vanaf welke leeftijd heeft keuren zin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

vanaf welke leeftijd heeft keuren zin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 00:48

dat vraag ik me dus af, al heb ik sowieso mn bedenkingen over keuren
compleet ggk E-pony werd 13 mnd na de keuring kreupel(spat, hko en nu jaren later ook nog botwoekeringen in de sprong zelf...)

en mn andere paard was ook helemaal goedgekeurd, klinisch&rontgenologisch, en die is nu dus ook niet goed Scheve mond

en t 16 jarige paard wat we voor mn moeder kochten is niet eens klinisch gekeurd en nogsteeds gezond! ja ze hoest af en toe wat, maargoed ze is inmiddels alweer bijna 20! bij haar hebben we zelf gekeken hoe ze op haar benen stond hoe ze op t harde en zachte liep en heel t lichaam ff nagevoeld enz
dingen als buigproef geloof ik niet in, toen mn pony al spat&hko had, kwam ze er nogsteeds doorheen....

ik ga wrsch binnenkort een jong paard kopen(die ik op t oog heb ik 1,5) en nu vroeg mn moeder of ik een jong paard ga laten keuren, waarop ik zei dat ik dat niet van plan was, ik bedoel 1,5 jaar is nog volop in de groei, rontgenologisch laten keuren lijkt me nog echt geen zin hebben, en alleen klinisch keuren ja daar geloof ik dus niet echt in.
als een jonkie goed op de benen staat en lekker loopt en er gewoon goed en gezond uitziet, lijkt het me allang goed, toch?

hoe denken anderen daarover?

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 02:24

Idd, een keuring geeft geen toekomstperspectief, helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 08:19

Ik zou een 1,5 jarige ook niet laten keuren.
Beenstand/gangwerk, onder/overbijt, vacht, conditie en evt wormbesmetting zijn goed zelf te controleren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 08:51

Vanaf 2 jaar heeft keuren wel zin, ook al zijn ze dan nog steeds volop in de groei.
Het rontgenbeeld zeker mbt oc/d is vanaf een 1,5/2 jaar stabiel.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:48

Sabiha is ook niet gekeurd als jaarling, heeft geen nut in mijn ogen...

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:00

nee, gewoon kijken naar dingen als beenstand enz zoals Ilindra al zei moet voldoende zijn...

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:22

Keuring is helaas maar een momentopname, en zeker bij veulens. Keuren bij veulens heeft opzich wel zin, mits het klinisch is. Verder zie je op foto's tog nooit wat er in de toekomst zal kunnen plaats gaan vinden in het lichaam, at is het risico dat het paard kopen met zich mee brengt

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:23

Ilindra schreef:
Ik zou een 1,5 jarige ook niet laten keuren.
Beenstand/gangwerk, onder/overbijt, vacht, conditie en evt wormbesmetting zijn goed zelf te controleren.

Mijne was 8 maanden toen ik hem kocht, liet hem met 10 maanden klinisch keuren, dat was allemaal goed. En voor ik ga beginnen met rijden, dus rond zen 3,5jr wil ik hem laten keuren op zn buigproeven en misschien rontgenlogisch

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:24

Klinisch geeft nog geen zekerheid... Stel dat hij zich verstapt heeft met een renbui in de weide... Hij komt dan dus niet door de buigproef (klinisch) en dan worden er foto's gemaakt waar dus niets op te zien is. Weg gegooit geld dus...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:28

ER is geen weggegooid geld aan een klinische keuring!
Aan de buitenkant kun je niet zien of er een reuteltje zit bij het hart, of de longen wel in orde zijn, en menig vermoeden van beengebrek kan men met buigproeven bevestigen of wegnemen.

Je kan een ongelukkig moment kiezen voor een dergelijke keuring, maar sla het niet over omdat het overbodig zou zijn...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:44

Mijn DA (en we zitten nu zelf te wachten op een keuring) zei dat alleen een klinische geen zin heeft als het om de benen gaat. Niet alles wordt door een klinische gevonden terwijl er miss toch wel wat zit. Neem Destiny van Renske zelf, heeft spat (erge vorm) en HKO en werd toch nog ggk met de keuring. Alleen een rontgenologische keuring heeft ook geen zin omdat hij wel iets aan zijn benen kan hebben maar niet zichtbaar is op de foto's (denk aan spieren o.i.d.). Een keuring heeft dus (volgens mijn DA) alleen zin als je het klinisch en rontgenologisch doet. En dat is bij een jong paard m.i. alleen maar weg gegooit geld. De meeste kwalen komen pas op latere leeftijd te voorschijn...

