Denken jullie ook wel eens aan stoppen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vie

Denken jullie ook wel eens aan stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 23:28

De laatste tijd heb ik wel eens last van die 'paniekreactie's' als het rijden totaal fout ging.
Bv. zoals vandaag hadden we ergens anders training en loopt Olga heel de tijd te hinniken e.d. wat natuurlijk normaal is als een paard nooit vaak ergens komt, maar ik maak me daar enorm druk in en ben dan echt getresset. Ik heb heel m'n les wel uitgereden, maar ik geef eerlijk toe dat ik soms serieus bang was dat ze zou flippen ofzo Scheve mond . Na de les was ik dan ook weer helemaal gestresset.

Wel op zo 'n moment denk ik alleen nog aan het feit dat paardrijden gevaarlijk is en dat paarden super onvoorspelbare dieren zijn die enkel weg kunnen schieten en dat ik het moet opgeven. Scheve mond Meestal kom ik na een paar minuten wel weer bij positieven en natuurlijk ga ik niet stoppen. Maar soms heb ik gewoon die 'angsten'.

Ben ik de enige die dit heeft of zijn er nog meer mensen met het probleem dat ze soms niet meer weten wat of hoe?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:32

Nee, eigenlijk niet. Soms als de winter dichterbij komt en het kouder wordt, maar niet om de reden die jij noemt.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:33

Ik hád dat wel, toen ik heel bang was, ik was toen soms zo bang dat ik niet goed op het paard durfde te stappen. Maar heb het gelukkig elke keer weer gedaan! Haha!
Volgens mij is het bij jou ook een kwestie van vertrouwen, je moet je paard beter leren vertrouwen, daardoor leer je ontspannen. Duid je instructeur op je spanningen, dan kan hij je daarmee helpen!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 23:36

Ja, ik had er misschien bij moeten vertellen dat ik een paar maanden geleden van olga af ben gevallen en 3 maanden niet heb gereden, eerst ivm spierscheur, daarna ook een maand niet omdat ik bang was geworden, ik wist niet of ik wel verder wou gaan. In Augustus heb ik dan toch besloten verder te gaan, maar nu komt soms die paniek nog wel eens terug.
Eigenlijk moet ik trots zijn als ik zie wat we op die drie maandjes al bereikt hebben, en dan vooral omdat ik er gewoon niet meer op durfde stappen en nu toch een les heb gereden op 'vreemd terrein', maar het enige wat ik zie is die angst, en da's niet goed, maar hoe krijg jed at zomaar uit je hoofd Scheve mond?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:39

Ja de laatste keer dat ik zo gevallen was dacht ik STOPPEN MET DIE HANDEL levensgevaarlijk.....
(Diezelfde avond kreeg ik twee bijna-aanrijdingen met mijn brommer, toen dacht ik weer, ja dat is ook gevaarlijk Boos!)
Maar ja, je kan het toch niet laten Knipoog dus ging ik er toch weer op Knipoog

Vraag anders of iemand je een tijdje wil helpen door ernaast te lopen met een halstertouw enzo. Dan longeren aan de lijn en dan langzaam aan toch weer los. En een tijdje rijden op een duffe knol helpt ook Knipoog

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 00:12

Sylleke schreef:
... maar het enige wat ik zie is die angst, en da's niet goed, maar hoe krijg jed at zomaar uit je hoofd Scheve mond?

'Zomaar' uit je hoofd krijg je het niet. Tenminste, bij mij zitten de angsten ook nog steeds in mijn achterhoofd, maar die probeer ik te overwinnen en dat gaat steeds beter.
Als je écht alleen maar bang bent, ga je dnek ik te snel. Ga veel rijden, rustig rijden, gewoon veel stappen en pas als je haar écht vertrouwt in stap, draaf je aan. Voel je de angst weer opkomen stap dan maar weer.
Je zult toch wel een beetje van de angst af moeten komen, anders kun je ook niet meer normaal rijden. Dus doorzetten en denken dat je het kan!
Zte hem op! OK dan!

