Probleem met haflinger + zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bitterbal

Probleem met haflinger + zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 12:05

Ik heb sinds gister een haflinger.. gister meteen nog even getest want alles ging super goed... OK dan! , maar wat nu het probleem is.. ze heeft een wintec vzh zadel, maar als ik wil opstappen dan glijd het zadel tot ong. dr buik naar beneden ik heb wel goed aangesingeld dat weet ik zeker.. heeft iemand hier ervaring mee? en wat hebben jullie ertegen gedaan? want ben t nu al zat Tong uitsteken haha

In ITP ga ik nu even fototje plaatsen van haar, want denk niet dat t hierbij mag/kan....

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:14

Ik had een Wintec 2000 vzh (momenteel uitgeleend aan nicht met haf) voor mijn haflinger. Hier zit geen standaardboom in, maar een eigen boom op maat gebogen, werkt perfect. Nu heb ik een ander comfortabel passend zadel gezocht.

Dus mijn tip: Passend zadel zoeken!

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 12:17

@ smurf, ik heb je topic idd al gelezen.. het is gewoon vervelend.. maar dit zadel ligt gewoon egt goed.. en de vorige eigenaar heeft hier geen last van gehad :S
@ Maya: Zoals ik ook al zei tegen smurf.. het zadel past in principe goed.. alleen dat is wegglijd is minder.. en t is niet onder t rijden trouwens.. dan blijft ie gewoon netjes liggen

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:19

Je zusje meenemen om tegen te hangen... nee, ik weet, dit is niet de beste optie...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:21

als het zadel weggglijdt, ligt het dus niet goed... zadelmakers zeiden tegen mij ook steeds: het zadel ligt perfect... tot ik op ging stappen, gijng rijden en m'n paard even wegsprong en ik mweer met zadel en al aan de zijkant hing....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:24

Het zadel glijdt weg, dús past het niet. Is vrij simpel hoor. Zadel moet gewoon stil en goed liggen... Maar goed, aangezien je dus niet van plan bent om naar een ander zadel te gaan kijken. Stap vanaf een opstapje op, of stijg op, en trap in de andere beugel het zadel weer recht.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 12:25

hihi okee.. je hebt wel gelijk.. hij ligt niet goed, maar het ziet er wel goed uit.. en heb onder het rijden nergens last van.. alleen met opstappen..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:37

en als je paard een keertje flink wegspringt, zal je er met zadel en al naast komen te hangen *ervaring*

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 13:04

Ik las dat ja... maar deze pony schijnt dat niet en nooit gedaan te hebben... maar ik heb nog altijd niet egt antwoord, van iets wat ik nu zou kunnen proberen? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:25

Jawel?!
1. Goed passend zadel zoeken. Dan ben je er blijvend vanaf Lachen
2. Vanaf een opstapje opstijgen...
3. Snel opstijgen en zadel weer rechttrappen.

En dat ie het nooit gedaan heeft, eens is de eerste keer, en in panieksituaties is de grootste kans dat het gebeurd, en net dan moet je het niet hebben... Lachen Maar goed, het is jouw keuze

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:39

Mijn oplossing was een torsionzadel na eindeloos passen en glijden op Joris. Het zat als ene huis, echyt een verademing.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:54

lees dat andere topic maar eens, daar heb ik uitgebreid geantwoord wat je in zo'n geval voor zadel zou kunnen nemen, met links en alles erbij!

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 14:07

ja met opstapje opstijgen kan wel, als je pony blijft staan.. maar deze haflinger van mij die doet dat niet die gaat vrolijk rondjes lopen en dan heb je dus niks aan dat opstapje Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 14:09

wat dacht je ervan om hem eerst eens op te voeden voordat je überhaupt aan rijden denkt, niet stil staan bij een opstapje...... *tsssk* zou die van mij moeten proberen!

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 17:48

Haha ik probeer het haar steeds meer en meer aan dr verstand te brengen en net ging het al heel aardig.. pas toen ik erop zat ging ze lopen... ook niej netjes.. maar tis al een begin Haha!

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:00

Jullie moeten gewoon ffies aan elkaar wennen, en dan is t wel klaar, (wat betreft dat stilstaan) je kunt mijn oude zadel wel even passen zaterdag?!

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 22:12

Ik hoop dat t snel over is Haha! en zal jou zadel es op mijn haflinger gooien Knipoog

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:02

ja beter eerst leren stilstaan!dan gaat het vast beter!

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 22:12

Als ik jou was zou ik toch een opstapje nemen als je geen ander zadel wil kopen. Het schijnt dat door aan een kant op te stappen er 1000 kilo gewicht aan het paard hangt. Het klinkt onlogisch maar een echte zadelmaker voor olympische spelen heeft dit gezegd. Bij ons op de manege mag niemand zonder krukje opstijgen.

Ik heb voor mijn dikke haflinger een barefootzadel gekocht.

Waar heb je deze haflinger vandaan?? Toch niet uit Lienden, Ommeren?

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 22:46

Nee deze haflinger komt uit uhhhhhhhhhh castricum Haha! maar ik heb inmiddels het zadel van Natasjaa op mijn haf liggen en het gaat tot nu toe prima Haha! ze loopt dr ook lekker onder, vraag me niet wat voor zadel het is..

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 23:00

ik heb dit probleem ook,
ik spaar ondertussen voor een passend zadel,

Moontje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 00:08

dit komt doordat haflingers geen echte schoft hebben en het zadel nergens aan kan blijven hangen

Stilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 00:32

Er zijn wel meer rassen die weinig tot "geen" schoft hebben. Ook mijn merrie heeft weinig schoft. Ik heb veel zadels geprobeerd, die allemaal schoven met opstappen. Nu heb ik een zadel gevonden wat niet meer schuift met opstappen (zelfs als ik niet goed aangesingel.... Bloos! )

Voor ieder paard is een passend zadel te vinden. Een haflinger op mijn vorige stal had het zelfde probleem. Die heeft nu een JC, speciaal voor breede paarden "zonder" schoft.