Fjord op manege zeiknat normaal?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Selena87

Fjord op manege zeiknat normaal?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 23:52

Hoi,
Ik ben woensdag meegeweest met een vriendin naar haar manege.
Echt zo`n particuliere stal.
De paarden staan vast in stalletjes van anderhalve meter breed zoiets en de hele dag eten(kuilvoer).
Heb ik niks op tegen op zich want de paarden staan na en voor het rijden buiten werd mij verteld.
Maar nu moest mijn vriendin op een fjord rijden en toen we bij de stal aankwamen viel mijn mond open.
Het beesie was zeik en zeik nat de druppels dropen eraf.
Dus wij naar de lesrooster gelopen had het beesie al 2 uur erop zitten en net een uurtje rust had gekregen en na die les moest mijn vriendin erop.
Ze wou er eigenlijk niet op omdat ze het zielig vond hij stond suf in de stal en echt super nat.
Afbeelding
Hij had ook geen zweet dekentje om en de grote deuren van buiten stonden open,
Is dit erg of niet?
Of is dit normaal op maneges of iets?

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 23:57

Ow ja ze worden ook maar 10 minuten uitgestapt als ze dat al halen zal de reden daar liggen?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 00:28

ik heb er toevallig over gelezen bij www.paardnatuurlijk.nl.
mensen kunnen na bijvoorbeeld hardlopen kou vatten als ze bezweet stil gaan staan in de kou of wind. dat komt doordat wij geen vacht hebben en het zweet direct op de huid ligt. bij paarden die uitgestapt zijn (afgekoeld naar normale temperatuur) ligt het zweet op de vacht en maakt geen kontakt met de huid en kan dan geen kou vatten. de zweetdruppels die op de vacht liggen verdampen gewoon en de huid onder de vacht is dan droog. lees er meer over bij www.paardnatuurlijk.nl, daar staat het wat beter uitgelegd!

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 00:33

Ach gossie, wat een sneu beestje zeg... Scheve mond
Nee, ik vind dit zeker niet normaal voor een beetje fatsoenlijke manege! Ok, een paardje kan best 2 uur achter elkaar in een les lopen, zeker wat ervaren manegepaarden weten heel goed hoe ze hun energie kunnen besparen en Fjorden zijn geen doetjes.
Maar betreft de natte vacht, dat is denk ik een conditieprobleem, of hij heeft echt hard moeten werken. Zo te zien zit hij behoorlijk dik in zijn vacht, vandaar dat hij ook zo langzaam droogt. Zo`n dier kunnen ze beter (gedeeltelijk) scheren en een zweetdeken opleggen tegen de tocht. Sneu hoor, mij zou het de behoefte ook zeker niet meer waard zijn als ik op zo`n beestje zou moeten rijden...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 00:43

nee voor mij ook niet hoor!! het beestje zit idd erg dik in de vacht en scheren zou ik ook een zeer goede optie vinden!!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 02:30

Ah wat een gezeur, ze smelten niet hoor. Paardjes die endurance rijden lopen wel langer! Vaak ook nog met wintervacht. 200 jaar geleden draaide de wereld op paarden, vervoer etc. Ze zouden in een deuk hebben gelegen om onze zorgen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 04:51

Ìk vind dit ook echt niet normaal...

Ik heb het iig nog nooit voor elkaar gekregen om mijn paard zó nat te rijden Scheve mond

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 11:06

Arabesk schreef:
Ah wat een gezeur, ze smelten niet hoor. Paardjes die endurance rijden lopen wel langer! Vaak ook nog met wintervacht. 200 jaar geleden draaide de wereld op paarden, vervoer etc. Ze zouden in een deuk hebben gelegen om onze zorgen.

Verward
Jouw beredenering past dus absoluut niet in de context van de situatie...
Het gaat hier om een nat manegepaard wat op de tocht kou staat te vatten met warme spieren.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 11:40

Quellian schreef:
Ìk vind dit ook echt niet normaal...

Ik heb het iig nog nooit voor elkaar gekregen om mijn paard zó nat te rijden Scheve mond

Hmmm Sikiley is na een half uur in de bak al bijna net zo erg hoor... Zij zweet gewoon snel en veel. Maar ik gooi er wel een zweetdekentje op als ze zo bezweet is. Ik heb wel het idee dat dat soms meer voor mijn eigen gevoel is dan zozeer voor Sikiley.

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 12:06

Alet schreef:
Hmmm Sikiley is na een half uur in de bak al bijna net zo erg hoor... Zij zweet gewoon snel en veel. Maar ik gooi er wel een zweetdekentje op als ze zo bezweet is. Ik heb wel het idee dat dat soms meer voor mijn eigen gevoel is dan zozeer voor Sikiley.

idd, dat heb ik ook.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 12:09

Op maneges gaan ze nu eenmaal anders met paarden en ponys om... deze beessies moeten werken voor hun brood.
En voor de manege eigenaar is dat beessie ook zijn brood en ik geloof niet dat ze zo'n pony bewust ziek laten worden, want dan heeft de eigenaar minder inkomsten..

