Klapzand in paddock: applause of niet ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Klapzand in paddock: applause of niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 17:28

Nadat de paddock al dik 6 jaar 'ligt' werd het nu wel eens tijd voor vers zand. Dus heb ik er een laag vers zand in laten storten. Na wat heen en weer gepraat met degene die het kwam storten is het klapzand geworden.
Ik heb het op afschot laten storten in de hoop dat het regenwater dan goed weg zou lopen.

Nadat het eerst een tijd droog geweest is en het wel de sahara leek Haha! kwam er dan begin deze week eindelijk een heerlijke onvervalste Nederlandse hoosbui. Vanuit mijn warme bedje hoorde ik het stevig te keer gaan en ik was zeer benieuwd hoe ik de volgende dag de paddock zou aantreffen.

En wat schets mijn verbazing; het oppervlak was zo vlak als een spiegeltje (geen hoef'deuken' erin) en geen plassen OK dan!
Ik helemaal blij, want dat was precies de bedoeling.

Maar nu zijn we een aantal dagen verder en vannacht/vandaag is het dus 'gewoon' regenachtig. Het water blijft staan in de verse hoefafdrukken en het zand voelt plakkerig aan, het lijkt wel drijfzand. Het water lijkt er maar met moeite in door te dringen.
Nu ben ik dus minder blij Verdrietig

Mijn vraag:
Wie heeft er ook ervaring met klapzand in paddocks en hoe houdt dit zich door de jaren heen.
Moet je het wekelijks lostrekken of juist niet ??

Moet ik gewoon meer geduld hebben omdat het zand zich eerst nog moet 'zetten' of is het nu zoals het in het vervolg (na regen) zal zijn ??

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:49

uhm... klapzand is dat zand zoals je het in bosgebied aantreft?

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:50

ik denk dat je het beste het om de week(ofzo) kunt lostrekken oid.
Want de paarden lopen het vast dus dan loopt het water niet meer zo goed weg,resultaat: de bovenste laag blub tot de vaste laag..

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:21

mijn bak is 11 jaar geleden met klapzand aangelegd, wij hadden toen nul verstand ervan. Bloos!
Nu weten we beter, nooit maar dan ook nooit doen, gewoon grof betonzand, dat is het enige goeie zand, ook voor paddocks

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 18:25

Vertel wat meer van je blijkbaar negatieve ervaringen Geral ??

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:29

in mijn paddock ligt een mengsel van 1/3 zavel en 2/3 scheldezand en ik heb mijn paddock naar 1 bepaald punt laten afhellen en daar drainagebuizen gestoken ! de uitloop van de drainagebuizen loopt in een plastieken vat dat in de grond is ingegraven en wanneer het water op een bepaalde hoogte staat begint er een dompelpomp het water door buizen naar de gracht te pompen ! dit werkt echt super !!!!!

als het heel hard regent blijft het water even staan ( een dagje ) , maar blijft het 1 dag droog is de paddock gelijk weer opgedroogd !

lostrekken doe ik eens in de 2 jaar !

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:38

Ik heb niet zoveel verstand van zand (joh, dat rijmt Haha!) maar er schiet me nu wel wat te binnen.

Op mijn vorige stal hadden we ook het probleem dat op een gegeven moment het water uit de rijbak niet meer wegliep. De bak zag er precies zo uit als jij je paddock beschrijft.

Wat bleek nou: de bak was altijd oppervlakkig getrokken. Hierdoor, en ook door inklinking van het zand, is er een harde "koek" ontstaan ongeveer 10-15 cm onder het oppervlak waar het water op bleef staan. De bak is toen een paar keer dieper ge-egd. Hierdoor werd die "koek" gebroken & kon het water weer weg.

Zou er mss iets vergelijkbaars met jouw paddock aan de hand kunnen zijn, los van het soort zand dat je hebt laten storten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 18:48

Nee, dit is echt zoals klapzand blijkbaar werkt. Als ik een schep in het zand steek dan is het na 5 a 10 cm al weer helemaal droog.
De naam 'klapzand' zou er op kunnen duiden dat het zand door regen dichtklapt ??
Op zich is dat niet zo erg, als het dan maar wel goed wegloopt naar de zijkanten.

@Shana: zo'n systeem klinkt erg goed, maar ik heb 1 probleem: op de Veluwe heb je geen grachten of anderszins sloten Haha! waar het water naar toe weggepompt kan worden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:08

Ik heb dus geen enkel verstand van zand, helaas. Maar ook wij hebben altijd een natte paddock ( puin met daar bovenop vette klei )...... zucht.

Weten jullie misschien wat plaatzand is ?

En iemand zei laatst stort zand en doe er wat cement doorheen, dat maakt het zand wat minder "zacht ". Zou dat echt werken ? Volgens hem kreeg je dan een paddock die een stevige ondergrond had, maar waarin b.v. een hoefafdruk wel zichtbaar was. ( dus net niet super hard dus ).

Groetjes,

Maris