een veulen, en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maflingergek

een veulen, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 12:53

Ik heb een haf of liever maflingerveulen van 6 maanden. Daarnaast heb ik geen rijpaard dus tijd voor haar in overvloed. Maar het probleem nu is dat ik niet weet wat ik met haar moet doen!

Ze is al: - verkeersmak
- sprymak
- blijft stil staan onder het borstellen
- borstellen al gewend
- geeft goed voetjes
- en kan draven op commanda (als ze zin heeft Haha! )

wat nu? vrijheidsdressuur lijkt me helemaal te gek maar ik heb begrepen dat ze daar minimaal 2 jaar voor moet zijn! of kan ze nu ook al makkelijke dingen leren? zo ja, graag duidelijk in stappen uitleggen hoe ik het moet leren!

tips zijn dus van harte welkom! ik heb zelf erg weinig ervaring met veulens vandaar!

TIPS!!! KOMMA KOMMA KOMMA KOMMA KOMMA (alvast bedankt!)

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:57

Het veulen lekker veulen laten wezen.

Harstikkke leuk dat ze al zo braaf is, maar het is natuurlijk gewoon een veulen die lekker met leeftijdsgenootjes in de wei moet spelen. 3 jaar is vroeg genoeg om te gaan "werken".

Neonlight
Moderator Over Paarden
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:21

Gewoon lekker doorgaan waar je mee bezig bent, en verder veel in de wei laten lopen. Je veulen hoeft niet constant iets nieuws te leren! Gewoon regelmatig borstelen en af en toe wandelen is opvoeding genoeg, en je bouwt zo ook een band op.
⚠️ Neonlight kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:41

Lekker in een groep gooien en er de komende 2 jaar zo min mogelijk aankomen. Ze kent nu de basisbeginselen, dat is voldoende.

WHOOPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:29

Tessebes schreef:
Lekker in een groep gooien en er de komende 2 jaar zo min mogelijk aankomen. Ze kent nu de basisbeginselen, dat is voldoende.

OK dan! Laat je paardje lekker veulen zijn de komende tijd!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:36

Inscharen in een groep veulens van gelijke leeftijd en gelijk geslacht en er verder de komende drie jaar niet te veel mee tutten.

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:56

Alles is hier boven al een keer genoemd en daar sluit ik me volledig bij aan!! Veulen lekker veulen laten zijn... De mijne staat al 1,5 jaar in een koppel van ongeveer 30 hengsten en hij maakt het uitstekend. De beginselen heb ik hem geleerd en hij gaat netjes iedere 2 maanden naar de smid. Als hij uit gespeeld is zien we wel weer verder....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:06

Vrees alleen dat al die adviezen niet dat zijn wat de TS horen wil...Lips are sealed

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:10

Cassidy schreef:
Vrees alleen dat al die adviezen niet dat zijn wat de TS horen wil...Lips are sealed

Denk het ook niet, maar het viel allicht te proberen.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:12

ben t helemaal eens met wat hier boven allemaal staat! OK dan!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:20

Ik sluit me ook aan bij bovenstaande berichten OK dan!

Mijn merrie heeft ook vanaf 5 maanden oud met leeftijdsgenootjes op het land gelopen en zaterdag komt ze thuis ( Hyper! HYPER Hyper! ). Nu is ze inmiddels 2,5 en ze is weggegaan met de basisdingetjes, die ik uiteraard weer even bij haar moet oprakelen.

wekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:26

waarom niet gewoon met je veulen leuk bezig zijn en haar ook in een kudde laten staan bij mijn werkte dat ook prima, Ik deed elke dag wel weer andere dingen. Het hoeft nog niet zo uitgebreid te worden. Zij is nog jong en met hetgeen wat zij nu weet is dat toch mooi meegenomen voor later.Dus mijn advies geef haar gewoon je liefde en laat haar ook bij een kudde lopen dan heeft ze genoeg stof om te leren

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:35

gewoon verder doen waar je nu al mee bezig was en voor de rest lekker op de wei laten tussen andere paarden.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:35

Laat je paard lekker paard zijn..

wekker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:44

Als je je paard lekker paard wilt laten zal je hem altijd met rust moeten laten, Want een paard kan echt paard blijven als je hem in zijn kudde laat lopen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:47

Ik hoef niks meer te zeggen Haha! Haha! Haha! Haha!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:29

wekker schreef:
Als je je paard lekker paard wilt laten zal je hem altijd met rust moeten laten, Want een paard kan echt paard blijven als je hem in zijn kudde laat lopen

Laat hem dan in ieder geval de eerste 3 jaar van zn leven paard zijn.. En pak hem daarna op waar je gebleven bent..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:44

