laten keuren door DA of ervaren vriend? of beide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meimei_

laten keuren door DA of ervaren vriend? of beide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 19:25

heey

31 okt. ga ik voor de 2e keer kijken bij een hele leuke pony. (haflinger)
dit word mn eerste paardje en we hebben al best veel contact met mensen die de fokker/haflingerstal kennen waar de pony nu staat en die zeggen allemaal dat het een prima stal is waar je 'veilig' een pony kan kopen.

als we die zondag gaan gaat er een broer van een kennis van ons mee.
hij zit al een hele tijd in de paarden wereld en heeft zelf een manege en dus ervaring met het kopen van pony s.
hij gaat voor ons een beetje kijken of de pony goed loopt, hij gaat die buig oefeningen doen enzo die ze ook bij zo n klinische keuring doen en gewoon kijken in t algemeen.
is het nu ook nog verstandig om dr (pony) te laten keuren door de DA?
of is dat dubbel werk?
het zou dan gewoon gaan om een klinische keuring niet met foto s enzo.

nog een vraag, ik heb de dierenartsen in de buurt daar gebelt die zo n keuring kunnen doen maar die doen het alleen op de practijk.
is het een redelijke afspraak om te maken met de verkoper dat we met de pony daar naar de practijk rijden en dat als ze goed gekeurd word dat we dr dan meteen mee nemen naar huis en als ze niet goedgekeurd word dat ze dan gewoon weer terug gaan.
of krijg je bij zo n keuring niet meteen erna de uitslag? Verward
Haha! weer is een lekkr lange vraag maar ik hoop dat iemand me kan helpen OK dan!

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:43

bij de keuring door een da krijg je meteen een officieel dokumentje,tenzij er bloed geprikt wordt,krijg je het na een week.
de verzekering vraagt naar dit documentje als je je paard wilt laten verzekeren.
verder vind ik het zeeeer onwaarschijnlijk dat je geen da kunt krijgen die je paard keurt op de plaats waar die staat.
het laatste wat je beschreef vind ik wel een goede optie,maar laat die da maar lekker naar jullie komen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:47

Je krijgt inderdaad meteen na de keuring de uitslag.
Laat je paard alsjeblieft door een DA keuren, je krijgt er dan keurig een keuringsrapport bij. Ik geloof best dat je kennis heel veel verstand van paarden heeeft maar ee arts heeft er veel langer voor geleerd, en heeft ook veel meer keureingen gedaan en de kans dat een DA iets over het hoofd ziet is veel kleiner dan dat en kennis dat doen.

Buigproeven moet je vind ik eigenlijk alleen door een kundige arts laten doen. Niet zelf gaan doen!
Buiten dat als er iets niet goed blijkt te zijn en je hebt hem alleen door een kennis na laten kijken kan je tov de verzekering of eventueel terugbrengen ook niks beginnen.

Ga maar gewoon met die pony naar de kliniek, ervaring is leuk dat iemand het heeft maar diergeneeskunde is niet voor niets een studie van 6 jaar.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:54

Daarnaast kan de DA ook even luisteren naar zijn hartslag, zijn longen e.d. en het keuringspapiertje heb je nodig al je hem wil verzekeren.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:05

Ik zou het persoonlijk als verkoper nooit accepteren als er zomaar iemand een paar buigproeven bij mijn paard kwam doen.
Een dierenarts heeft ervoor geleerd maar iemand anders kan een hoop verkeerd doen.

meimei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 20:08

okeej beslissing is snel gemaakt
Keuren door de DA:D
maar ik heb gekeken op www.detelefoongids.nl en dan dierenarts in getypt en de plaats. de gene die ik toen kreeg heb ik gebelt en daarvan waren er 2 die het deden en die 2 allebij op de practijk.
maar wanneer word er bloed geprikt? is dat standaart? of alleen als je het vraagt ofzo? en wat zou een reden zijn om dat te laten doen?

meimei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 20:14

Katja schreef:
Ik zou het persoonlijk als verkoper nooit accepteren als er zomaar iemand een paar buigproeven bij mijn paard kwam doen.
Een dierenarts heeft ervoor geleerd maar iemand anders kan een hoop verkeerd doen.

okej, ik heb geen ervaring met het kopen van een pony en iemand zij dat het verstandig was om eerst zelf rond te kijken naar wat je aanspreekt en nog een keer met iemand gaan kijken die ervaring heeft met het kopen van een pony.
maar wat is dan wel verstandig om hem wel naar te laten kijken?
of heeft iemand tips waar ikzelf op moet letten Lachen
tips altijd welkom *LOL* OK dan!

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:28

je kunt tuurlijk iemand meenemen om naar die pony te kijken,maar dan alleen kijken,je kunt de hoeven bekijken door ze op te tillen,maar laat de rest echt door de da doen.
het bloed prikken wordt gedaan zodat de da kan kijken of er pijnstillers,antibiotica,rustgevers in het bloed zitten,als dit zo is verteld de da jou dit en kun je van de koop afzien,want dan mankeert het paard waarschijnlijk iets..

meimei_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 20:38

ow okej dankje voor je advies:D
bloed prikken is dus alleen als je erom vraagt bv. als je twijfelt aan de eerlijk heid van de verkopen

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 23:11

Zeker door een dierenarts laten keuren!
Ik weet wel een dierenarts die gewoon aan huis een keuring doet hoor,kan er zelfs wel meerdere voor je op noemen!
Mocht je adres en telefoonnrs willen hebben hoor ik het wel!

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 09:26

Mijn advies: Het advies van de kennis (obv lopen etc) gebruiken om te beslissen of je het paard wilt kopen. De koop sluiten onder voorbehoud van goedkeuren door de DA.

Dit is ook hoe ik het gedaan heb. Mijn kennis gaf mij tevens het advies (obv van wat hij zag bij het lopen) om foto's te laten maken van 1 been. Dit bleek gelukkig ook goed te zijn. Omdat de foto's gemaakt moesten worden moest de keuring ook op een kliniek plaatsvinden.

De afspraak die ik daarbij gemaakt had was dezelfde die jij wil maken. Goedgekeurd: ik neem hem mee naar huis, afgekeurd: de verkoper neemt hem weer mee.

expresso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 11:12

An_J schreef:
Daarnaast kan de DA ook even luisteren naar zijn hartslag, zijn longen e.d. en het keuringspapiertje heb je nodig al je hem wil verzekeren.

idd ik dacht eerst hetzelfde als jij nam ook iemand mee en van alles laten checken maar de binnenkant weet je nooit vooral het hartje, mijn paard had dus achteraf een hartritmestoornis en dat kon je dus nie tvan buitenaf zien. en 2 mensen bij mij op t pension hadden ook een paard gekocht, bleek achteraf dat ze alle 2 zwanger waren! zou ik dus ook laten testen
en wat bovenstaande zei over verzekeren, heb dat eens bekeken maar een paard verzekeren is wel zo verschrikkelijk duur dat je beter zelf elke maand wat opzij ken zetten.