Zweet-probleem... Scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pony Scheren?

Ja
18 (62%)
Nee
11 (37%)

Totaal aantal stemmen: 29

Liesje89

Zweet-probleem... Scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 13:59

Beste bokkers Tong uitsteken

Ik heb een probleem met mijn shet x welsh. Ik rijd niet vaak op haar, maar nu ik vlakbij het bos woon ga ik af en toe met haar haar het bos, onder het zadel. Ik neem haar ook vaak mee naast de fiets, als dat gaat met de tegenwind op dit moment.

Maar wat nou het probleem is... Ze heeft zo'n teddy-vacht gekregen dit jaar (Verhuizing van schiedam - odoornerveen [drenthe, noorden, kouder], en een buitenstal ipv binnenstal) dat ze zo zweet wanneer ze ook maar iets van lichaamsbeweging doet. Ze is dan echt over haar hele lichaam bezweet, ze maakt zich ook heel druk buiten. Als ik alleen al aan een lang teugeltje draaf gaat ze al enorm zweten, niet omdat ze hard moet werken, maar omdat ze zich zo druk maakt.

Ik heb de beschikking over goede en passende dekentjes voor haar (9 in totaal), dus scheren zou eigenlijk dé oplossing zijn.. Ik beschik over een eigen machine.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:02

Ik zou haar scheren hoor, want je bent nu al te laat om de vacht dun te houden met dekentjes. Je kunt ook alleen een strook scheren (weet ff niet hoe je dat model noemt) maar dat de benen en de rug wel bedekt blijven.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:37

een jachtmodel heet dat ...
dat lijkt me in dit geval heel verstandig omdat de pony altijd binnen heeft gestaan ...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:40

Ik zou haar indd scheren en als je haar niet helemaal wilt indd jachtomodel.

Ligt eraan of ze veel opstal staat of veel buiten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:42

Is dat zweten omdat ze dik in haar vacht zit, door de opwinding, of door gebrek aan conditie?
Is er een mogelijkheid om haar ook in de winter buiten te hebben lopen? In dat geval zou ik niet scheren. Nu is het op het moment ook erg warm, dus dat kan de reden zijn dat ze zo transpireert. En als ze een beetje gewend is aan haar omgeving zal dat druk maken ook wel minder worden.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:59

Heeft er iemand een foto van het jachtmodel toevallig?

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:52

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:59

Nou ik heb altijd geleerd dat hoog streepmodel het jachtmodel is maar ja het zal wel.......

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:38

Kun je aangegeven waarom je haar niet zou willen scheren?

wishingA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:53

best stom, ze hebben een vacht, dan gaan ze scheren waarna ze de vacht weer vervangen voor een deken, ben ik nu gek of?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 00:24

Gewoon laten zoals het is. Een beetje zweet is toch niet zo erg. Ze staat nota benen op een buiten stal. Die vacht heeft ze gewoon nodig. Je rijd ook geen wedstrijden waarbij je bang moet zijn dat je paard er dan minder mooit uitziet. Kijk nog maar eens op de site van Frans, ook uit Odoormerveen. www.paardnatuurlijk.nl Hij heeft daar een leuke verhandeling over geschreven. Succes met je lekkere knuffel teddypaard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:17

mrie schreef:
Gewoon laten zoals het is. Een beetje zweet is toch niet zo erg. Ze staat nota benen op een buiten stal. Die vacht heeft ze gewoon nodig. Je rijd ook geen wedstrijden waarbij je bang moet zijn dat je paard er dan minder mooit uitziet. Kijk nog maar eens op de site van Frans, ook uit Odoormerveen. www.paardnatuurlijk.nl Hij heeft daar een leuke verhandeling over geschreven. Succes met je lekkere knuffel teddypaard.

En daar is-t-ie weer! Even een waarschuwing voor iedereen die denkt dat deze methode voor iedereen haalbaar is....dat is hij dus niet! Als je geen weiland te beschikking hebt waar een paard zichzelf op droog kan stappen na in het zweet te zijn gereden, moet je dit dus niet toepassen. Een paard nat op stal zetten is vragen op problemen. En niet iedereen heeft na intensief trainen uren de tijd om te wachten tot zijn paard droog is.

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:06

Wij scheren ook, bij ons op stal kan het vreselijk tochten, en de paarden die erg lang nat blijven scheren we.
En dat werkt prima!

Heeft niet zoveel te maken met:
Citaat:
best stom, ze hebben een vacht, dan gaan ze scheren waarna ze de vacht weer vervangen voor een deken, ben ik nu gek of?

