Met oud en nieuw wordt er dan in de straat nooit vuurwerk afgestoken, tot vorig jaar

Ivanka woont naast een DA, haar wei grenst aan zijn tuin (en ze staat er ook heel vaak naar binnen te gluren, de smiecht
). En de parkeerplaats van zijn praktijk zie je niet liggen vanuit haar wei, maar ligt er een beetje achter zegmaar. Vorig jaar op 31 december vond zijn dochter het opeens een erg leuk idee om daar vuurwerk af te gaan steken. Jullie snappen, dat vond Ivanka niet zo leuk. Waarom ze nog niet binnen stond? Met nieuwjaar verhuisd ze altijd naar een 'noodstal' die ik dan even in elkaar flans met hekken etc. in de melkstal. Dan staat ze bij de koeien en de kalveren en heb ik het idee dat ze daar ook steun aan heeft als er vuurwerk afgestoken wordt (een paar wijken verderop wordt altijd wel enorm veel vuurwerk afgestoken dan). Maar ja, de trekker staat daar ook en die had mijn oom toen nog de hele dag nodig en Ivanka staat dan zegmaar voor de trekker (als ze achter de trekker moet staan kan ze bij de voerbakken van de kalveren, wat weer niet mag van mij). Dus oke, ze bleef buiten tot half 4.
Half 4 was ik bij Ivanka.. zag al dat er vuurwerk (detail: alleen maar knaldingen) afgestoken werd bij de DA en Ivanka zag ik niet staan in haar wei. Maar toen was haar wei nog ubergroot, omdat de koeien toen al binnen stonden en ze die wei er ook bij krijgt dan. En dan staat ze dus op 10 hectare
. In de verste verte zag ik een puntje. Dat Ivanka bleek te zijn. Toen ze mij zag, kwam ze gelijk naar mij toe maar draaide ook gelijk weer om toen ze weer een knaller hoorde... Maar daar is ze IMO zo van getraumatiseerd geraakt, dat elke keer wanneer het druk is in de tuin van de DA met kinderen/familieleden ed. dat ze weer zo begint te rennen en uit haar wei probeert te komen. Want nu kan ze niet ver weg lopen, nu heeft ze nog niet de grote wei erbij. Vandaag kwam ik er aan, dacht dat ze blij was om mij te zien want ze kwam heel enthousiast op me afgerend. Maar toen zag ik dat heel haar boett nat was van het zweet en haar hoofd ook. En het was warm, maar ook weer niet zó warm. En toen begon ze opeens allemaal weer te stressen en zag ik alweer hoe laat het was.
Zo is dit al een aantal keer gebeurd. Elke keer als er veel mensen in de tuin van de DA zijn, dan kan ze daar echt niet tegen. Probeert ze over het hek te komen van haar wei of heen en weer te rennen, zodat ze hardstikke bezweet in de wei staat (waar ik niet blij mee ben, want dan is ze dus echt kletsnat).
Zolang ze uit haar wei is en ik er even mee ga wandelen, dan wordt ze weer rustig. Maar ze moet terug haar wei in, omdat daar haar stal ook staat, en dan begin het hele verhaal weer van voor af aan...
Zo bang is ze dan...
Terwijl Ivanka nou niet echt bang is aangelegd, maar wat dit betreft...
En ik weet ook niet goed wat ik eraan kan doen, kan ik überhaupt wel íets aan doen om haar minder bang hiervoor te maken?!