schade aan paddock als paarden er overdag instaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moeshie

schade aan paddock als paarden er overdag instaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 14:45

SInds 1 week staan de paardjes snachts op stal. Binnenkort wordt dat ook overdag. Scheve mond

Maar omdat het nogal pittige paardjes zijn die zich snel vervelen Bloos ben ik een oplossing aan het zoeken.

Kan ik de paarden overdag in de paddock zetten zonder dat het een stront boeltje wordt? Schijnheilig ( beetje raar gezegd)

Wie heeft hier ervaring mee?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:59

Gewoon iedere dag de paddock schoonmaken

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:08

Een padoock wordt veel als winteroplossing gebruikt als paarden naar buiten moeten en het land is er niet geschikt voor ( blubberig, bevroren etc )

Maar dan moet je gewoon nadat de paarden erin hebben gestaan de boel schoonmaken, stront weghalen, gegraven kuilen weer dichtgooien etc

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:20

Een paddock moet je inderdaad wel goed schoonhouden. Als hij goed gedraineerd is en ruim genoeg om een droog plekje te vinden, dan kun je de paarden er wel heel goed in zetten. Bij de Mathilde Hoeve waar we een weekendje met de paarden heen waren hadden ze hele mooie en ruime paddocks, zelfs met schuilstal. Ideaal voor in de winter!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 16:22

Van PP naar VMR.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:50

Bij ons op stal staan de paarden ook 's winters in de paddock. Als je hem goedwil houden regelmatig mest weghalen en zorgen dat de kuilen dicht gegooid worden. Wij hebben een vrij grote paddock (40x40) en die wordt bijna elke dag gesleept. Deze blijft heel goed.

Als je 2 paarden hebt ben je dagelijks een kwartiertje bezig de mest weg te halen, dat moet te doen zijn.

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:40

en zorg wel voor genoeg ruwvoer
anders gaan ze miss aan de omheining beginnen ofzo

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:49

Zorg wel dat er op een of andere manier wel toezicht is.

En idd genoeg ruwvoer en andere dingen paarden kunnen uit verveling zand gaan eten met helaas alle gevolgen van dien. In deze maanden worden de meeste paarden geopereerd aan koliek. Bouw het dus ook goed op (rustig).

Nanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:58

Als je elke dag de mest eruit haalt is het goed te doen.
Wij gaan nu in de paddock een gedeelte bestraten waar we ze dan gaan voeren want ik heb gemerkt dat resten hooi, lucerne en bix geen positieve invloed hebben op het zand. (dat wordt echt een bende na verloop van tijd)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:02

Met ruwvoer geven in de paddock moet je oppassen op zandkoliek!! Dat is een waarschuwing die wij op onze vorige stal kregen nadat veel paarden koliek hadden die ook in de paddock veel stonden. Plus dat er een zware worminfectie was! Vergeet niet strikt te ontwormen als ze in de paddock staan, al haal je elke dag de mest eruit.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 11:44

onze paarden staan het hele jaar rond in de paddock tevens bak
wij hebben 3 plaatsen met steen die we iedere ochtend eerst even vegen
(tegen zand koliek) en daarna hooi / kuil neer leggen daarbij kunnen ze de (loop)stallen in
waar ook hooi ligt water staat op lokatie nr 5

na het neerleggen van het hooi gaan we mesten ook dus de paddock
met zijn plastic riek haal je wel de oliebol en zo min mogelijk zand er uit en water bij vullen

zo lopen ze de hele dag van a naar b etc hebben de gehele dag onbeperkt te eten , heerlijk

ontwormen doen we iedere 8 weken met een normale kuur en iedere herfst en lente 1 x die extra zware ook tegen lint worm ..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:54

Die van mij staan ook in een zandpaddock, 's zomers zelfs 24/7. Ik voer op 4 rubbermatten die ik voor elke hooibeurt zo schoon mogelijk veeg.

Ondanks dat hebben ze regelmatig een zandsnor. Ik check de mest regelmatig op teveel zand en dan krijgen ze een kuurtje zemelen/lijnzaad. Verder doe ik altijd vrij veel olie over de bix, dat schijnt ook een aardige zandklever/afvoerder te zijn.

Zeker nu de blaadjes in de paddock aan het waaien zijn lopen ze de hele dag te 'neuzelen', dus tegenhouden doe je het toch niet.