Maar meer met, ze krijgen een wintervacht die er niet op is berekend dat ze ook nog aan het werk gaan.
We hebben bij ons bijvoorbeeld een tinker die na een rondje stappen al zweet (nou ja.....)
En die droogt zo slecht op, dat het risico dat ie kou van, zelfs met zweetdeken op aanwezig is, dus ja......

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 11:36

De pony zweet omdat ze werkt, én zich druk maakt... Conditie heeft ze zat, want ze is niet moe te krijgen Tong uitsteken Vreselijk, dribbelkont... Haha.
Waarom ik haar NIET zou willen scheren...
Sja... Ik zou niet weten waarom ik haar niet zo willen scheren, waarschijnlijk omdat ze niet elke dag werkt.

Maar ik ga haar scheren. Er kan dus een slotje op Knipoog

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:30

Cassidy schreef:
En daar is-t-ie weer! Even een waarschuwing voor iedereen die denkt dat deze methode voor iedereen haalbaar is....dat is hij dus niet! Als je geen weiland te beschikking hebt waar een paard zichzelf op droog kan stappen na in het zweet te zijn gereden, moet je dit dus niet toepassen. Een paard nat op stal zetten is vragen op problemen. En niet iedereen heeft na intensief trainen uren de tijd om te wachten tot zijn paard droog is.

Ik heb niet gezegd dat deze methode voor iedereen haalbaar is. Ik heb het niet eens over een methode gehad, alleen over de verhandeling over wel of geen deken.
Wie is er hie nu aan het generaliseren. Niet lief

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 23:10

Dit verhaal klinkt mij erg bekend in de oren, ik heb er ook zo een.. Ik rij haar niet elke dag, en al helemaal niet intensief. Maar ze maakt zich zo druk tijdens het rijden en door een slechte conditie omdat ze 7 maanden op rust heeft gestaan is ze ook meteen helemaal nat. En droog krijg je d'r niet zo 1 2 3 Ik zit dus ook te twijfelen of ik zal scheren of niet. Dekens heb ik genoeg, dus ook bij mij zit daar het probleem niet. Nu had ik alleen een vraagje nog. Ik wil dus sowieso d'r hals scheren, daar en bij d'r billen zwet ze het meest, maar daar zit natuurlijk geen deken. Is dat dat niet te koud voor de winter? Ze staat als het weer het toe laat de hele dag in de paddock, als het erg koud wordt 's nachts binnen. En kan het in deze tijd van het jaar nog?

Kan iemand ook nog mijn vragen beantwoorden? Lachen

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 23:16

Op paardnatuurlijk laten ze gerust een bezweet paard zonder deken staan... moet je doen! Knipoog

Okee ontopic; ik zou scheren, zo blijft je een hoop ellende bespaart! In jouw geval misschien het jachtmodel idd.

wishingA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 23:53

Ja op paardnatuurlijk, doen ze niet aan dekens, niet aan stallen, niet aan scheren, niet aan hoefijzers dat doen ze daar. Scheren moet je niet doen, eerst scheren en dan een wollen dek er op? beetje dubbel of niet? Die bij paard natuurlijk doen hun paard bezweet of niet zo in de winter weer het land in zonder droogstappen of wrijven maar dat zijn dan zeker zeldzame paarden die zij hebben? Lachen maarja.... ik ben tegen scheren hoor!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 11:42

PaardNatuurlijk zit hier een stukje verder in Odoornerveen.
Zij hebben 4 paarden, 2 arabieren (hengst & merrie), een draver en een draver x arabier. Voorheen hadden ze ook nog een oude witte pony, maar die zie ik nooit meer. Volgens mij is die onlangs overleden.

Niet echt bijzondere paarden, maar ik vind 't Natuurlijke gedoe een beetje overdreven...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:16

Nou je hoeft ook niet alles wat ze daar zeggen zo maar aan te nemen. Maar hun site geeft wel stof tot nadenken. En ik vind paarden scheren maar niks. Maar ik heb wat dat betreft makkelijk praten. Hij gaat het hele jaar de wei op en hoef niet op wedstrijd. Ik heb er lol in hem langdurig te plukken en borstelen als hij in de rui is en vind hem met zomer, winter, herfst of lente vacht altijd mooi. Een beetje zweet boeit me niet zo en hem blijkbaar ook niet. Ik vind de volharding en filosofie die ze bij PN hebben erg bewonderenswaardig, zelf pik ik er uit wat ik bruikbaar vind en de rest laat ik de rest. Ieder z'n ding toch...