hypergestresseerd paard, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tlove

hypergestresseerd paard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 21:47

Hallo

eerst en vooral wist ik niet zo goed waar dit mailtje thuishoorde. Ik dacht aan Medisch of ....

Ik ga al bijna zo een 3 jaar op jumping met mijn paard. natuurlijk hoort daar wat stress bij, zowel bij ruiter als paard. maar nooit problemen gehad, wat stress is goed en het verhoogt haar inspanningen voor de wedstrijd waarbij ze super haar best gaat doen.
in het begin dat ik op jumping ging was ik de meest gestresseerde maar mijn paard bleef braaf en kalm. nu na al die tijd aan jumpings te doen ben ik zo goed als niet meer gestresseerd als ik na een jumping ga. en een tijd lang zaten ik en mijn paard op dezelfde golflengte qua stress, gewone gezonde portie stress.
Een aantal weken geleden reed ik een parcours en was er barrage achteraf, dus na het eerste parcours nog even uitblazen rap een sprong nemen en de barrage gaan rijden. en ik wandelde gewoon en ik geen 10 minuten tijd zweette ze heel erg op haar hals, geen probleem dacht ik (het is een paard dat rap zweet, ook bij het gewone rijden) dus heb ik het zo gelaten.
Verleden week ben ik ook op jumping geweest en was er niets van stress te merken.
Dit weekend ben ik ook op jumping geweest en ik had nummer 10. dus dacht ik: ik rij wat in, verken mijn parcours, kijk naar de 1ste en eventueel de 20de ruiter en neem dan een sprong, ik had dan nog 8 paarden, tijd genoeg! ik rij op het gemak in en ze was nauwelijks nat toen ik ze aan mijn pa gaf om het parcours te verkennen. toen ik terugkwam kon ik mijn ogen niet geloven, ik wist totaal niet meer wat te doen. mijn paard stond daar, het zweet LIEP er letterlijk van en het druppelde in de grond. ze zweette over haar hele lichaam dat het geen naam was. het was verschrikkelijk. ook kon mijn pa er geen weg meer mee, ze kapte, kon niet meer stilstaan enz. (mijn pa en mijn paard kennen elkaar heel goed en komen goed overeen, mijn pa is altijd de persoon met de minste stress en kan mij altijd kalm houden, hem treft dus geen schuld denk ik). even dacht ik eraan gewoon niet meer te beginnen aan de proef. maar tijdens het rijden was ze gewoon. ze ging niet meer meer zweetten en liep normaal. ik heb dan toch mijn proef gereden en eindigde 5de.
Nu weet ik totaal aan wat het kan gelegen hebben. voor ik erop kroop heb ik ze wel nog even proberen te kalmeren. Ik heb ze nog nooit zo gezien..., ik had nog nooit zoiets gezien! Kan ik hieraan iets doen?? ik wil ze wel liefst niet volstoppen met medicijnen en pilletjes alhier en drankjes aldaar... Verward

alle raad en info is zeker welkom!

Bedankt!!
vele groetjes!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:59

Op welk niveau spring je nu op wedstrijden. Mischien ondt je paard het allemaal wel leuk, maar begint ze nu bang te worden door de hoge sprongen.
Mischien ambieert je paard wel niet dezelfde toekomst droom als jij.

Tlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 22:05

ik zit nu op de 100cm. en op dit moment loopt ze zo super dat we gedacht hadden om naar 110cm over te gaan...
ze houd echt van het springen. ze springt vol overgave...
maar het is een perfect paard in alles! ze doet vrijheidsdressuur, loopt goed dressuur, kan cross country en heeft een goede snelheid voor een ren. maar de priorerende aanleg is toch jumping...
bedankt!

Tlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 17:32

alle info is welkom!!
bedankt!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:04

misschien voordat je begint Rescue van Bach geven dit is een homeopatisch middel dius word niet als doping gezien...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:40

Vergeet ook niet dat het dit weekend (althans hier) bijna 20 graden was !

Tlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 18:58

Lisjuh87 schreef:
misschien voordat je begint Rescue van Bach geven dit is een homeopatisch middel dius word niet als doping gezien...

en waar kan je daar uitleg over vinden op het internet?
en eventueel bestellen?
bedankt!

vele groetjes

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:45

ik moet eerlijk zeggen dat mijn paard ook zo hyper is en dat rescue remedie bij hem niet helpt.
Ik denk dat je eerder meer met dit paard zal moeten oefenen.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:22

mobick schreef:
ik moet eerlijk zeggen dat mijn paard ook zo hyper is en dat rescue remedie bij hem niet helpt.
Ik denk dat je eerder meer met dit paard zal moeten oefenen.

Ja maar ligt er ook aan hoe je het geeft en hoeveel want een paard mag je er wel veel druppels van geven en gewoon op de tong een kwartiertje voordat er iets gaat gebeuren dat je denkt dat hij hyper van word...Waar je er iets over kan vinden op internet geen idee Verward kun je gewoon bij de drogisterij kopen als het goed is...

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:22

Hai,

Magnesium helpt geweldig met een eventuele aanvulling van vitamine B12. Op het moment gebruik ik het zelf niet meer, maar het heeft mijn paard erg geholpen. Magnesium is een homeopatische aanvulling die zeer geschikt is voor in het speciaal merries, die wat drukker en ongeconcentreerd zijn. Wanneer je paard snel nerveus en prikkelbaar is, waarbij ook nog haar spieren verstijven kan er sprake zijn van magnesiumtekort. Probeer het eens anders. Eerst heb ik voor mijn merrie Betamag 12 gebruikt (voor sportpaarden die extra moeten presteren) daarna gebruikte ik gewone magnesium. Prijsverschil: Betamag 12 35 euro voor een maand, magnesium (van een paardenhomeopaat) 12 euro voor minimaal 2 maanden. Gewoon kijken wat bij je paard past, maar erg uitkijken of het wel gegeven mag worden ivm doping. Valeriaan mag niet, hoewel soms anders vermeld wordt op verpakking.

Als je meer vragen hebt, stel ze gerust, ik heb al meerdere middeltjes gebruikt bij mijn merrie!

Tlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 19:17

Mettetje schreef:
Hai,

Magnesium helpt geweldig met een eventuele aanvulling van vitamine B12. Op het moment gebruik ik het zelf niet meer, maar het heeft mijn paard erg geholpen. Magnesium is een homeopatische aanvulling die zeer geschikt is voor in het speciaal merries, die wat drukker en ongeconcentreerd zijn. Wanneer je paard snel nerveus en prikkelbaar is, waarbij ook nog haar spieren verstijven kan er sprake zijn van magnesiumtekort. Probeer het eens anders. Eerst heb ik voor mijn merrie Betamag 12 gebruikt (voor sportpaarden die extra moeten presteren) daarna gebruikte ik gewone magnesium. Prijsverschil: Betamag 12 35 euro voor een maand, magnesium (van een paardenhomeopaat) 12 euro voor minimaal 2 maanden. Gewoon kijken wat bij je paard past, maar erg uitkijken of het wel gegeven mag worden ivm doping. Valeriaan mag niet, hoewel soms anders vermeld wordt op verpakking.

Als je meer vragen hebt, stel ze gerust, ik heb al meerdere middeltjes gebruikt bij mijn merrie!

bedankt voor je info

en waar heb je al die producten gehaald?? hoe ben je erop gekomen?
en hoe is het resultaat?
moet je dit dan blijven geven of enkel voor een bepaalde periode?
zou een dierenarts er meer over weten?
bedankt hoor!!!
groetjes

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:20

Hoi!
Ik heb zelf voor mijn merrie een tijdje Nervcontrol van Pavo gehad, is geen oping maar werkt super. Het is een poeder dat je over het eten doet. Op de verpakking staat precies wat het voor werking heeft en hoeveel je moet geven. Het is zeker een aanrader, het hielp bij mij erg goed!

