ik wil van mijn winterdeken af!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vonnie

ik wil van mijn winterdeken af!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 00:56

Ik heb vorige week een merrie gekocht met een winterdeken op, nu is mijn vraag zou ik zo'n winterdeken in stappen af kunnen halen. Gisteren bijv. stond ze helemaal te zweten onder haar deken, dus heb ik vandaag maar zowiezo een dunnere opgelegd Verward .
Maar het zit zo, omdat ze die wondjes (zie sacroïde cq. schimmel) heeft vind ik dat daar toch lucht bij moet kunnen. Toen ik vandaag kwam stond ze weer zo warm en die wondjes waren allemaal week en tjsa ook de korst was eraf Bloos! . Nu ben ik ook van mening dat vooral een driejarige nog aan haar weerstand moet bouwen en die maak je er met een deken niet beter op , dus wilde ik haar een steeds dunnere deken opleggen omdat de temperaturen a.s. week toch redelijk hoog blijven kan ik steeds iets dunners opleggen en hem over een dag of 4 aflaten, maar helaas weet ik niet of je nog terugkunt zoals ik dat nu wil. In totaal heeft ze nu zo'n 3a4 weken (zei de vorige eigenaar) deze deken op.

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 01:25

Als je paard onder haar deken aan het zweten is zou ik hem er zeker afhalen... dat is echt niet goed.
Deken dan goed laten wassen (in verband met de schimmel).
Of je het nu met de dekens weer kan afbouwen, zou ik eerlijk gezegt niet zo 1.2.3 weten, vooral omdat ze nu (waarschijnlijk een maand) al te warm heeft gestaan... daarbij komt dat het volgens mij over een paar dagen s'nachts weer kouder wordt.
Je moet jezelf denk ik een paar dingen afvragen, staat ze in een buiten of binnenstal is het daar erg veel tocht enz.

Het lijkt mij ook niet goed als de wondjes week worden.. ik zou denk ik in jouw situatie dan ook kiesen voor een katoenen deken en GEEN nylon (zweet meer) maar dat is mijn mening.
De veearts kan je daarover denk ik meer vertellen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 01:40

Toen mijn merrie schimmel had, heb ik er een weeklang elke dag pure imaverol opgesmeerd, deken erop (ook de hele week er niet afgehaald) en was de schimmel verstikt en dood. Dus misschien is het nog niet zo'n stom idee Lachen

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 01:48

Quellian schreef:
Toen mijn merrie schimmel had, heb ik er een weeklang elke dag pure imaverol opgesmeerd, deken erop (ook de hele week er niet afgehaald) en was de schimmel verstikt en dood. Dus misschien is het nog niet zo'n stom idee Lachen

Dat is misschien helemaal niet zo'n gek idee
Maar ik zou dan wel een deken nemen waar ze niet in zweet Lachen
En pure Imaverol Verward daar ben ik niet zo zeker van Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 07:49

de temperatuur nu buiten is helemaal niet koud hoor, liefste hebben paarden 15 graden, en dat is het overdag, volgens mij weten niet veel mensen dat een paard helemaal niet van warm houd...

dus kan ze gewoon zonder deken buiten staan. voor de nacht zou ik hem wel opdoen..
maard an een dunne, en dat afbouwen.

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 12:00

Hey bedankt voor de reacties *LOL* , mijn vorige paard had nooit een deken op. Ik ben van plan om de merrie binnen te houden met een dun deken op en kijken wat haar vacht dan doet. Mocht het erg koud worden dan houd ze haar deken gewoon op.en krijgt ze weer een dik deken op als het gaat vriezen, ik neem uiteraard geen risico's. Het deken wat ze op had was ook wel een hele dikke en dus ook erg warm.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:38

Staat je paard buiten of binnen?
Maakt ook nogal uit!

Maar gewoon afbouwen, je hebt mazzel dat het nu nog zo warm is. Midden in de winter had dit niet gekund!