Recreatieruiter versus sportruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gamier

Recreatieruiter versus sportruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 20:17

Wat mij opvalt dat er 2 soort stallen zijn. De recreatie stal voor mensen die puur recreatief met hun paard bezig zijn (vaak minder faciliteiten bv. pensionstallen bij boeren = lagere kosten). En de sportstal waar mensen puur met paardensport bezig zijn (veel faciliteiten, professioneel opgeleid personeel = hogere kosten).

Mijn ervaring is dat deze 2 niet echt samen gaan. Op de recreatie stal zal de sportruiter zich niet op zijn/haar gemak voelen en visa versa. Verdrietig

Ik vind dit persoonlijk heel jammer. Ik neem aan dat er genoeg mensen zijn die om wat voor reden dan ook (i.v.m. bv. faciliteiten of juist lagere kosten) naar een andere stal zouden willen maar dit niet doen i.v.m. bovenstaande reden.

Wat is jullie mening? Kunnen deze 2 groepen samen of zijn deze 2 groepen te verschillend. Verward

PS. Ik ben van mening dat je als recreatie ruiter de sportruiter moet respecteren en visa versa.

Zofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:30

Ik denk dat het opzich wel meevalt. Een pensionstal vlak bij mij in de buurt is eigenlijk een dressuurstal en er staan dan ook vooral 'sportpaarden'. Maar ik zou zelf nooit op die stal gaan staan omdat ik de faciliteiten juist minder vind dan een stal wat verder weg waar het allemaal gemixed is en waar er juist meer faciliteiten zijn. Die tweede stal schijnt een heel gezellig boeltje te zijn waar dus recreatie prima samen gaat met de sportpaarden.

Maar ik denk dat het vaak opgesplitst is in tweeen omdat de sportruiters natuurlijk ook bijvoorbeeld een bak bij stal willen hebben. Een recreatie ruiter rijdt waarschijnlijk toch veel lekker in de bossen en heeft dan geen bak nodig. Dus waarom zou je er dan wel voor betalen?
Laatst bijgewerkt door Zofy op 22-10-04 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:31

Bij ons staan ze toch echt alle twee Haha!

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:31

over het algemeen lijken het aparte groepen te zijn inderdaad.
Bij ons op stal : een grote manege/ pensionstal met zo'n 120 paarden en ponies en iedereen respecteert elkaar
Er staan dressuurmiepen en springruiters en recreatieruiters en we laten elkaar in ieders waarde
Het is een groot familiebedrijf en nie techt een groep heeft de overhand, dat scheelt
misschien eerder de recreatieruiters
maar ik heb op meerdere stallen gestaan en ik moe tzeggen dat het me goed bevalt hier

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:34

Bij ons op stal staat eigenlijk ook wel van alles. De overhand ligt bij de recreatieruiters.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:37

Apple, wat is dat nou voor onderschrift ??
heb je hulp nodig??haha

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:38

bij ons op stal (luxe stal) staan vrn recreatie ruiters en een aantal die ook met sport bezig zijn. dit gaat super iedereen laat elkaar in de waarde
voor het idee wat er voor faciliteiten is kijk eens op www.stal-olthuis.nl

_ortiz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:40

bij ons staat ook van alles
heel veel "recreatie ruiters" maar ook wel een paar " sport ruiters"
en dit gaat ook heeel goed hoor Lachen

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 20:42

Zofy schreef:
Maar ik denk dat het vaak opgesplitst is in tweeen omdat de sportruiters natuurlijk ook bijvoorbeeld een bak bij stal willen hebben. Een recreatie ruiter rijdt waarschijnlijk toch veel lekker in de bossen en heeft dan geen bak nodig. Dus waarom zou je er dan wel voor betalen?

Ik snap je denkwijze wel maar ook als recreatie ruiter kan je dresuurmatig bezig zijn en dan is een binnenbak toch wel heerlijk Knipoog

Ik heb even op een stal gestaan waar iedereen westrijd reed, heeft gereden of ging rijden. Ik voelde mij echt een buiterbeentje aangezien ik absoluut geen ambities had in die richting. Nu sta ik op een stal waar de sfeer heeeel gezellig is maar de faciliteiten stukker minder. Het is niet slecht maar mis de faciliteiten wel. Daar tegenover staat wel dat mijn paardje nu gemiddeld 9 uur per dag heerlijk in de wei staat. Daar gaan de paarden hoogstens 4 uur per dag naar buiten.

