Past ie? Of past ie niet? (+ fotos!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Skitter

Past ie? Of past ie niet? (+ fotos!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 16:20

Tja..ik zal ff uitleggen. Dit gaat om een dressuurzadel. Hij past op zicht wel, vind ik, maar dan nog net. Ik heb we fotos van. Eerst had i een bontje eronder, omdat het paard in kwestie, een erg hoge schoft had. Nu wordt dat enge schoft wat minder, en hij kweekt spieren in zijn rug.

De rug in kwestie:
Afbeelding

Ik legde het zadel op zonder bontje, en hier zijn wat fotos van.
Past ie? Of past ie niet?

Afbeelding
Van de zijkant.

Afbeelding
Van voren.

Afbeelding
Bij de schoft.
(Zadel heeft een uitgesneden schoft.)

Ik vind wel dat hij het er nog op kan hebben, maar dan zonder bontje, dat zit hem gewoon te krap. Ik zag wat 'dikke' plekjes bij de schoft, waar het misschien te krap zat, ik dacht meteen aan het bontje.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 16:23

eigenlijk draait het grootendeels ook om de achterkant. Dat ie genoeg ruimte heeft op zijn ruggegraat. Daar heb je nu net geen foto van...

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 16:25

Ja heb ik wel, maar in mijn telefoon, zal ff naar mn email sturen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:35

Dat is onmogelijk te beoordelen aan de hand van foto's omdat ookal sluit ie overal aan er ook drukpunten kunnen ontstaan als de druk niet goed is verdeeld en zadel kan schuiven met rijden of scheef gaan zitten.
Nee, daar heb je toch echt iemand IRL voor nodig met ervaring met zadels passen.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:44

Precies wat Fellor zegt: laat er iemand met verstand naar kijken. Aan de hand van een foto kun je never nooit niet zien of een zadel goed ligt...

eefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:46

wat de rest ook zegt, laat iemand die er verstand van heeft er na kijken, het is toch erg belangrijk dat een zadel goed past!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 17:51

Okee, ik zal ff kijken wie ik kan vragen, die verstand van heeft. Ik dacht dat het wel te beoordelen was maar geloof jullie wel.

Toch bedankt voor de reacties!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:08

zo kun je het niet beoordelen, maar wat mij wel opvalt is dat het dieptepunt al te ver naar achteren ligt.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:21

dat valt mij ook op , het dieptepunt ligt inderdaad ver naar achter

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:26

Alles is al gezegd, laat er iemand naar kijken die er verstand van heeft ! Aan de foto's te zien past het zadel niet, druk komt (als er iemand op zit) voornamelijk op de achterkant, het ligt niet recht, is niet in balans.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:35

ik zie ook dat hij aan de achterkant niet goed ligt. ander zadel dus

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:41

Dit is niet te zien vanaf een foto. Laat iemand met verstand er naar kijken!!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:52

Ik zou gewoon naar een goede zadelmaker gaan. Ik weet uit ervaring hoe belangrijk een goed passend zadel is. Ik ga dan ook elk half jaar met paard en zadel naar de maker om m weer pas te laten maken totdat ie uitgegroeid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:46

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 01:29

Je kan al vrij veel zelf beoordelen :

1) Kunnen er twee vingers tussen schoft en kamer ? Zoniet.. afgekeurd!

2) Kan je -vanaf achter- zijn ruggegraat zien doorlopen en liggen de kussens er ruim naast? Zoniet.. afgekeurd.

3) Ligt ie achter de schouder ? Zoniet, afgekeurd!

4) Ligt het dieptepunt (zitdeel) recht ? Zoniet, afgekeurd.

Als dat ok is (wat bij dit zadel op de foto's al niet is) ga je naar stap twee.

5) leg je hand onder de aansluiting achter de schouder. Kan je daar makkelijk een paar vingers langs halen in 1 vloeiende beweging ?
- Zo niet afgekeurd.

6) Zo ja, kan dat ook als je het tegenovergestelde voorbeen optilt alsof het paard een stap maakt?
- Zoniet .. afgekeurd!

Check dat aan beide kanten.

7) Kijk naar de achterkant van het zadel. Kan je de lepen van de rug tillen terwijl hij licht aangesingeld is ? Is dit meer dan zo'n 2 centimeter dan ligt ie te los en zal hij wippen of kwispelen. Dus afgekeurd.

8) Daarna je hand onder de kussens. Knelt dat ?
Zo ja, afgekeurd!

9) Vervolgens vraag je iemand met het paard van je af te lopen terwijl je goed kijkt (van achter). Kwispelt ie? Wipt ie op en neer op de rug? Afgekeurd!

Ook het zadel moet je inspecteren. Bekijk of de boom niet tever kan doorbuigen (en misschien gebroken is) of de vulling netjes is (niet aan een kant dikker dan aan de andere of vol met bulten.
- zie je iets in die trant? Afgekeurd!

Pas als dat allemaal ok is kun je zelf gaan zitten... en let op je houding (of deze veranderd en zo ja hoe).

Pas als een zadel aan bijna al die voorwaarden voldoet kun je een zadelmaker vragen of hij komt kijken om eea nog aan te passen.
Meer loopt 9 van de 10x uit op problemen.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 01:31

Zoals het zadel op de foto ligt.. ligt op de schouder. En draagt hij totaal niet. Daarnaast vermoed ik (maar het is moeilijk vanaf een foto) dat ie op de schoft weer te ruim is waardoor die daar ook niet draagt... omdat hij te ver erover zakt (als je erop zit). Vaak kantelen ze dan voorover, waardoor achter (zeker bij niet dragende zadels) gaat wippen en kwispelen. Maar goed ... dat is een gok, want een foto zegt niet alles.

Als ik m zo moest beoordelen zou ik m direct afkeuren. Je drukplekken zijn waarschijnlijk afkomstig omdat het zadel in beweging ergens gaat compenseren.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 02:14

Je zegt dat hier om een dressuurzadel gaat, nou dan horen de zweetbladen meer recht naar beneden te hangen.Het lijkt zo meer een springzadel. Haha!

Ik denk zo vanaf de foto dat t zadel te ver achterover helt.
Dan krijg je zelf een zit waarbij je je benen naar voren gaat steken, ipv netjes naar beneden afhangend, wat je doel is als je een dressuurzadel wilt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:23

Als aanvulling op bovenstaande: singel het zadel wel aan als je het beoordeelt. Nu ligt het los en dan ligt het al anders dan wanneer het vast zit (en weer anders als er ook nog eens een ruiter op zit).

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 15:10

En als laatste: je kunt pas zien of een zadel goed past je ermee rijdt. Eerst laat je beoordelen wat hierboven is gezegd, en vervolgens laat je het beoordelen tijdens het rijden. Het lichaam verandert namelijk bij iedere beweging, en bij stilstand kan een zadel misschien goed liggen, in draf bijvoorbeeld niet!
Kijken of een zadel goed past is vakwerk, dus is het verstandig om er vakmensen bij te halen.