Wat te doen als je niet bij benen/buik mag zitten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IndianaJones

Wat te doen als je niet bij benen/buik mag zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 11:03

Wij hebben op dit moment een 2,5 jarig Tinkerhengstje bij ons staan die niet wil hebben dat je bij z'n achterbenen zit of onder z'n buik (vooral achteraan richting achterbenen). Dan dreigt hij onmiddelijk, trekt z'n been omhoog. Heeft hier vast vaker of klappen voor gehad of wat dan ook, want als je als reflex dan zelf omhoog komt met je hoofd of achteruit stapt schrikt hij zelf al onmiddelijk en "deinst" achteruit.

Hoe kun je hier het beste mee omgaan en zo'n paard leren dat je aan z'n benen kunt zitten etc.

Wordt dit vaak ook "beter/makkelijker" als ze geruind zijn?

Alvast heel erg bedankt voor eventuele tips!

groetjes Annemarie

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:34

Ik denk dat het ruinen hier niks mee te maken heeft. Meestal is een hengst eerder geneigd om klappen uit te delen met zijn voorbenen.
Ik denk dat je dit het beste heel rustig aan kan opbouwen. Poetsen oid, en steeds iets verder gaan met je hand en de borstel. Probeer eerst je paard zo ver te krijgen dat je hem op zijn buik mag aanraken, voordat je naar zijn achterbenen gaat.
Veel praten en belonen als hij het goed doet en het accepteert. Misschien gelijk een worteltje geven als hij het even braaf heeft toegelaten Lachen

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:42

Ik denk dat je hem eerst moet laten weten wie er hoger in rang geplaatst is, dan zal het aanraken ook meteen beter gaan. Speel 'wegjaag' spelletjes met hem in de wei of de bak, zodat hij jou leert respecteren.
Ook moet je hem leren dat het fijn is om aangeraakt te worden, dus veeeeeeel aaien en zijn lekkere plekje zoeken, dan probeer je gewoon steeds meer richting benen en buik te gaan, steeds weer belonen door op het lekkere plekje te kriebelen.

Wel vind ik deze zin van je een beetje raar: die niet wil hebben dat je bij z'n achterbenen zit of onder z'n buik
Bedoel je nu dat je gewoon eronder wil gaan zitten? Verward dus met je billen op de grond onder zijn buik?

lienet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:56

Heb zelf ook wel eens een jonge pony gehad die dat niet zo fijn vond, ik maakte toen gebruik van een zweepje dat ik als verlengstuk van mijn arm gebruikte. Ik begon dan heel voorzichtig met aanraken middels die zweep, beetje aaien ermee zoals je ook met je handen doet, ik bouwde dat langzaam op en de streken ermee werden steeds langer, dus steeds een stukje verder. Te beginnen bij de hals bv, waarvan je zeker weet dat aanraking op die plek acceptabel is voor het paard. Over de kont en dan voorzichtig richting achterbenen, naar beneden, sloeg de pony dan gebruikte ik mijn stem goed om goed duidelijk te maken dat ik dat niet wilde hebben, dus niet schreeuwen, maar gewoon streng zijn.
Ging het goed , dan eindigde ik ook. Dat deed ik ook onder de buik, dan via de binnenkant benen naar beneden. Zo bouw je dat rustig op en gaat DAT goed, dan kun je het met je handen proberen.
voor alles geldt....rust.

De pony die ik zo heb opgevoed, was heel erg.......die mepte gewoon direct, mede ook door het verleden, slecht behandeld!
Het is goed gekomen door mijn aanpak , maar het kost tijd en vertouwen, neem tijd ervoor en oefen elke dag.......Zal vast lukken!
succes.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:59

Annetje schreef:
Wel vind ik deze zin van je een beetje raar: die niet wil hebben dat je bij z'n achterbenen zit of onder z'n buik
Bedoel je nu dat je gewoon eronder wil gaan zitten? Verward dus met je billen op de grond onder zijn buik?

Ik denk dat de TS niet letterlijk 'zitten' bedoeld, maar 'ergens aan zitten', dus 'aanraken'. Knipoog

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 12:42

Karin schreef:
Ik denk dat de TS niet letterlijk 'zitten' bedoeld, maar 'ergens aan zitten', dus 'aanraken'. Knipoog

Oooh! OKé Haha! Ik vond het al zo raar!