Tja je kan niet alles hebben zullen we maar zeggen Knipoog

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:46

het blijft altijd een kwestie van compromissen sluiten
soms zou ik wel eens naa reen stal willen met meer faciliteiten, zoals een 2e binnenbak, want hier zijn na vier uur steeds manegelessen en de buitenbak is niet geweldig
aan de andere kant kan mijn paard hie rveel naar buiten in grote groepen en dat bevalt hem goed
heb ooit ook op een stal gestaan met veel western mensen: hadden ze een onderlinge wedstrijd geregeld voor iedereen om eens kennis te maken met westerngedoe, deden lui met quarterhengst enzo ook mee. en wie won de prijs van de dag: opoe met d'r fjordje,, haha !

Zofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:52

Gamier schreef:
Ik snap je denkwijze wel maar ook als recreatie ruiter kan je dresuurmatig bezig zijn en dan is een binnenbak toch wel heerlijk Knipoog

Ja tuurijk zijn ook recreatie ruiter met dressuur (en springen) bezig. Maar ging even om het idee dat de recratieruiters wat minder eisend zijn

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:58

Ik geef les op een stal waar voor de sport dravers getraind worden, western wordt gereden, dressuur wordt gereden en Parelli fanatiek wordt beoeffend.

Als ik nou zeg, dat iedereen op die stal waardering en respect heeft voor de ander.... en dat allen leren van elkaar. Dan weet je dat het wel kan!

Nou moet ik ook zeggen dat de gemiddelde leeftijd ver boven de 20 ligt en daar zal het vast wel aan liggen!

Dat is de leukste stal waar ik in jaaaaaren ben geweest. Ieder zn eigen discipline op zn eigen niveau en iedereen die elkaar in de waarde laat.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 21:05

gijsenkim schreef:
Dat is de leukste stal waar ik in jaaaaaren ben geweest. Ieder zn eigen discipline op zn eigen niveau en iedereen die elkaar in de waarde laat.

Kijk dat klinkt nog eens als een droomstal. Misschien heb ik dan net de verkeerde stal getroffen........... of ik woon in de verkeerde omgeving Knipoog

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:07

Bij ons staat alle twee, terwijl wij wel bij een boer staan zonder binnenbak e.d., maarja met trailer kun je overal komen!!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:13

Nee, ik denk ook niet dat deze groepen ooit samen zullen gaan. Nouja, je hebt best ruiters die zich niet alles toe kennen omdat ze zo nodig moeten trainen maar over het algemeen hebben sportruiters de instelling dat hun voorgaan aangezien hun op wedstrijd moeten en moeten presteren.
De recreatie ruiter houdt van lekker tutten en gewoon rustig aan doen, dat is er bij een prof vaak niet bij (die 7 paarden per dag moet trainen).

Ik had het hier laatst met een nationaal springer over (nouja, de baas van het paard dan, niet de ruiter zelf) en die zei ook dat zoiets nooit goed samen kan gaan.

Maar opzich zit ik er ook niet zo mee. Ieder trekt toch een beetje naar zijn eigen 'soort' toe.
Ik moet er niet aan denken dat wij iemand op stal hadden die enkel bezig was met presteren. geloof dat ik er stapel gek van zou worden.
Nee, ik ben wel blij met mijn hobby/recreatie mini pensionstal Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:31

ik rijd zelf met eigen pony recreatief en met andere pony wedstrijden. ben ik dan iemand met MPS? Knipoog Ook met mijn recreatiepony heb ik graag en goede bak, en ook voor een wedstrijdpaard heb ik graag een mooie buitenrijd omgeving en dagelijkse weidegang, liefst het hele jaar rond.
Het is meer een probleem van het vinden van geschikte stalling dan de financiën. Vind nergens de combinatie van sportvoorzieningen en hele jaar weidegang met goede verzorging bij ons in de omgeving. Als er wel zo'n stal is, dan houd ik me aanbevolen Schijnheilig Haha! Denk niet dat het echt verschillende soorten mensen zijn Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:43

Mijn zusje en ik rijden wedstrijden met ons paard. Wij zijn bij ons op stal misschien wel degenen die daarin het meest actief zijn. En toch... zou ik me niet thuisvoelen op een stal met alleen maar 'wedstrijdruiters' (om er maar een labeltje aan te hangen). Zelfs niet met alleen maar enduranceruiters. Ik vind juist die diversiteit erg prettig.