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 02:20

mijn paard heb ik nog nooit laten keuren
ik heb hem op 4 maanden oude leeftijd gekocht
en vond het niet echt nodig om hem te keuren
nu is hij 5 en heb er eigenlijk nooit over nagedacht hem te laten keuren
en ik vind ook dat zo'n keuring inderdaad een moment opname is
en dat je paard dus altijd wat kan krijgen achteraf

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 08:31

Griebels, ik denk dat je je DA iets verkeerd hebt begrepen. Een klinische keuring gaat nl veel verder dan alleen de benen. Het rontgenonderzoek concentreert zich wel alleen op de benen.
Juist het bredere aspect van een klinische maakt die keuring zo belangrijk.

Tuurlijk is het rontgenonderzoek een waardevolle aanvulling op het klinische onderzoek. Het rontgen zonder klinisch is idd zinloos. Niet goed genezen peesblessures komen echt wel boven water bij een klinische keuring, en als de sesambeentjes foute boel zijn, krijg je dat vermoeden op basis van de buigproef.

Idd komen de meeste problemen pas aan het licht zodra het dier werk moet gaan verzetten. Maar daarom wil je nu zeker de kans beperken dat je een veulen met een zwak hart koopt; dus keuren!
Keuren is zeker weten een momentopname; zelfde als bij een auto en de APK, dag later kan je band lek zijn, heb je toch mooi pech. Maar op het moment van keuren kan je wel een hoop leed voorkomen, want je krijgt wel een beter beeld van wat je koopt, of beter kan laten staan.

Keuren is eigenlijk alleen zinvol bij aan- en verkoop. Als je het dier eenmaal op stal hebt, en je wilt geen PROK-certificaat erbij halen, dan heeft een volledige keuring geen echte toegevoegde waarde, zeker niet in verhouding tot de kosten ervan.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 09:17

Tsja, ik zou wel laten keuren als ie een jaartje of 2.5 geweest zou zijn!
Met anderhalf heeft dat niet zoveel zin, wel klinisch laten nakijken.
Wij hadden onze ruin ook klinisch en rontgenologisch laten keuren, hij moest nog 3 worden toen. Helemaal punt gaaf!
Een jaar later werd ie stijver in de bewegingen en bleek hij rechtsachter een degeneratieve artritis te hebben! Niks aan te doen, er was toen nog niets te zien op de foto's!
Dus, het blijft altijd een gok maar niet keuren is een nog grotere gok!
Als ik nu een paard zou kopen dan laat ik die helemaal doorlichten, ongeacht de prijsklasse.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 10:27

ik moet vandaag naar mn DA met Q, ik vraag hem wel even wat hij er van vndt
de mensen bij mij op de club(iedereen die M of Z rijdt koopt hier een jaarling lijkt wel, echt massaal worden er hier jonkies gekocht!) hebben ze geen van alleen laten keuren, wel zelf gekeken naar de benen, gebit etc of iemand meegenomen met veel verstand van paarden

dus ik denk er nog ff over na.
bij klinisch keuren komen er idd dingen die echt fout zijn, zoals bv hart, longen we aan t licht, beenproblemen heb ik mindervertrouwen in, aangezien mn pony die op de foto's dramatisch is, gewoon door de klinische keuring heenkomt...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 10:36

sweet_angel schreef:
Mijne was 8 maanden toen ik hem kocht, liet hem met 10 maanden klinisch keuren, dat was allemaal goed. En voor ik ga beginnen met rijden, dus rond zen 3,5jr wil ik hem laten keuren op zn buigproeven en misschien rontgenlogisch

Maar wat is daar het nut van dan? Ik weet dat er meer mensen zijn die 1x per jaar hun paard helemaal door laten lichten, maar ja... Ik vind het een beetje geld weggooien.

Weer ontopic. Klinisch keuren kan, op de foto zal er nog vrij weinig te zien zijn. Ongeveer vanaf 1.5 jaar kun je al wel beginselen van beengebreken zien, maar bij de meeste paarden beginnen die pas op latere leeftijd te ontstaan. Verder is keuren totaal geen garantie. Een vriendin van me had een paard laten keuren, met vlag en wimpel goedgekeurd en binnen een jaar had hij staar aan 1 oog (nu blind) en aan 4 benen hoefkatrol.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 11:17

Dees"]
Griebels, ik denk dat je je DA iets verkeerd hebt begrepen. Een klinische keuring gaat nl veel verder dan alleen de benen. Het rontgenonderzoek concentreert zich wel alleen op de benen.
Juist het bredere aspect van een klinische maakt die keuring zo belangrijk.

Tuurlijk is het rontgenonderzoek een waardevolle aanvulling op het klinische onderzoek. Het rontgen zonder klinisch is idd zinloos. Niet goed genezen peesblessures komen echt wel boven water bij een klinische keuring, en als de sesambeentjes foute boel zijn, krijg je dat vermoeden op basis van de buigproef.