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 13:20

hahaah nee inderdaad, met dat "zitten" bedoelde ik inderdaad "eraan zitten!" haha.

Dank je Lienet, dit ga ik zeker proberen. Hij mept ook direct. Voor aaien en poetsen is geen probleem, ga je verder naar achteren verstart hij al en mept dan onmiddelijk zodra hij je hand af voelt dwalen richting buik (achter) of achterbenen. Schopt dan naar voren heel fel met z'n achterbenen richting buik.
Ik ga het zeker proberen!
Dank je!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:23

Je kunt ook proberen met een zacht halstertouw of een handdoek zijn achterbenen op te tillen. Laat hij wel zijn achterbenen optillen? Hoe is hij bij de smid?

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 13:30

nee, dat is het probleem. Laat z'n achterbenen niet optillen...als je er al naar wijst haalt hij uit. Dus ik kan ook niet even bij z'n hoefjes voelen ofzo. Je mag gewoon niet bij z'n achterbenen in de buurt komen.
Moeilijk hoor.
Nee bij ons nog niet naar de hoefsmid geweest. Hoeven zien er op zich niet slecht uit.
Maar goed...vindt wel dat hij het moet leren gewoon. Zeker ook voor naar de hoefsmid etc.

Maar dat van het halstertouw/handdoek is wel een goede tip voor als we eventueel iets verder zijn en we hem wel met bijvoorbeeld een zweepje bij de benen mogen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 13:37

Neem een dik katoenen halstertouw (nylon kan brandplekken geven) en haal daar de haak vanaf, die kan anders voor flinke verwondingen en blauwe plekken zorgen. Laat het halstertouw voor het achterbeen op de grond liggen in een lus, en laat het paard een stap naar voren doen. Aansluitend voorzichtig met het halstertouw naar boven en naar beneden gaan. Zorg ervoor dat je genoeg afstand houdt. Pas stoppen als het paard niet meer knokt...maar maak er ook geen urenlange sessie van.
Zelfde kun je met de voorbenen doen. Met het zachte halstertouw kun je hem ook op zijn nek en op zijn rug aanraken. Aai hem ermee, hij moet doorkrijgen dat het niet erg is.

Ik begrijp dat je het paard net in bezit hebt? Dan zou ik niet met zweep gaan werken, aangezien je niet weet hoe hij daar op reageert. Misschien is hij daar wel bang voor.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 13:58

dank je wel!! Lachen Ga zeker met hem aan het werk!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:41

Gewoon poetsen aanraken en stem verheffen als hij dat doet. Verder als hij echt slaat om te raken en schop onder zijn hol geven als hij wil slaan of slaat.

Mijn pony van 1,5 deed het eerst ook toen ik haar net had. Ze sloeg zo hard dat als ze je zou raken je nog niet jarig was. Het begon al bij haar buik of achter haar voorbenen. Flinke schop verkocht. Nooit meer gedaan wel gedreigd maar gewoon stug volhouden.

Uiteindelijk kon je eronder zitten en er alle mee doen......

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:54

lekkere wollen poetshandschoen aan stok fabrieken en daarmee aaien. Blijf je zelf uit schootsveld en steeds stukje verder. Mogelijk belonen met snoepje als hij daar gevoelig voor is. Geduld, geduld en geduld zijn de sleutelwoorden. Komt wel goed, maar wees voorzichtig met je zelf. Ik zou eerst proberen van afstandje aanraken en dan pas touw truck, om hem niet verder te laten schrikken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:00

Als ik weet dat een paard een bepaalde plek niet fijn vind, en ik moet er niet persee zijn dan respecteer ik dat.

Is het een plek waar je wel regelmatig moet zijn dan ga ik daar gewoon aanzitten, een iemand die de voorkant in de gaten houd en ik die gewoon doet wat er moet gebeuren. In zo een geval zorg ik dat ik strategisch sta zodat hij me niet kan raken, maar ik zet wel door. Dat dreigen neem ik dan maar op de koop toe en ondanks dat hij dreigt of slaat ga ik gewoon door. Uiteraard krijgt hij bij echt slaan direct een trap van mij, maar daarna zet ik ook gelijk weer door. Hij moet in de gaten krijgen dat dreigen en zelfs slaan er niet toe leidt dat het vervelende plekkie niet aangeraakt wordt, hoe gek hij ook doet gewoon doorzetten en doen alsof je neus bloed