op het btje knarsen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RaYmOn

op het btje knarsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 18:54

Ik vraag me wel eens af wat op het bitje knarsen nou voor 'betekent' heeft..
Mijn instructice zegt vaak dat dat een goed teken is.. dat hij het bitje aanneemt en het fijn vind om in die 'houding' te lopen..
dat klinkt idd wel logische.. als het op een redelijk rustige manier gaat..
maar af en toe heb ik het idee dat hij het bitje door bijt Tong uitsteken..
en heb het idee dat het op zo'n moment meer uit nijd is.. of gewoon omdat ie het op dat moment moeilijk vind..en het dus op die manier af te reageren..
dus mijn vraag is..wat vinden jullie daarvan?..en de ervaringen hiermee?

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:39

is het toevallig een jonge pony net ingereden..ze doen het vaak als ze iets niet goed snappen en dan beetje gestrest raken..

Artemiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:41

Of je pony loopt lekker ontspannen, dan gaan ze ook op het bit kauwen. Lachen

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:43

Ja mijne doet het juist als ze ontspannen loopt.

Ik denk dat je moet kijken wat je paard verder doet. Zwiept hij met zn staart, kijkt hij boos, rimpelt hij zn neus, oren in de nek etc. Dan denk ik dat het protest is.

Als ie lekker meewerkt, zn oortjes laat 'hangen' enzo dan is hij gewoon lekker ontspannen.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:45

Die van mij doet het vooral als ze geen sperriempje "om" heeft. knarsen dat het een lieve lust is. Wanneer ik wel een sperriempje om heb dan is het veel minder en legt ze haar tong soms over het bit heen..
Het lijkt alsof ze het knarsen fijn vind, doet het op buitenrit ook aan een lossere teugel. Lachen

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:52

Gamier ging het ook ineens doen. Wat bleek hij was in heel zijn leven (12 jaar) nog nooit bij een tandarts geweest. Hij had behoorlijke haken en de tandarts heeft van al zijn tanden en kiezen een halve cm. verwijderd!!!!!!!!!!!

Nu pakt hij het bit weer gewoon aan en hij schuimt ook weer lekker.....

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:04

Jeetje Gamier, dat is niet mis! Bij Djirwa weet ik zeker dat dat het niet was; ze is net twee maandjes geleden helemaal behandeld door de paardentandarts!

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:18

Nee dat was zeker niet mis en ik maar denken dat hij in een dwarse fase zat.............

RaYmOn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 20:23

ik weet ook zeker dat het niet aan zijn tanden ligt..die zijn nog geen half jaar geleden gedaan Lachen.. heb ik toen die tijd eigenlijk ook een beetje om deze reden gedaan..en het bitje vast pakken enzo..
maar goed.. het is geen jong paardje meer..maar word nu wel voor het eerst intensief gereden..er is eigenlijk altijd maar een beetje mee door de bak gecrosd met overdreven hulpen..
en zoals ik al zij het kan idd zijn dat hij ontspannen loopt en dat denk ik ook wel op veel momenten maar soms loopt ie er echt flink in te knarsen/ bijten.. en vraag me dan juist af of het nog wel om het 'ontspannen' is..
maar ik ga idd ook eens op de rest van zijn houding letten.. DAS EEN GOEIE Knipoog..

RaYmOn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 20:24

maar nog meer manieren?..reden?..graag!! Lachen

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 04:12

Als ik lees dat hij flink knarst/bijt dan heeft dat volgens mij niet zo heel erg veel met ontspanning te maken. Paarden die ontspannen het bit aannemen sabbelen meer. Mijn paard knarst en bijt ook, dat is eigenlijk altijd uit frustratie. Met buitenritten dat hij niet harder mag en in de bak als ik moeilijke oefeningen van hem vraag.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:51

kauwen op een bit is echt wat anders dan knarsen. Kauwen doen ze uit ontspanning, maar knarsen uit spanning. Mijn paard doet het ook als ze iets moeilijkers moet doen of eigenlijk geen zin meer heeft. Het is dan haar verzet. Bij mij komt toevallig dinsdag de tandarts om haken te verwijderen.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:01

Mijne knarst echt niet uit spanning. Ik denk echt dat je naar de rest van de lichaamstaal van het paard moet kijken.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:33

Mijn paard loopt dan ook gewoon verder met een ontspannen knikje in de staart en haar hoofd blijft ook op de plek, maar als ik uit ga stappen is het meteen over. Toch een teken van spanning. Ze wil gewoon even laten weten dat ze wl doet wat je vraagt, maar het er toch niet helemaal mee eens is.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:56

Idd als ze ontspaennen lopen.. Lachen