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 00:31

ik ken dat helemaal ! heb precies hetzelfde, langzaamaan komen we er wel!
ik heb door mijn zwangerschap 14 maanden niet gereden maar ben nu weer opnieuw begonnen, ja ik ben angstig heb nog vaak het idee van ach ik longeer hem wel ik rijd morgen wel...moet je natuurlijk niet aan beginnen Lachen het komt wel weer goed allemaal overwin de angst en het zal steeds beter gaan ! all blijft er nu constant door mijn hoofd spelen dat ik twee kindjes heb die mij nodig hebben.....arabesk je hebt helemaal gelijk ik rijd auto en das ook gevaarlijk ! doordat ik dat besefte ben ik weer begonnen met paardrijden Haha!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 09:17

Ben blij dat ik niet de enige ben Haha!.
Thuis is het vertrouwen er wel hoor,maar als we dan op training gaan is Olga met andere paarden en dan moet ze zich laten zien en dan is het voor mij een héél ander paard.
Gisteren wist ik niet of ik nog wel naar de training zou willen, maar ik heb hem gisteren toch maar netjes uitgereden, ik heb niet opgegeven, dus misschien moet ik het dan toch nog maar eens proberen. Lachen

Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 09:43

Ja die angst ken ik ook. Ik ga wel stoppen maar niet zo zeer de reden die jij daar voor geeft. Ben al die spanning, tijd en financiële plaatje zat. Is wel heel moeilijk hoor. Over die angst...dat komt stukje bij beetje wel goed joh. Zolang je er plezier in hebt. Succes ermee.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:23

Nee,hbe ik ook wel soms hoor

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:40

ik heb dit ook wel al een paar keer gehad Scheve mond

wanneer men paardje weeral eens flipt op wedstrijd in het dressuur en we dus uitgeslote zen en niet meer mogen crossen

dan ben ik zo kwaad en teleugesteld dat ik eraf stap en ook wel zeg dat ik ermee stop.

maar dan de volgende wedstrijd wanneer het weer een beetje beter gaat is alles vergeten Lachen en ook ik zou me geen beter crosspaardje kunne voorstelle

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:51

Nee, ik ken het niet.
Wel dat ik met minder plezier op een bepaald paard stapte, maar niet dat ik voor het paardrijden ooit bang ben geworden.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 12:38

Hmmm, ik ben enkel bang als Olga zo gek doet als we ergens anders zijn. op het moment denk ik dat ik er mee ga stoppen, met lrv training enzo, ik enk dat gewoon nix voor mij is, mssn met een super braaf paard maar niet met Olga. Ik weet het even weer neit meer Scheve mond.
Ik ga niet stoppen met rijden hoor, thuis gaat het prima, maar als ik dan geen trainingen meer heb, heb ik ook weer geen les meer. Pfff, waarom ben ik toch zo 'n stresskip Tong uitsteken.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:14

Ik kan me er zeker wel wat bij voorstellen. Niet zozeer angst, maar door wat ik heb meegemaakt met Pyra en met het paard wat ik in februari kocht en weer weg heb moeten doen, heb ik ook weleens zoiets van IK KAP ER HELEMAAL MEE !!! Heb zoveel pech gehad met mijn paardjes dat ze moed me soms echt in de schoenen zakt.
Toch denk ik dat ik het het enorm zou gaan missen als ik helemaal niet meer zou rijden....

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:18

Ik heb het heel vaak met de wat "slechtere dagen"
Dan stap ik liever niet op een pony diek niet kan Scheve mond

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:55

Volgens mij heeft bijna iedereen dat wel eens.

Ik ging een tijd geleden met mijn paard in de buitenbak (alleen) toen het al een beetje begon te schemeren. Toen ik wilde opstappen zag ik al dat ze nerveus was. Ik stapte even, draafde aan en ze begon te bokken en te steigeren Bloos! (dat had ik nog niet meegemaakt). Ik ben er niet vanaf gevallen en nog even doorgereden, daarna afgestapt (met zeer been, een oud kwaaltje wat weer opspeelde). Ik stond op het punt om ermee te stoppen............ Later toen ik in haar stal kwam, ging ze heel lief met haar hoofd tegen me aan duwen, zo van "sorry baasje, ik bedoelde het niet zo". Toen was ik natuurlijk weer helemaal om Lovers We gaan gewoon lekker verder, binnenkort proberen we het weer een keertje alleen in de buitenbak. Knipoog

Ik denk dus echt dat de meesten wel zo'n moment kennen dat ze denken "ik stop ermee".

