navanto schreef:@ Skipper: natuurlijke drainage?? loopt het daar ZOO goed weg??
de plek waar de bak bij ons moet komen te liggen is nu al een beetje soppig...
o ja en nog iets... als je wil draineren, moet het dan bij een sloot liggen??
zoiets hoorde ik van een kennis...
Voor draineren moet je het water wel kunnen afvoeren dus de buis kan niet zomaar ineens ophouden op het stuk waar je bak ophoudt het moet dus afgevoerd worden en dat is meestal idd een sloot of vijver oid.
Bij ons in de bak gaat het vrij goed, maar hij ligt bol dus het water loopt naar de kanten af (richting sloot en bossen) zorgen dat je de bak regelmatig sleept dan blijft het water ook minder staan. Of sleep hem voordat ze regen afgeven.
Alleen de eerste dag dat het heeft geregend is het soppig hier, dan moet het of drogen dan is het goed of meer regenen, dan raakt de bodem verzadigd loopt het overtollige water af en gaat het als een soort 'plaat' liggen (naam zegt het al plaatzand het wordt een vlakke plaat behalve natuurlijk bij hele diepe sporen etc van de hoeven)
Ik kan hele winter vrij goed rijden soms is de bak wat natter maar niet zo nat dat dat hinder geeft bij het rijden, bv dat ze ver weg zakken.
Mijn zus heeft op dezelfde wijze een bak aangelegd en dat gaat ook prima. In het begin is het wat zwaar als het droog is, het moet dan wat zakken dit neemt maand in beslag maar kan je verkorten door bv met trekker aan te rijden. Die bak ligt er nog beter bij dan ons die heeft bijna helemaal geen last van nattigheid. Maar die bodem ligt er ook nog maar 1 jaar, die van ons al 5 jaar ruim.
Normaal zouden we wel een keer een vrachtje bij moeten storten maar omdat we volgend jaar gaan verhuizen doen we dit niet meer, gebruiken het geld wel voor de nieuwe bak !