Idd komen de meeste problemen pas aan het licht zodra het dier werk moet gaan verzetten. Maar daarom wil je nu zeker de kans beperken dat je een veulen met een zwak hart koopt; dus keuren!
Keuren is zeker weten een momentopname; zelfde als bij een auto en de APK, dag later kan je band lek zijn, heb je toch mooi pech. Maar op het moment van keuren kan je wel een hoop leed voorkomen, want je krijgt wel een beter beeld van wat je koopt, of beter kan laten staan.

Keuren is eigenlijk alleen zinvol bij aan- en verkoop. Als je het dier eenmaal op stal hebt, en je wilt geen PROK-certificaat erbij halen, dan heeft een volledige keuring geen echte toegevoegde waarde, zeker niet in verhouding tot de kosten ervan.
[/quote]

Vandaar ook dat ik zei:

[quote="griebels schreef:
alleen een klinische geen zin heeft als het om de benen gaat...

Als je paard de klinische niet doorkomt op de benen, moeten er toch foto's worden gemaakt om vast te stellen wat het is. Als dan op de foto's niets te zien is, zit het dus ergens anders... En kunnen ze weer verder gaan zoeken.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 18:46

heb het mn DA gevraagd, die zei dat als je echt zekerheid wilde hebben het enige zinvolle een OCD-pakket was, dna maken ze foto's van de plaatsen waar OVD het vaakst wordt aangetroffen, en als ze dan tch bezig zijn is een foto van de straalbeentjes of iets anders ook zo gemaakt

en complete keuring heeft idd gee zin, en zeker als t paard niet veel in de hand is geweest gaan dingen als buigproeven erg moeizaam en geven ze daardoor een vertekend beeld

ik denk er nog ff over na, maar mn DA zei ook, zelf goed naar de benen kijken, of je geen rare uitsteeksels of verdikkingen ziet, en als je dan toch iets op de foto wil hebben, gaat het alleen over een eventuele OCD

mn vriend was erg duidelijk van mening Clown die zei ja je hebt 2 compleet goedgekeurde paarden, waar je nix meer mee kan, stel je koopt nu een jong paard, laat hem keuren en hij krijgt een week erna een gruwelijke trap in de wei of glijd uit met spelen ofzo dan zit je alsnog met een paardje dat misschien niet meer goed is

maargoed, ik ga nu ff bellen of we zondag bij het paardje kunnen gaan kijken Haha!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:37

Waar ik werkte werden alle paarden met 1,5 jaar op de foto gezet, nie goed => weg. Kan dus al met 1,5

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 19:41

ja dat geldt alleen voor OCD, dat kan je vanaf 1,5 jaar op de foto zien.

ik ga zondag bij een 1,5 jarige kijken, ben heel benieuwd hoe ze IRL is Haha! en over t keuren denk ik nog ff na er kan nml nog zoveel gebeuren voordat ze oud geneog is om mee te gaan rijden, echt zekerheid heb je nooit, heb ik met mn 2 andere paarden gemerkt Scheve mond
maar je kan wel alvast iets uitsluiten door te keuren, maar ik denk niet dat ik het doe...

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:45

ja dta bedoelde ik ook voor de rest heb je er weinig aan.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:50

Altijd laten keuren als is het maar ivm het hart en de luchtwegen. Pony vban een kennis van mij werd pasgeleden afgekeurd op de luchtwegen ze wilde hem eerst ook niet laten keuren. Blij dat ze dat dus wel heeft laten doen. Bleek toch wel vrij ernstig te zijn allemaal. Buigproeven zeggen wel wat op dat moment als je het niet doet en hij is een paar dagen later kreupel sla je jezelf voor het hoofd.
Met een jong die zou ik hem zeker laten nakijken door een DA op beenstanden en zijn lichamelijk conditie. Zij hebben we toch voor gestudeerd om een paard goed te bekijken en te controleren ik niet.

Foto's zeggen al naar 3 maanden niets meer maar ja je wil toch wat vooral als je er sport mee gaat doen. Oke er is wel een verschil tussen 300 euro en duizende euro maar een klinisch iets zou ik altijd laten doen ook bij 300 euro. Voor hetzelfde geld neem je een ziekte mee naar je stal Haha!.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 20:15

mijn paard is met 3 jaar nog onbeleerd wel gekeurt en daaruit kwam voor dat hij dus ook een bemerking had (krampbeentje) verder helemaal goed.

Maar toen wij ons vorge paard op 14 jarige leeftijd verkochten bleek hij niet door de keuring te komen doordat 1 been niet door de buigproef kwam, later dachten we er aan dat hij zich aan dat been verstapt had met de springles 2 dagen daarvoor. Als hij dus later was gekeurt was hij wel goed geweest, denk dus niet dat keuren veel kan zeggen maar het geeft denk ik wel een beter gevoel met de aankoop