden dan?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:31

Ik zou beginnen met ze te leren dat een paard houden niet voor de lol is als je er geen verstand van hebt. Zeker niet een pony met een veulen.
Begin met voer en stalonderhoud en dan waar ze op moeten letten medisch gezien.. maar ik vind het niet echt een slimme actie eigenlijk!!
Neem een ervaren verzorgster of bijrijder die er ander voor kan zorgen en wel weet wat ze doet.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:37

Ik zou ook inderdaad aanraden een ervaren verzorger te nemen.. Want straks is het jou schuld als het dier overlijd aan koliek omdat hun niet weten waar ze mee bezig zijn....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:37

Oke, vraag 1: waar hebben ze de pony gestald?
Vraag 2: wat willen ze met het veulen doen? Staat die nog bij moeder?
Vraag 3: wat kan de moeder? Hoe oud is de moeder? Maat?

Stap1: Indien nog geen stal geregeld is, zorg voor een box op een manege, zodat er altijd wel iemand is aan wie ze iets kunnen vragen.
Stap2: Indien het veulen nog niet is gespeend, deze (mits de leeftijd het toestaat) bij de moeder vandaan halen, en proberen ergens in te scharen)

En stap 3: reken ze even voor wat het houden van moeder met veulen gaan kosten. Regel verzekering, kijk de hoeven na en geef een wormenkuur, zodat je weet dat ze dat iig al hebben gehad. Ga verder even met ze shoppen zodat ze allebei iig een halster en touw hebben. Al het andere wat ze moeten aanschaffen ligt aan het niveau en de maat van de pony.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:41

Emmz schreef:
Familie van mij heeft nu dus een pony gekocht en een veulen. Ze hebben er dus helemaal geen verstand van en hebben zelf ook niks met paarden. Nu moet ik ze dat dus gaan leren. Nouja moet niet maar dat hebben ze mij gevraagt. Weet iemand tips voor een spoedcursus paarden?

klinkt als een zooitje ongeregeld. als je niet weet wat het inhoudt om een viervoeter te houden, waarom beginnen er dan aan beginnen?? ik snap dat echt niet hoor... en als jij er ook al niks van afweet, waarom zou jij dat dan gaan doen? ze kunnen beter, als ze van plan zijn die beestjes te houden, een ervaren iemand inschakelen die wel weet waar hij/zij mee bezig is...

WHOOPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:42

Tsja, voor "zint eer ge begint" is het te laat. Ik neem aan dat ze de paarden niet meer terug kunnen brengen naar de vorige eigenaar. Wat Riant al zegt, zoek in ieder geval een (volwassen) ervaren bijrijder/verzorger en laat ze een goede stalling voor de paardjes zoeken!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:50

niet echt slim van je familie. Zoek inderdaad een ervaren verzorgster voor hen die hen dan stapje voor stapje kan leren wat het inhoudt om paarden te hebben en te verzorgen + houd hen eens voor wat een goede hoefsmid en DA kosten per jaar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:28

zorg dat ze lid worden van de bibliotheek, er zijn daar best veel goede boeken waar een hoop in staat...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:51

Ervaring leert dat de paardenboeken in de bibliotheek doorgaans uitgeleend zijn of niet aanwezig...Lips are sealed

Als er een pony aangeschaft kan worden, kan het boek over paardenverzorging er ook nog wel bij.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:32

Ik had ook nog nooit een paard verzorgd toen ik er eentje kocht, dus ik hoor blijkbaar ook bij het zootje ongeregeld! Haha!
Ik heb wel altijd veel andere dieren verzorgd en ik heb gezond verstand.
De eerste maanden belde ik de DA nog wel eens te veel, voor dingen die ik achteraf ook zelf had kunnen doen.
En ik had een zwager en schoonzuster die ook paarden hebben dus ik hing geregeld aan de telefoon "Hij doet raar!" Cool
Al doende leert men en van vragen wordt men wijzer.
Ze zullen wel niet voor niets een pony hebben gekocht, daar moet je toch van houden. En een aankoopprijs is ook niet die van een pak melk, dus ze hebben er ook wel wat voor over!
Gewoon ze steunen en hun vragen beantwoorden. Een boek voor bv een verjaardag is nooit weg en bij de bieb kun je ze gewoon aanvragen!

