waar let je op..........

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

caarootje

waar let je op..........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 11:39

bij het kopen van een zadel.
(er zullen vast al meer topics over zijn maar ik kan het niet vinden.)

de maat in inches snap ik wel maar de boommaat niet Bloos! hoe meet je dat?
en waar moet je verder op letten bij het kopen van een zadel???

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:45

ik zou gewoon een zadelpasser laten komen, lekker makkelijk en je weet zeker dat ie goed ligt Lachen

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:50

Neem wel een ervaren zadelpasser. Eentje uit een kwaliteitszaak.
Een vriendin van mij liet ook een zadelpasser komen, maar het zadel pastte echt niet goed. Het wipte steeds omhoog als het paard draafde.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:51

bij de vroegop in st. pancras die vraag of het voorjou is het zadel en dan weet hij zo welke maat je nodig heb van inch Knipoog

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 13:24

Je moet idd gewoon verschillende zadels thuis op je paard laten passen, door een goede zadelmaker. Geen wel al even aan of je paard een scherpe schoft heeft, of juist weinig. Je kan ook evt. een stukje ijzer langs de schoft van je paard buigen, en dit meenemen, zodat de zadelmaker al een beetje een beeld heeft van de maat zadels die hij mee moet nemen. In de winkel kies je een aantal zadels uit, en die neemt hij mee naar je stal, waarna je ze op je paard kan proberen (meestal wel zonder beugels!). Hij zal dan zelf aangeven welke zadels goed op je paard liggen. En dan maar kiezen he!

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:34

Idd een zadelmaker laten komen, nooit zelf een zadel gaan passen, een zadelmaker weet precies waar hij op moet letten!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:10

MissDonna schreef:
bij de vroegop in st. pancras die vraag of het voorjou is het zadel en dan weet hij zo welke maat je nodig heb van inch Knipoog

laat hem komen en je weet zeker dat het NIET past
hele slechte ervaringen met deze meneer , en als het zadel wat je bij hem koopt dan zo gaat wijken dat het helemaal niet meer past
mag je alleen ruilen met hele hoge bijbetaling ..... je krijgt dus nooit
terug voor je zadel wat je er voor betaald hebt ook niet ongeveer of bijna

zijn hier op bokt nog wel een aantal mensen die slechte ervaringen
met hem hebben !

AnoeskaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:31

Voor een goede zadel ga je naar een zadelmaker, dus geen zadelpasser. Die laatste legt er een flink aantal zadels op, in de hoop dat er toevallig eentje redelijk past. Dan moet je ook nog maar afwachten of dat zadel ook toevallig bij jou past en of dat zadel aansluit bij je eigen wensen.

Een goede zadelmaker luistert naar je wensen, bekijkt de bouw van het paard en zal vervolgens het gewenste zadel helemaal aan je paard aanpassen.

Puera
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:01

Ik heb een zadel laten aanmeten door Divoza (Leek) en ik ben er supertevreden over.
Het is moeilijk voor jou om een juiste zadelmaker/passer uit deze reacties te vinden want je hebt altijd dat mensen juist wel of juist niet tevreden zijn over een bepaald adres. Je moet weten waar je op moet letten.
Een idee is bijvoorbeeld om de site van Dan Kroetch (http://www.dksaddlery.com/fitting.htm) op te zoeken. Is weliswaar in het engels maar daarop staat precies waar je op moet letten bij een zadel.
Ook in Bit nr. 109 (juni 2004) staan een aantal aandachtspunten waarop je moet letten bij de pasvorm van een engels zadel. Succes ermee! OK dan!