Bij ons op stal heb je mensen die alleen recreatief rijden (ook geen onderlinge wedstrijden), je hebt mensen die alleen dressuur rijden, mensen die bij voorkeur springen, er rijden er een paar SGW of af en toe een endurancewedstrijd. En er staan vooral veel mensen die (tevens) aangespannen rijden met hun paard (de stalhouders doen dat zelf ook). En zoals gezegd: ik vind het heerlijk, die diversiteit. We leren van elkaar, we staan open voor elkaars tak van sport, de menners komen bij endurance- en crosswedstrijden kijken en de niet-menners vind je als publiek of groom bij men-evenementen.

Op onze vorige stal stonden relatief gezien meer 'wedstrijdruiters'. Maar als je met enthousiaste verhalen thuiskwam van een wedstrijd, dan werd door 'de rest' al snel gezegd dat je liep op te scheppen over je paard. Trots zijn op prestaties werd daar niet echt gewaardeerd, de scheidslijn tussen recreatie- en wedstrijdruiters was daar naar mijn gevoel groot. Op onze huidige stal heb ik - gelukkig - in de twee jaar dat we er nu staan nog nooit iets in die richting gemerkt.

Citaat:
Wat is jullie mening? Kunnen deze 2 groepen samen of zijn deze 2 groepen te verschillend. Verward

Ik heb dus ervaring met allebei en ik denk dat het geheel afhankelijk is van de mentaliteit van de betreffende individuen.

Overigens vind ik mezelf geen echte 'wedstrijdruiter'. Ik ben op dit moment te fanatiek (met een doel voor ogen) om puur recreatieruiter te zijn, maar ik zou ook best kunnen leven zonder wedstrijden. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Karin op 22-10-04 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:48

Er worden hier toch wel extremen behandeld. Een recreatieruitertje die rond hobbeld vs. een sportruiter die 9 paarden per dag rijdt. Die zijn zelden tot nooit op een eigen stal te vinden niet ten laatste dat de laatste groep vaak thuis een bak cq. stallen heeft. De grootste groep die er is is de middenmoot. De ruiters die zowel voor de lol leuk thuis rijden en af en toe een wedstrijdje rijden, als zowel de B t/m L2 ruiters. De grens tussen recreatie en sportruiter is moeilijk te leggen. Zoals karin het al zegt: Het individu is meer bepalend.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:43

Sammie schreef:
Bij ons staan ze toch echt alle twee Haha!

Bij ons ook. En ben zelf recreatief bezich maar ook met wedstrijden mag nu L1 starten.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 23:48

Sammie schreef:
Er worden hier toch wel extremen behandeld. Een recreatieruitertje die rond hobbeld vs. een sportruiter die 9 paarden per dag rijdt. .

Ik ben van mening dat zowel dat "recreatieruitertje" (klinkt wel een beetje kleinerend) als de sportruiter elkaar moeten respecteren. Ik kijk met veel plezier naar zz ruiters maar ook naar iemand die net rijdt en met trots voor het eerst draaft.

Mijn ervaring is dat de meeste fanatieke sportruiters het idee hebben dat zij de wijsheid in pacht hebben (begrijp mij niet verkeerd ik scheer niet iedereen over 1 kam). Op de stal waar ik even heb gestaan werd van mij en mijn paardje verwacht dat wij ons direct aanpaste aan hun ritme. 3 keer daags krachtvoer, 2 uurtjes per dag naar buiten, paardje onder deken, elke dag minimaal fanatiek trainen etc. Dit was voor mij en mijn paardje een te grote overgang. Paardje stond binnen de korste keren stijf van het krachtvoer en ik was een zenuwinzinking nabij Huilen

Ik denk dat het zowel aan mij als aan de stal lag ..... laten we zeggen de combinatie klopte niet...........