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 20:57

MissArianne schreef:
klinkt als een zooitje ongeregeld. als je niet weet wat het inhoudt om een viervoeter te houden, waarom beginnen er dan aan beginnen?? ik snap dat echt niet hoor... en als jij er ook al niks van afweet, waarom zou jij dat dan gaan doen? ze kunnen beter, als ze van plan zijn die beestjes te houden, een ervaren iemand inschakelen die wel weet waar hij/zij mee bezig is...

Ik weet er dus wel wat van af..
De paarden staan bij hun thuis. Ze hebben stro kuil en ze krijgen bix. Ze kunnen zo het land in lopen. Ze kunnen nu poetsen Haha! En ik kan er ook niks aan doen dat ze die pony hebben gekocht was niet mijn keus was hun keuze. ik heb daar niks mee te maken. Het is een pony van 1.38 en veulen word 1.50 ongeveer. veulen is nog bij de moeder. Ze hebben een bak bij hun buren en die buren gaan hun nu ook helpen. Ik heb vandaag op de pony gereden is een hele lieve pony kan alleen wel wat bokken. Ik dnek dat het wel goed komt khep even gepraat.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:16

Emmz"]
[/quote]

het was neit om je aan te vallen ofzo hoor, maar als je om een spoedcursus paarden vraagt....?
en ik bedoelde met zooitje ongeregeld de mensen die die paardjes hebbenge kocht. ik bedoel, als je als koper er neit veel van af weet en dus blijkbaar ook niet de intentie hebt om ze zelf te gaan verzorgen (zo komt het op mij over, omdat ze jou hebben gevraagd om dat te doen) waarom schaf je ze dan aan? gewoon omdat je paarden leuk vindt? het kan hoor, maar vind ik een betje raar. nogmaals, het was neit mijn bedoeling om iemand persoonlijk aan te vallen, ik gaf alleen mijn mening.

[quote="Margee schreef:
Al doende leert men en van vragen wordt men wijzer.

mee eens, dat overkomt mij ook regelmatig

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 13:16

Ik vroeg tips om iemand een spoedcursus paarden te geven dus niet voor mijzelf..
Maar weer even ontopic..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:00

Nou er gaat hier tochniemand offtopic of wel .. en als je zelf wel genoeg van paarden weet dat kan je ook wel bedenken wat je die mensen moet leren. Dan weet je ook dat je om te leren bij paarden ervaring nodig hebt en dat dat tijd nodig heeft. Er zijn wat boeken die je kan geven maar ja de praktijk is vaak erg anders dan een boek. Poetsen stal en overige verzorging kan je iemadn natuurlijk vertellen, maar het herkennen van ziektes e.d. dan komt met ervaring.
Verder is er geen spoedcursus paarden, er is ook geen normale cursus paarden.. omgaan met paarden leer je in de loop der jaren in de praktijk.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 14:46

Argghh stom van die mensen,
als je geen verstand hebt van paarden tjaa dan kan je er beter
maar geen nemen !!

Maarr in dit geval, wat precies moet je ze leren..
* Voeren ; ergg belangrijk
* Stalonderhoud ; frisse schone stal is ergg belangrijk
* Vooral idd het medische,
dat ze weten hoe ze dan in sommige gevallen moeten handelen
* Tuig, zadel en hoofdstel moet wel passen uiteraard

VERDER GEEN IDEE !!

Ze merken vanzelf wel hoe alles werkt en hoe alles moet lopen,
dit leren ze vanzelf wel.. Lachen