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:38

Hai,

Het jammere van Nervcontrol van Pavo is dat het en zeer kostbaar is, niet voor elk paard werkt en dat het geloof ik (?) niet langere tijd gegeven mag worden. Althans dit kan wel, maar het is niet de bedoeling. In alle kalmerende middelen als Pavo nervcontrol of Equi nervo zit een groot deel magnesium. Vooral voor merries is alleen magnesium genoeg. Vraag me niet waarom, maar dit heb ik gehoord en staat ook duidelijk op de verpakking van mijn emmer magnesium. Mijn merrie heeft eerst een half jaar Betamag 12 gekregen(op aanraden dierenarts, na een blessure waardoor ze absoluut niet meer gespannen mocht zijn in haar hals), maar ze reageerde hier niet goed op. Ze werd juist nerveuzer en dat wilden we juist tegengaan. Waarschijnlijk kwam dit in haar geval door de toevoeging van vitamine B12, maar omdat jij (spring)wedstrijden rijdt, kan het voor jouw merrie juist positief werken. Ik voerde tot voor kort alleen magnesium en mijn paard heeft er veel aan gehad. Haar concentratie was beter en ze werd soepeler in haar bewegingen. Dressuurwedstrijden gaan nu ook aanmerkelijk beter. Het voordeel bij Magnesium is ook dat het vrijwel direct werkt, of niet. Bij de andere middelen duurt het even voor je resultaat zult merken/zien.

Waar ik het gekocht heb?

Betamag 12; bij dierenkliniek de lingehoeve in Lienden, maar je kunt het ook bestellen bij www.dopharma.com (rond de 40 euro)

http://www.dopharma.com/paardenwijzer/h ... roduct.htm

Magnesium(biomag); bij de plaatselijke paardenhomeopaat, maar ook et bestellen bij www.biofarms.nl (14,50)

Omschrijving Biomag

Product beschrijving: Magnesium supplement voor paarden Gebruik: Voor de extra toevoeging van Magnesium.
Dit voor elk werkend paard, en zeker voor merries (bepaalde kalmerende werking) Onmisbaar voor het werkende (sport)paard Informatie:
Magnesium met een excellente voeropname. Dosering: 1-2 schepjes dagelijks mengen met het voer 1 schepje=10gr=3.3 Mg Inhoud: 100% magnesium fosfaat. AnalyseGarantie: Ma Fosfor 4.5%, Vocht 102%, Calcium 1%, As 3.5%.

Kleine” Mineralen met grote gevolgen.
Magnesium en Silica zijn kleine “mineralen, met elementen, samengesteld volgens de aanbevolen dagelijkse dosering voor een paard vergeleken met calcium en phosphorus. De interesse voor deze elementen is toegenomen in de laatste jaren.Het huidige “stal” paard blijkt niet genoeg Magnesium en Phosphorus te krijgen in het dagelijkse voer.Magnesium is belangrijk naast andere dingen voor een goede spierbalans en functie en heeft een kalmerende werking vooral op merries. Silica is belangrijk voor het onderhoud van de kwaliteit van de hoeven en de vacht.

Ik denk dat je nu wel even genoeg informatie hebt of niet? Haha!

Heel veel succes ermee, en laat eens horen wat het is geworden en of het helpt!

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:43

oh ja, zowel magnesium als Betamag 12 mag altijd doorgegeven worden en is beide homeopatisch.

En hoe ik op magnesium ben gekomen? Gewoon zuinig op mijn centen en een GOEDKOPER!!! alternatief en andere informatie gezocht die ook nog beter werkt!

Tlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 18:18

hai

bedankt allemaal voor de vele reacties.
ik zal het zeker eens bekijken en bestellen en voor de rest zien we wel he! we hopen op beterschap
maar ik zie het weer zitten, vol goede moed! Lachen

bedankt allemaal!