eerst en vooral wist ik niet zo goed waar dit mailtje thuishoorde. Ik dacht aan Medisch of ....
Ik ga al bijna zo een 3 jaar op jumping met mijn paard. natuurlijk hoort daar wat stress bij, zowel bij ruiter als paard. maar nooit problemen gehad, wat stress is goed en het verhoogt haar inspanningen voor de wedstrijd waarbij ze super haar best gaat doen.
in het begin dat ik op jumping ging was ik de meest gestresseerde maar mijn paard bleef braaf en kalm. nu na al die tijd aan jumpings te doen ben ik zo goed als niet meer gestresseerd als ik na een jumping ga. en een tijd lang zaten ik en mijn paard op dezelfde golflengte qua stress, gewone gezonde portie stress.
Een aantal weken geleden reed ik een parcours en was er barrage achteraf, dus na het eerste parcours nog even uitblazen rap een sprong nemen en de barrage gaan rijden. en ik wandelde gewoon en ik geen 10 minuten tijd zweette ze heel erg op haar hals, geen probleem dacht ik (het is een paard dat rap zweet, ook bij het gewone rijden) dus heb ik het zo gelaten.
Verleden week ben ik ook op jumping geweest en was er niets van stress te merken.
Dit weekend ben ik ook op jumping geweest en ik had nummer 10. dus dacht ik: ik rij wat in, verken mijn parcours, kijk naar de 1ste en eventueel de 20de ruiter en neem dan een sprong, ik had dan nog 8 paarden, tijd genoeg! ik rij op het gemak in en ze was nauwelijks nat toen ik ze aan mijn pa gaf om het parcours te verkennen. toen ik terugkwam kon ik mijn ogen niet geloven, ik wist totaal niet meer wat te doen. mijn paard stond daar, het zweet LIEP er letterlijk van en het druppelde in de grond. ze zweette over haar hele lichaam dat het geen naam was. het was verschrikkelijk. ook kon mijn pa er geen weg meer mee, ze kapte, kon niet meer stilstaan enz. (mijn pa en mijn paard kennen elkaar heel goed en komen goed overeen, mijn pa is altijd de persoon met de minste stress en kan mij altijd kalm houden, hem treft dus geen schuld denk ik). even dacht ik eraan gewoon niet meer te beginnen aan de proef. maar tijdens het rijden was ze gewoon. ze ging niet meer meer zweetten en liep normaal. ik heb dan toch mijn proef gereden en eindigde 5de.
Nu weet ik totaal aan wat het kan gelegen hebben. voor ik erop kroop heb ik ze wel nog even proberen te kalmeren. Ik heb ze nog nooit zo gezien..., ik had nog nooit zoiets gezien! Kan ik hieraan iets doen?? ik wil ze wel liefst niet volstoppen met medicijnen en pilletjes alhier en drankjes aldaar...
alle raad en info is zeker welkom!
Bedankt!!
vele groetjes!