verschil 1/2, 1/3 pension, verzorgster, bijrijder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sa777

verschil 1/2, 1/3 pension, verzorgster, bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 11:29

Hey!

Ik ben sinds kort weer op zoek naar iemand die mee kan helpen met paard.
Tot hier toe, heb ik altijd een derdepension (betaald voor 2 dagen), halfpension (betaald voor 3 dagen) of een bijruidster gehad (1 dag die niet betaalde).

Nu vraag ik me of ik hetzelfde systeem toepas als de meerderheid.
Wat is voor jullie het verschil tussen een verzorgpaard en een halfpension?
Wil verzorgster zeggen dat die persoon niets betaald voor het berijden en verzorgen van het paard? Verward

Hoe doen jullie het als jullie zelf niet elke dag voor jullie paard zorgen?
Laten betalen of niet? Wat zijn de voordelen en nadelen daarvan (behalve het voordeel van meer geld in zak te hebben natuurlijk! Knipoog )

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 11:34

Nadelen van betalen vind ik dat iemand 'aanspraak' kan maken op jou paard. Diegene krijgt dan 'rechten', en de plichten (nare werkjes dus) willen ze dan niet meer doen.
Dat zijn mijn ervaringen tenminste.
Ik heb m'n paard wel thuis staan, dus de kosten vallen dan mee, en de werkjes die moeten worden gedaan zijn er meer. Dus daar zit misschien ook wel een verschil.
Ik zou niet laten betalen. Vroeger wel gedaan, maar dat is slecht bevallen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 11:37

Ik zit aan de andere kant, ik zorg voor paarden van anderen. De eigenaar van Siik bijvoorbeeld rijdt zelf +/- 2 dagen in de week, de rest van het rijden en de verzorging neem ik op me. Ik neem haar behoorlijk wat uit handen, ik zou daar niet voor willen betalen.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 12:29

Ik ben zelf bijrijder en ik hoef ook niets te betalen. Ik als arm studentje zou het dan ook heel erg krap krijgen dus ik ben er blij mee. Ik geniet volop van Grace en mag er in principe alles mee. De eigenaresse weet dat ze me kan vertrouwen en dat ze op me kan rekenen. Ik doe Grace nu ongeveer 14maanden en het is altijd goed gegaan.

Als bijrijders moeten betalen vind ik dat ze ook ''rechten'' moeten hebben. Dus mee beslissen in stalling, voer, doel etc.

LadyFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 12:38

Als je betaald als bijrijder vind ik ook dat je wat meer rechten moet hebben. Maar het ligt er natuurlijk wel aan of je bijna de helft mee betaald of dat ze een lager bedrag betalen.

sa777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 13:17

Wat bedoelen jullie dan met rechten? dag kiezen? discipline kiezen?
En kwa materiaal, lenen jullie jullie materiaal uit (zadel, kopstuk, enz?)

Blijkbaar gebeurd al dit dan gratis in ruil van verzorg?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:02

Ik verzorg het tuig, het paard, zorg dat de eigenaar een seintje krijgt als de smid/DA moet komen, repareer haar deken, houd haar in conditie, verbeter het paard door privelessen die ik zelf betaal. Ik gebruik al het tuig van de eigenaar, maar koop wel 1 keer in de zoveel tijd een nieuw halster/shabrak.
Ik zou het raar vinden als ik zelf een zadel en hoofdstel aan zou moeten schaffen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:37

Ik heb het nooit op jouw manier gedaan.
De eerste die Andrew ging verzorgen betaalde 50 gulden per maand voor 3 dagen per week verzorgen en rijden. Buiten rijden onder begeleiding.
Daarna heb ik geen bijdragen meer gevraagd. meestal waren het meiden van een jaar of 13/15 en die hebben niet veel te besteden.

Zou wel een kleine bijdrage vragen als diegene het paard helemaal alleen tot zijn of haar beschikking zou krijgen en er alles mee kan doen.
Andrew is nu alleen nog licht recreatief te gebruiken dus ben gewoon blij dat er iemand is die er verstandig mee bezig wil, en de eigen lessen wil betalen (dat vind ik namelijk wel heel belangrijk)

Maar begrijp heel goed dat een ander een bijdrage vraagt. Niet meer dan logisch. Alleen de berekening van de kosten zou ik iets anders doen denk ik. En dagen zowiezo in overleg (van beide kanten)

