Geen wintervacht hoe kan dat???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

toscana

Geen wintervacht hoe kan dat???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 18:41

Het valt me dit jaar weer op dat mijn merrie (4 1/2 jaar jong) totaal geen wintervacht aanmaakt. Ze heeft nog steeds dezelfde dunne vacht als van de zomer. Het is zelfs andere ook opgevallen want die vroegen of ik mijn paard geschoren had (heb ik echt niet gedaan). Ze is eigenlijk nog nooit geschoren. Ik heb veel en vaak paarden gereden voor andere maar die waren al eens geschoren voordat ik mee in contact kwam. Dus die moesten ieder jaar geschoren worden omdat ze dik in de wintervacht kwamen te zitten. Ik heb pas vorige week vrijdag een deken over haar gedaan omdat het kouder werd. Vorige winter heeft ze ook een deken op gekregen omdat ze toen dus ook geen wintervacht kreeg. Ik heb haar pas sinds vorig jaar september en de oude eigenaar vertelde mij dat zij 's winters nooit een deken op heeft gekregen omdat je er toen toch nog niet op kon rijden. Mijn vraag is nu dus: is het zo dat als je een kwpner niet scheert maakt ze dan ook geen wintervacht aan? Of is zij gewoon speciaal (een beetje raar dus) omdat ze geen wintervacht aanmaakt? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:51

Veranderd er echt helemaal niets aan de vacht, wordt het ook niet wat dichter?
Ustinov krijgt ook niet echt een wintervacht zoals de merrie's maar zijn vacht wordt wel wat dichter.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 18:54

Nee haar vacht veranderd echt niet zo ver ik kan beoordelen.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:57

Zijn wel meer paarden waarbij de vacht nauwelijks dikker wordt. Meestal zijn het de hoog in het bloedstaande paarden. Vaak kan je als je nauwkeurig kijkt wel zien dat ze wat meer haar gekregen hebben (dichter op elkaar). Zou me er geen zorgen over maken; vaak is het juist makkelijk omdat je dan het probleem van erg zweten/lang nat blijven niet hebt. Als je merkt dat ze het koud heeft als het straks kouder is evt. een extra deken opleggen. Merk je wel als haar haren recht overeind gaan staan.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 18:57

In mijn profiel staan trouwens foto's van vorige winter. Daar kan je het wel wat op zien wat ik bedoel.

toscana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 19:00

Ik maak met niet echt zorgen omdat ze niet zo snel ziek of verkouden is. Ik vond het gewoon een beetje raar en wilde weten of andere die ervaring ook hebben en of iemand wist hoe het kan komen.

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:20

ja ik heb hetzelfde,ik heb deze merrie sinds februari ze kwam van een andere manege waar ze lekker ingepakt stond,ze staat nu nog steeds zonder deken maar heeft ook geen winterhaar,het haar is wel iets stugger geworden,ze gaat elke dag naar buiten zonder deken,alleen bij regen krijgt ze haar regendeken op.
het is inderdaad wel een paard wat hoog in het bloed staat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:33

Afbeelding
Deze krijgt dus ook niet echt een dikke vacht maar als je goed kijkt is het wel dichter.
Hij staat absoluut niet hoog in het bloed (Oldenburger x Gelders).
Hij krijgt zodra het onder de 10 graden komt een deken op en gaat s'nachts naar binnen, overdag is hij altijd buiten ongeacht het weer.
De merrie's die op exact dezelfde wijze worden gehouden krijgen dus wel een dikkere vacht, ik kan dus niet zeggen waar het aan ligt Verward
Hij is verder kerngezond dus ik maak me er niet druk om.