niet meer laten vangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

niet meer laten vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 20:38

Hai,
ik heb nooit echt problemen gehad om mijn pony uit een weiland te krijgen. TOT ze erachter komt dat ze ook best kan schuilen achter andere paarden.

in de wei of paddock of waar ze ook staat komt ze naar me toen maar houd ik haar dan vast bij het halster en wil ik het halstertouw vast klippen dan speurt ze in een keer weg. daarna duurt het vangen dus uren.
ze gaat achter de andere paard staan, loop ik daar omheen wilt ze wegrennen ga ik naar de voorkant van dat paard dan rent ze ook weg, probeer ik andere paarden aandacht te geven staat zij wel te kijken en zodra ze in de buurt is rent ze weer weg. ze maakt snelle soepele bochten en draait haar eigen ook in een paar seconden rap om om vervolgens weer hard weg te rennen.
maar dit is in het weiland.

staat ze in de paddock en ik kom haar halen dan komt ze wel naar me toe, ze loopt achter me aan elke bocht die ik neem. maar daar komt het halstertouw weer en ze is weer weg. ik kan haar in een hoek proberen te drijven en zo naar haar toe lopen dat ze niet weg kan rennen, draait ze zich weer om en speert er weer vandoor.

dit gebeurd telkens als ze goede maatjes is geworden met andere paarden (of ze nu alleen staat of niet) en dat ben ik dus heel erg zat aan het worden, ik kan wel uren achter haar aan lopen, maar ik heb het gevoel dat ze geen respect voor me heeft als ik haar mee wil nemen. zodra ze op stal staat is er niets aan de hand en speelt ze heilig boontje...

wat moet ik hier nu mee??? Verward

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:46

Lichaamstaal is alles op zo'n moment, kan ik je niet van achter de pc uitleggen (zowel je eigen als van die eigenwijze knol) Je reageert nl. op elkaar (en de rest van de paarden)

In eerste instantie zou ik je aanraden om eerst maar eens een paar keer per dag gewoon de wei in te gaan en alleen maar even te aaien en dan weer weglopen.

Wsl. heeft je pony je nl. gekoppeld in zijn hoofd aan werken en bij zijn vriendjes weg en dat is iets wat je eerst moet herprogrammeren. (ctrl/alt/del) Haha!

Sharlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:49

Hallo!!
Vervelend he... ze zijn al zo snel met die vier benen en dan moeten ze je ook nog eens te slim af zijn... Ik kan je wel een tip geven maar dit gaat alleen op als ze alleen staat of als de weidemaatjes helemaal aan de andere kant van de weide staan als je de actie start.....

Span een goed dik LANG lint van de linkerkant naar de rechterkant horizontaal van de weide of de paddock en maak t zo vast dat je m kunt verschuiven. Ga in t midden staan en druk of sleep "deze omheining" steeds verder zodat er een steeds kleinere ruimte ontstaan..... Uiteindelijk zal ze hooguit heen en weer kunnen rennen op een recht stuk dat overblijft.

Als het goed is gaat dit snel vervelen en heb je r snel te pakken. Lukt t nog niet... pak dan een longeerlijn ofzo en maak de ruimte nog kleiner door deze verticaal naar je pony toe te schuiven. Op een gegeven moment staat ze vast en rest niks anders dan gevangen te worden.....

Als je t eenmaal hebt flink belonen.... Op een gegeven moment zal ze inzien dat het toch een verloren zaak is en toch gepakt wordt. Af en toe proberen de ruimte steeds ietsje groter te laten en of je r dan wel kan pakken.

Denk eraan... altijd belonen! Dan zit er voor t paardje ook altijd een positieve kant aan t gevangen worden. Als ie assosiatie er is zal ze daarna misschien makkelijker te pakken zijn.

Succes!!!!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:50

Ik heb er ook zo'n eentje!!
In het begin was het heel erg, na 3 keer uit had hij in de gaten dat als ik hem uit de wij ging halen, dat hij met mij moest gaan oefenen.

Nu neem ik altijd iets mee naar de wij, een pot met een paar brokjes, een wortel, een appel of iets dergelijks. Nu komt ze gewoon gewoon naar me toe lopen omdat ze weet dat ze iets krijgt van mij. Ook al heb ik niets bij me ze komt gewoon. Misschien kun je dat eens proberen!! Gewoon rammelen met een pot met brokken.

Sharlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:53

Oh en wat misschien ook wel eens kan helpen... Ga eens dom in de weide zitten met een paar snoepjes binnen handbereik..... Niks doen en afwachten. Paarden zijn nieuwsgierig en zullen komen kijken naar wat daar nu weer zit. snoepie geven aan je paardje en ene keer je paardje meenemen en de andere keer zelf en zonder paardje weer weggaan. Dan zal ze misschien altijd komen, omdat ze niet weet wat je wilt als je in de weide komt. Succes!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 21:34

Sharlon, een stuk afzetten en steeds kleiner maken heeft geen nut, ze is namelijk al eens dwars door een band heen gerend, met als gevolg dat ze onderuit ging en de band incl. longeerlijn om haar achterbenen gewikkeld zat.
in het weiland gaan zitten met snoepjes of voer oid heeft ook geen zin, mijn pony blijft een eind van me vandaan. ze houd me in de gaten alles wat ik doe, maar ze zal niet naar me toe komen ik heb er namelijk al eens bijna een hele dag gezeten.

Nathalie;
het heeft geen izn om met voer, appeltjes, peertjes oid het weiland binnen te gaan. ik krijg de rest van de paarden bij me, maar mijn pony blijft weg en houd goed in ded gaten wanneer ik te dichtbij ben.

dit doet mijn pony trouwens niet alleen bij mij, dit doet ze ook bij andere mensen..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 21:45

Cow_horse schreef:
dit doet mijn pony trouwens niet alleen bij mij, dit doet ze ook bij andere mensen..

Breng maar een paar daagjes hier dan..... Heb daar een perfect stel voor die hem precies op zijn plekje zetten. Knipoog Gegarandeerd succes Clown