Agressief naar andere paarden, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IndianaJones

Agressief naar andere paarden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 13:16

Hoi,

onze paarden staan op dit moment in de rijbak (25x50 mtr) en een paddock ernaast (30x35 meter) inclusief 2 grote schuilstallen. Ze kunnen van ene bak naar andere, dus ruimte zat op zich dus. Ze lopen er nu met 3 Tinkers en 1 Kruising fries/Haflinger en een Shet. Nu is 1 van de Tinkers de laatste tijd ontzettend agressief tegen de rest.
Hij was al nooit een paarden"vriend", maar zoals nu was het eerder niet.

De rest (op de kruising Fries/Haf (is een merrie) na, die staat wel boven hem (hij is een ruin).
Als hij eraan komt gaan ze keurig voor hem aan de kant of lopen weg. Goed paardengedrag dus. Echter...dat zint hem dan nog niet en gaat erachter aan, waardoor ze meer bij hem weglopen. Op een gegeven moment gaat hij dan in de aanval (ook al lopen ze voor hem weg, dus hij valt dan gewoon van achteren aan zeg maar) en pakt ze vol in de rug en laat niet weer los. Blijft roppen en vasthouden.

Vanmorgen had hij de Shetlander te pakken in de rug, die begon gewoon te gieren. De Tinker liet niet los, maar ging later door z'n voorbenen en ging op de Shet liggen drukken en bijten.

Het zal allemaal met paardengedrag te maken hebben hoor, echter als de rest van de paarden zich keurig gedragen (op een paardenmanier) vind ik het wat raar dat hij toch zo doorgaat en ze constant zo kapotbijt.

Op de trailer bijt hij andere paarden ook erg, maar daar heeft hij nu een muilkorf voor zodat dat niet meer kan gebeuren. Dat gaat verder goed.

Is hier uberhaupt wat aan te doen of zijn er meer mensen die dit herkennen?

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:35

Sorry, maar dat vind ik echt geen normaal paardengedrag. Uit de groep halen is de beste/enige oplossing. Jammer voor de Tinker, maar wat hij met die shetlander doet is echt niet normaal.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:50

Hmm bij ons op de wei word mn shet ook weggejaagd en verstoten door de Fjord en KWPN'er, en af en toe een hapje ook wel, maar dit gaat idd een beetje ver.. Ik denk dat je hem idd het beste uit de groep kunt halen, want ik zou er niet van uit gaan dat het ooit nog vriendjes worden..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:30

ik zou eerst alle lichamelijke en geestelijke zaken uit gaan sluiten.
een paard met pijn duld geen andere in zijn buurt.
hoe is zijn voeding? kan hij zijn energie goed kwijt?

en anders idd toch apart, als hij daarvan opknapt zou ik het zeker doen