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:02

Ik heb het vorig jaar ook gehad hoor, dat ik annebel ook gewoon wild everkopen. Het rijden ging toen ook gewoon bagger en ze nam me ook gewoon vrolijk in de maling.
Heb toch gewoon doorgezet en gaat nu gewoon steeds beter. Ben ook echt blij dat ik haar niet heb verkocht.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:03

Ik heb het ook wel is hoor vooral toen ik nog gewoon manege lessen reed had ik echt zo iets van nou hoeft het niet meer.Maar sinds ik Laine ben gaan inrijden enzo wat ik toen ik er op zat totaal niet eng vond is het ook minder geworden alhoewel ik wel steeds zon gevoel heb voordat ik er op ga maarja Lachen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 15:23

Ik heb ook wel eens dat ik denk...kan beter stoppen, hahaha maar ja het doen is weer wat anders.

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 16:54

ik heb dit vooral gehad met mijn oude pony.... dit was een opzich super braaf beestje maar weigerde 2 dingen: nageeflijk lopen en zijn benen optillen. na een paar jaar moest dat natuurlijk fout gaan en tijdens een spring les zijn we over de kop gegaan en heb ik mijn reg en nek ernstig bezeerd, hierna had ik ook zoiets van waarom doe ik dit hier heb ik geen lol meer aan!
ook mijn ouders en anderen zagen in dat ik niet meer met plezier opstapte omdat ik bang was geworden dat hij weer zou struikelen en deels doordat wat ik graag wilde doen niet mogelijk was met deze pony. de combinatie klopte niet meer...

toen hebben we een moeilijke beslissing gemaakt; ik heb een ander paard gekregen en er is een meisje gekomen die mijn oude pony ging rijden. gelijk merkte ik dat ik meer lol kreeg in het rijden en zag ook dat mijn al wat oudere pony langzaam weer ontspande en rustig beetje werd gereden! dus soms, hoe vervelend je het ook mag vinden is een ander paardje zoeken de beste oplossing!

Aman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:13

Je bent echt niet de enige! Haha! Ik heb dat ook soms, een twee keer was het echt heel erg toen stond ik ook op het punt te stoppen Scheve mond .
Ben trouwens nog wel door gegaan maar heb soms nog wel dat ik wil stoppen .....

Sjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 17:15

Nope, nooit gehad.
Ik heb nu al een paar paarden gehad die erg eingenwijs uit de hoek konden komen en Nouska vooral was vaak nog gevaarlijk ook als je erop zat.
Toch heb ik er nooit over nagedacht te stoppen, ik ben iemand die wel van uitdaging houdt.

Ik kan het me overigens wel goed indenken hoor als je bang bent dat je er dan wel is over nadenkt om te stoppen..

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 16:39

Ik heb het vandaag weer gehad Scheve mond . Ik ben een paar maanden geleden ook flink bang geweest op een paard waar ik de controle over kwijt was geraakt . Daarnaast ben ik al 2 keer flink gevallen. Maar ik had vandaag een moedige bui en stapte op een paard wat een goed half jaar geleden altijd heel lekker reed, maaar dat de laatste maanden nogal wat nukken heeft zodra ze op de rechterhand moet Verward . Dat gebeurde dus vandaag ook weer. Ze gaat dan bokken en komt een beetje omhoog Boos! . Ik word dan zo bang (wat ze natuurlijk ook voelt) dat ik denk "nu stop ik er mee". Ik ben van haar afgegaan (als ik door was gegaan was ik echt gestopt met paardrijden) en heb een ander paard mogen opzadelen. Daar ging het wel goed op .

Groetjes

Suzanne

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:13

Ik herken het wel.
En hoe hard ik het ook roep of denk, ECHT stoppen is nog niet gebeurd.
Ik kan je niet vertellen hoe je het op moet lossen, want mij is dat ook nog niet gelukt.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:24

Nee. Ik begin net weer op gang te komen... Haha!