Ik denk dat je veulen meer dan genoeg kent.
Lekker in het land laten met andere leeftijdsgenootjes, waar ze leren spelen en elkaar opgvoeden, en als je echt wil kan je die dingen af en toe eens herhalen of korte wandelingtjes aan het halstertouw maken.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:52

op de wei gooien en af en toe een klein wandelingetje.
ik vind eerlijk gezegt dat je nu al te veel doet en wil.
als je nu ergens mee gaat beginnen wil je steeds meer en ga je perongeluk te ver

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:59

Ik kan alleen maar zeggen dat het geen ramp is dat je elke dag met je beestje bezig bent je moet alleen gigantisch uitkijken dat je op een gegeven moment niet iets gaat doen wat slecht is omdat je eens wat nieuws wil proberen! Wat ik bedoel: Bij mij op stal is er een opfok iemand van stal heeft daar een fries in staan ze is inmiddels al 2en half maar is elke dag met het veulen bezig. Toen het veulen 1,5 was ging ze al elke dag met haar met de lange lijnen of dan weer longeren met bit al in en zadel al op elke dag! Nu is ze 2 en half en doet ze het nog elke dag. Die malloot gaat zelfs in de kudde veulens staan en dan rennen en dan paard achter zich aan laten rennen das toch belachelijk! Ze heeft dr paard naar mijn mening al helemaal verpest toen ze nog niet met lange lijnen enzo bezig was was het echt een shcitterend paardje maar nu ziet ze er gewoon niet meer uit het lijkt alsof haar groei helemaal van de leg is want ze klopt gewoon niet meer! Zo zonde! En omdat jij nu ook iets nieuws wil gaan doen wil ik je waarshcuwen dat je niet iets doms gaat doen!

Tips: Freestylen? Dat is echt heel erg leuk! Dit helpt waarschijnlijk oo met later het inrijden en ook voor de band met je paard! Een soort onbelast rijden is het met de leiderspositie die je met freestylen hebt! Je paard loopt gewoon los en kijkt naar jou lichaamstaal en eventueel stem en loopt daarop zijn gangen. Als ze verkeersmak is kun je toch ook wandelen (wandelen hoef je neit alleen te doen om dat te leren en daarna niet meer), eventueel hardlopen ofzow.

Ik krijg zaterdag mijn shetlander veulen natuurlijk ga ik elke dag wel even met haar bezig voor de opvoeding of gewoon even een aai geven. elke dag poetsen bsoluut niet! En als ze aan mij gewend is ga ik> wandelen, freestylen, gewoon in bak loslaten en lichtte vrijheidsdressuur zoals kusjes geven maar geen zware vrijheidsdressuur zoals buigen ofzow!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:01

horsewisper schreef:
op de wei gooien en af en toe een klein wandelingetje.
ik vind eerlijk gezegt dat je nu al te veel doet en wil.
als je nu ergens mee gaat beginnen wil je steeds meer en ga je perongeluk te ver

Dat teveel maakt niet uit als je elke dag wat doet maar inderdaad het risico dat je te ver gaat in je eigen willen!

maflingergek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 18:07

natuurlijk laat ik haar veulen en groeit ze op in een kudde!
maar ik vind het gewoon erg leuk om met haar bezig te zijn.
ik heb wel begrepen dat ik nog niet verder hoef met iets leren dus ga ik de dingen die ze al kan herhalen en beter leren!

toch bedankt voor de tips en mischien is freestyle wel wat voor mij!
en ik blijf in ieder geval met haar wandelen!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:09

maflingergek schreef:
natuurlijk laat ik haar veulen en groeit ze op in een kudde!
maar ik vind het gewoon erg leuk om met haar bezig te zijn.
ik heb wel begrepen dat ik nog niet verder hoef met iets leren dus ga ik de dingen die ze al kan herhalen en beter leren!

toch bedankt voor de tips en mischien is freestyle wel wat voor mij!
en ik blijf in ieder geval met haar wandelen!

Freestyle is echt heel leuk om te doen. Krijg je echt goed contact met je paard mee enzo dat raad ik je zeker aan want het is onbelast en je paardje kan gewoon vrijbewegen! Het lijkt een beetje op longeren zonder lijn of iets maar dan met je lichaamstaal en stem als het nodig is!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:12

Lisjuh87 schreef:
Freestyle is echt heel leuk om te doen. Krijg je echt goed contact met je paard mee enzo dat raad ik je zeker aan want het is onbelast en je paardje kan gewoon vrijbewegen! Het lijkt een beetje op longeren zonder lijn of iets maar dan met je lichaamstaal en stem als het nodig is!

Ook al eens van geestelijke belasting gehoord? Het is gewoon een baby en daar kun je ook niet vanalles mee doen!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:13

Tessebes schreef:
Ook al eens van geestelijke belasting gehoord? Het is gewoon een baby en daar kun je ook niet vanalles mee doen!

ik zeg toch ook neit dat je het uren moet gaan doen elke dag!