Nogmaals we zijn allemaal mensen en hebben allemaal onze eigen wensen. Laten we dat van elkaar respecteren. Ik denk dat het "recreatieruitertje" wat kan leren van de sportruiter maar andersom net zo goed.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 00:00

Op mijn stal heb ik alleen recreatieruiters. Ik raad het sportruiters ook af om bij mij te komen staan. De bak is te klein, alles is buiten, in de winter bevriest alles e.d Dat is voor een sportruiter niet te doen, dat willen ze niet.

Maar om de hoek is er een echte sportstal (Knap, bekend bij vele bokkers) daar heb je dus alle faciliteiten die een sportruiter wilt (binnenbakken, buitenbak, stapmolen, solarium e.d) maar voor mij niet geschikt want de paarden kunnen nauwelijks naar buiten en er is geen weiland.

Maar tussen deze 2 extremen zijn er nog een hoop stallen waar beiden gewoon samengaan

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 09:31

wij hebben ook alles doorelkaar, maar het is wel wedstrijdgericht, en we hebben dus ook alle faciliteiten... en het gaat gewoon goed onderling! Het is erg gezellig.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 09:44

Het is een kwestie van keuzes maken. Ik rij wedstrijden maar sta bij een boer met dus minder luxe faciliteiten, maar mijn paard komt wel elke dag buiten en dat is de grote luxe die ik mijn paard niet wil onthouden, op grotere sportstallen is dit vaak niet het geval.

Bij ons staan mensen die wedstrijden rijden, mensen die geen wedstrijden willen rijden maar wel fanatiek lessen, recreatie ruiters die alleen maar het duin in gaan en mensen die parrelien en het gaat allemaal goed samen.
Tevens wil het absoluut niets zeggen of je nu wedstrijden rijdt of niet, er zijn er bij ons op stal bij die nooit een wedstrijd zullen rijden, maar mij er uit zouden rijden als het er op aan zou komen.

Het is gewoon een kwestie van respect hebben voor elkaar en voor jezelf de prioriteiten op een rijtje zetten. Bij mij staat weidegang nu eenmaal boven een binnenbak. Verder is het ook wel eens leuk om andere dingen te doen met je paard, door de diversiteit op stal kom je daar eerder mee in aanraking en leer je van elkaar.
Tevens is het absoluut niet meer zo dat bij de "boer" totaal geen luxe is, die stallen worden ook steeds "proffesioneler" en luxer in hun faciliteiten.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 09:50

Ik heb met Fleur een jaartje op een dressuurstal gestaan, ze was toen net onder het zadel en ik was al lang blij als we een drafje op de rechte lijn konden maken. Reed regelmatig in de bak met een Z paard, nooit problemen gehad. Fleur heeft zelfs in de winter daar op de wei gestaan..
Het kan dus wel Lachen

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:04

Op de manege waar ik werk staat van alles. De manege ligt in een bos en daarom staan er ook veel recreatieruiters. Er staan springruiters, dressuur(B-ZZ-zwaar), recreanten en er staat iemand die aan het trainen is voor endurance. De meeste mensen hebben hier bijrijders en over het algemeen is er dan 1 die buiten rijdt en de ander rijdt wedstrijden. We hebben een weiland maar dat is voor de manegepony's. Bij ons gaat alles wel samen, als het slecht weer is rijden de recreanten ook gewoon in de binnenbak en dat gaat goed omdat iedereen zich aan de bakregels houdt. De pensionklanten kunnen ook meerijden in de manegelessen, die zijn ingedeeld van beginner tot gevorderd en ze zijn zelf slim genoeg om niet in de beginnerslessen mee te rijden Haha! ( zou ook niet mogen) Ze moeten wel toestemming vragen om mee te rijden, als de les al aardig vol is kunnen ze er niet bij.

Ik zou me alleen niet kunnen voorstellen dat het ook goed zou gaan met een westernruiter ( sliding stops) Nou snap ik wel dat een western ruiter meer doet dan alleen slidingstops en dat het niet alleen daarom gaat maar het gaat vaak ten koste van de bodem van de rijbaan. Iemand daar ervaring mee?