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 12:16

Ik vind het er wel erg uitzien, maar ik denk dat ze een buitenrit heeft gemaakt. Dit is wel erg na een uur rust, dan zou ze toch (vooral als ze op de tocht staat) gedeeltelijk opgedroogd moeten zijn.
Leuk is het natuurlijk niet, maar om nou voor iedere pony dekens te gaan kopen. Voor deze fjord zou je, als je hem wilt scheren, toch een zweet- , regen en winterdeken moeten hebben als hij nog buiten komt.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 14:56

tjsa... volgens mij gaat dit op veel manege's zo...
helaas :/

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 15:06

Tja helaas gaat het zo.
Maar mijn verzorg pony is ook zeiknat naar 10 min..
Maar dat komt omdat hij ten eerste heel dik is en geen conditie meer heeft.
Ten tweede hij geen deken op heeft en in de wei staat dus een dikke vachte begint te krijgen.
Maar ik doe na het rijden wel ALTIJD een zweetdeken op.

Ook ik heb jaren op een manege gereden en daar liepen somige pony's wel 3 op een dag (niet achter mekaar natuurlijk) maar ze liepen het wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:01

Tsja, het ziet er erg nat uit maar bij sommige paarden heb je dit heel snel, zeker als ze een dikkere vacht hebben. Wat ook goed kan is dat de bovenvacht (langere haren) wel nat is, maar de ondervacht nog lekker droog. (Die indruk krijg ik vanwege de krulletjes, het ziet er niet uit als een doornatte pony)
Volgens mij hoeft het voor sommige pony's (zeker robuuste fjorden) niet zo'n probleem te zijn hoor.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:50

ja en nee, als een fjordje een goede wintervacht heeft zweten ze al naar 10 minutjes sjokken, als ik royena even lekker door laat lopen zweet ze ook zo hoor... dus dan is het niet erg dat ze gezweten heeft.
Het is natuurlijk net echt lekker om je paard zo op stal te "smijten"
even een dekje op dat is toch wel vriendelijker, en beter voor zn spieren.
Maar de meeste manege paarden lopen wel 2uur of meer achter elkaar.
duss ik weet echt niet of het slecht is.... maar niet echt lekker om op een al bezweet paard te rijden.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:54

Als het paard op adem is gekomen en onder de vacht waar het nat is droog is, is het niet erg dacht ik. Maar ik zou een pony nooit zo laten staan...echt zielig. Ik zou hem tenminste afdrogen en evt. ook een zweetdeken op doen. Ik vind het wel beetje zielig eigenlijk. Fjordjes hebben ook zo'n dikke vacht. Soms wel lastig met rijden...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:54

Bill zag er gisteren net zo uit na een uurtje. Niks zieligs aan. Als een paard niet op de tocht staat, kan het geen kwaad.
Het komt mede omdat het nu zo erg warm is voor de tijd van het jaar, en de paarden al een wintervacht aangemaakt hebben.
Wat ik sneuer vindt, is als dat dier een uur opgezadeld moet wachten, dan kun je beter het zadel en hoofdstel even afhalen.

fjordiezzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:00

ik zou juist manege pony's niet scheren want als ze dan op de tocht staan worden ze dr alleen maar ziek van...... maar een zweetdekentje en ff zadel en hoofdstel af kan geen kwaas lijkt mij...
mijn fjorden zien dr ook zo bezweet uit na het rijden... goed lang uitstappen met zweetdeken op stal en dan als ze helemaal afgekoelt zijn en btje droger naar buiten ....

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 18:42

Ja helaas genoeg kreeg hij geen dekentje om.
Tussendoor worden ze wel afgezadeld dus dat scheeld.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:46

meloveshein schreef:
Echt zo`n particuliere stal.

Verward
Wat zou het anders moeten zijn? Een overheidsinstelling ofzo?!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:54

Ik zie niet in wat hier erg aan is.
Je zou die van mij eens moeten zien na een uur hard werken. Daar druipt het zweet dan ook vanaf.
Het is denk ook per paard verschillend hoe snel ze zweten. De één nou eenmaal sneller dan de ander.
Verder ben ik het met Arabesk, Billy etc. eens.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:55

je zou Morrie eens moeten na een bosritje van 2 uur, die ziet er ook zo uit hoor!

Hij krijgt een half uurtje een zweetdeken om en gaat dan weer zonder dek de wei op, dat is pas mishandeling in jullie ogen, vrees ik......

Waar hij vandaan komt (Oostenrijk) lopen ze in de winter voor de slee, ongeschoren en zweten zich te pletter, als ze terugkomen van een ritje, gaat het tuig eraf en gaan ze zo de sneeuw in, bezweet en zonder dek: rollen!!!!

Scheren. dekens, warme stal???
Ik denk dat ik hem daar binnen de kortste keren ziek mee heb!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:36

onze fjord staat nu zelfs zonder te werken te zweten
het is nu ook achtelijk warm voor de tijd van het jaar en hij staat al vol in zijn wintervacht , na een paar minuutjes dolle met zijn maatjes in de wei word ie al nat , terwijl hij toch een hele goede conditie heeft

ik zou me der niet te druk om maken

ik zou me drukker maken over zijn hoofdstel/bit in tijdens t uurtje wachten en knabbellen aan zijn kuil

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:48

had die een heel uur zun hoofdstel en zadel aan Verward Boos!