Ik moet met nog een paar klasgenoten een opdracht voor school maken.
Ik moet hiervoor weten hoeveel krachtvoer een sportpaard gemiddeld krijgt per dag, en waarom? En hoeveel een pensionpaard krijgt per dag, en waarom?
En hoevaak ent je een paard? 2x per jaar? Waarom?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
En als jullie toevallig weten hoeveel de inrichting van een kantine kost (bar, toiletten, zo'n 4 tafeltjes en 16 stoelen....) hoor ik dat ook heel graag!
Selena87
Geplaatst: 24-10-04 00:03
Hoeveel voer weet ik niet zelf heb ik een recreatie paard en die krijgt nu 2 en een halve kilo krachtvoer heeft hij ook nodig. En ik ent mijn paard 1x per jaar gewoon om ziektes te voorkomen beter voorkomen dan genezen.
Oregon
Geplaatst: 24-10-04 00:13
Het voer kun je uitrekenen aan de hand van het benodigde aantal veps en vreps. Dit staat uitgelegd in het voedernormen boekje. Deze is zeker bij jou op school te vinden. Ook zal het vast wel in je schoolboek staan. Het is moeilijk te zeggen hoeveel een sportpaard of pensionpaard nodig heeft. Gewicht, geslacht en arbeid zijn hierin erg belangrijk. Weet niet of dat ook gegeven is in je opdracht.
Pivanti
Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-04 20:15
Nee, ik moet gewoon het gemiddelde weten voor een pensionpaard en voor een sportpaard. Ergens stond 2,5 kg gemiddeld, maar dat lijkt me erg weining voor een sportpaard...
Anoniem
Geplaatst: 24-10-04 20:30
hangt helemaal af van wat die paarden doen, hoe oud ze zijn, individuele voerbehoefte.
Ik ben net bezig met een voeranalyse voor de kosten van de 30 paarden hier op stal, en heb dus 8 weken voerlijsten in de compu ingevoerd. Wil je daar wel een excel bestandje van doorsturen
Anoniem
Geplaatst: 24-10-04 20:59
2,5 kg van wat trouwens?
bix, en dan wat voor bix?
Wij voeren haver, sportbrok en een jonge paardenbrok (groov). De groov is anders van samenstelling, zit meer vet in oa.
Groov is duurder in gebruik dan sportbrok.
'Standaard' voer is 1 brok 1 haver 3x per dag. 1 schep sportbrok weegt 1,2 kilo, 1 schep ongeplette haver weegt precies 1 kg. Omgerekend krijgen die paarden dus 3,6kg sportbrok en 3 kg haver.
Er staan 2 paarden die actief getraind worden op GP niv, deze staan beide op 6 scheppen, dus 7,2 kg sportbrok. We hebben geprobeerd de hoeveelheid brok naar beneden te krijgen dmv muslis e.d. maar uiteindelijk lopen ze hier het beste op. Beide zijn ruinen.
We hebben ook een 3-jarige Briar hengst staan die afgelopen zomer dagelijks in de wei ging, niet getraind werd maar wel een giga groeispurt doormaakte. Die kreeg 6 scheppen groov, dus 7,8 kg groov per dag. In kilo's meer dan die 2 GP paarden, duurder ook!
Zo heb je een paar voorbeelden.
We hebben ook kleine zadelmakmaakpaarden staan die op uitsluitend 3 kg haver lopen.
Alle paarden krijgen dagelijks 1/2 kg (in natte vorm gewogen) geweekte bietenpulp.
Jurga
Geplaatst: 24-10-04 21:02
Hier staan de paarden op 0,5 - 2 kg onderhoudsbrok per dag. Het zijn voornamelijk recreatiepaarden die gemiddeld werken.
Ze worden éénmaal per jaar geent.
Anoniem
Geplaatst: 24-10-04 21:15
oja, het enten:
elke 6 maanden influenza, 1 x per jaar tetanus (soms een jaar ertussen) elke 9 maanden Insol geen rhino