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:41

Ik vind dat je een verzorgster neemt als je zelf geen tijd of zin hebt om naar je paard te gaan en beweging te geven, eigelijk helpt een verzorger jou daar dus mee en vind ik niet dat je daar geld voor moet vragen. Want zonder die verzorgster heb je meer werk te doen en krijgt je paard misschien wel minder beweging. Ik betaal zelf ook niet voor mijn ver zorgpaardjes.. Zou ik nooit doen ook..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:06

ik draai het nu om...
Ik heb een pony, maar daar kan ik geen wedstrijden mee rijden...
Nu biedt iemand zijn paard aan als verzorgpaard en is een goed paard dat ik wel mag starten, maar dan moet ik 50 euro per maand betalen, stal uitmesten en 3 dagen per week verzorgen/trainen...
Dat is een stuk goedkoper dan een 2e paard hoor! zonder bijkomende dierenartskosten en risico's wanneer het paard arbeidsongeschikt raakt...

En zo kun je het ook bekijken als je geen eigen paard kunt betalen!
maar goed, is weer hele andere discussie...

ik houd me altijd aanbevolen voor diegene die een leuk sportpaardje heeft om bij te rijden, te lessen en uit te brengen op wedstrijden voor een paar dagen per week Knipoog en dan help ik nog mee op stal met de andere paarden ook als dat nodig is Haha! Knipoog

sa777

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 17:30

Mja moeillijk eigenlijk...
Ik staarte dit onderwerp omdat dit weekend iemand naar mijn paard komt zien om hem als verzorgpaard te nemen.
We hebben het nog niet over geld gehad maar ik denk dat ze verwacht dat het gratis is.

Nu, ik ben bereid hem gratis als verzorgpaard maar dan vind ik wel dat ik iets in ruil mag hebben.
Want een paard als verzorgpaard nemen en alleen dingen doen waar je zelf zin in hebt (rijden dus) vindt ik niet ok. Dan betaal ik voor het plezier (stalling, paard, tuig, ...) van een ander. Ok, mijn paard is dan in ruil wel in beweging maar toch.

Ik denk dat ik haar ga zeggen dat ze hem mag berijden maar in ruil moet ze hem dan goeg verzorgen en op de paddock zetten bevoorbeeld.

Wat denken jullie ervan?

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:04

Ik weet niet....Hoe oud is ze?

Mijn ervaring is dat de betrokkenheid en het verantwoordelijkheidsgevoel groter is als een bijrijder meebetaalt. Het is dan minder vrijblijvend, want als het paard kreupel wordt, kan ze een tijdje niet rijden, terwijl ze wel doorbetaalt. Doordat ze ook rechten heeft, heeft ze ook een beetje het gevoel dat het "haar" paard is en dat geeft veel meer binding.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:06

Je kan best wat geld vragen hoor. Zeker als ze op haar dagen gewoon kan doen wat ze wil. Zij profiteert er immers ook van dat ze een leuk paard heeft om te rijden (tenzij zij jouw paard echt verbeterd).

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:08

Remy schreef:
, want als het paard kreupel wordt, kan ze een tijdje niet rijden, terwijl ze wel doorbetaalt.

Ligt eraan, als je paard echt langdurig kreupel is, zeg langer dan een maand, vind ik niet dat je bijrijder moet betalen (voor die maand dan he). Het is jouw paard, dus jouw risico en dan mag je allang blij zijn dat iemand wel de moeite neemt om met je paard te komen stappen oud.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:08

Misser schreef:
Je kan best wat geld vragen hoor. Zeker als ze op haar dagen gewoon kan doen wat ze wil. Zij profiteert er immers ook van dat ze een leuk paard heeft om te rijden (tenzij zij jouw paard echt verbeterd).

Daar maak je idd een punt. In de praktijk is het vaak zo, dat als je een bijrijder hebt die qua nivo veel hoger ligt dan jij, deze meestal betaalt wórdt door de eigenaar.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 18:15

Misser schreef:
Ligt eraan, als je paard echt langdurig kreupel is, zeg langer dan een maand, vind ik niet dat je bijrijder moet betalen (voor die maand dan he). Het is jouw paard, dus jouw risico en dan mag je allang blij zijn dat iemand wel de moeite neemt om met je paard te komen stappen oud.

Het hangt een beetje af van de relatie en de afspraken die je met je bijrijder maakt, denk ik. Ik vind het wel vanzelfsprekend dat de bijrijder gewoon doorbetaalt als de kreupelheid door zijn/haar toedoen is ontstaan.
Dat bevordert alleen maar het verantwoordelijkheidsgevoel. Anders kunnen ze jou paard verknallen en dan vrolijk maken dat ze wegkomen..