Shetlanders chippen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

otje_en_nuffy_lover

Shetlanders chippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 18:30

Hallo,

Laatst zei de dierenarts tegen ons dat we de pony's moesten laten chippen.
Moeten onze shetlanders ook gechipt worden?
Op zich doen we er niet veel mee. Wij zien ze echt als hobby.
Ook zou ik graag willen weten wie dit doet en of er een site bestaat met informatie hierover.

M.vr.gr.,
Janneke Wolf

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:53

Ja alle paarden en pony's moeten gechipt worden.. Ik heb die van mij ook gechipt...

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:55

Chipverplichting paardenhouderij gaat 18 september in
Op 18 september 2004 treedt de verplichting om paarden met een chip te identificeren officieel in. De Europese Commissie ging eerder dit jaar al akkoord met de invoering.

Vooruitlopend op de officiele invoering zijn afgelopen tijd bij het aanvragen van paspoorten al veel paarden en pony's gechipt. De identificatie van paarden met een chip is een Nederlandse aanvulling op de EU-verplichting. . Enkele stamboeken en sportorganisaties werken al jaren met deze vorm van identificatie.
De verplichting om bij elk paard dat vervoerd wordt een paspoort te hebben, geldt al vanaf 1 januari 2004

De chip koppelt op unieke wijze het paard aan het paspoort. Dit is van belang omdat hierin wordt aangegeven welke medische behandelingen het dier gehad heeft. Hiervan hangt af of het paard geslacht mag worden voor de consumptie.

Nu de chipv erplichting een feit is, moeten alle veulens die geboren zijn/worden na 1 januari 2004 een paspoort en een chip hebben.

Uitgevende instanties mogen geen paspoorten meer verstrekken voor paarden die niet gechipt zijn. Een eerste uitzondering betreft oudere paarden die niet bij een stamboek of sportorganisatie zijn ingeschreven en vallen onder de overgangsregeling. Hiervoor geldt, dat als ze na 1 januari 2005 geslacht of geexporteerd worden ze gechipt moeten zijn. Ook als paarden behandeld zijn of worden met medicijnen waardoor consumptie niet meer mag moeten ze worden gechipt. Uiterlijk 31 december 2006 moet ook deze categorie gechipt zijn.

De tweede uitzondering betreft paarden waarvan de eigenaar bij het PVV heeft aangegeven ethische of godsdienstige bezwaren tegen het chippen te hebben, die het PVV als zodanig heeft erkend. Van die paarden moet de DNA-code vastgelegd worden in het paspoort.

Noot voor de redactie
Voor vragen kunt u bellen met Alfred van Lenthe (PVE), tel. (079) 368 79 31.

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:55

ja idd als moet een chip hebben alle 4 van mij hebben een chip

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:59

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:11

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:13

onze pony's hebben we wel laten chippen maar onze shet ook niet hoor! het kost alleen maar geld dus waarom zou je het doen? ze lopen toch lekker in het land!? ik zou het niet doen hoor! kleine kans dat je gecontroleerd wordt als je toch niet veel met die beestjes doet!

maar officieel horen ze wel gechipt te zijn

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:15

fancylover schreef:
onze pony's hebben we wel laten chippen maar onze shet ook niet hoor! het kost alleen maar geld dus waarom zou je het doen? ze lopen toch lekker in het land!? ik zou het niet doen hoor! kleine kans dat je gecontroleerd wordt als je toch niet veel met die beestjes doet!

Ik zou het wel doen, als je ze bijvoorbeeld weer wilt verkopen en ze moeten over de weg met de trailer, en een boete is ook niet zo leuk . Ik zou ze maar gewoon wel laten chippen *LOL* .

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:16

Alles moet dus gechipt worden. Dus ook 'maar' een shetlander.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:17

fancylover schreef:

en wat doe je als je plotseling met spoed naar een kliniek met ze moet. Dan horen ze gechipt te zijn.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:19

Chestnut schreef:
Ik zou het wel doen, als je ze bijvoorbeeld weer wilt verkopen en ze moeten over de weg met de trailer, en een boete is ook niet zo leuk . Ik zou ze maar gewoon wel laten chippen *LOL* .

Wij zijn niet van plan de shetlander te verkopen.
En we hebben gevraagd aan de dierenarts of het al zeker weten echt verplicht was, en de dierenarts zij dat, dat nog niet het geval was..
wel voor wedstrijden, verkoop, en wanneer je je paardje vervoert.
En aangezien wij geen van allen doen met onze shetlander, hebben wij er voor gekozen om die niet te laten chippen.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:33

_Margarita_ schreef:
Wij zijn niet van plan de shetlander te verkopen.
En we hebben gevraagd aan de dierenarts of het al zeker weten echt verplicht was, en de dierenarts zij dat, dat nog niet het geval was..
wel voor wedstrijden, verkoop, en wanneer je je paardje vervoert.
En aangezien wij geen van allen doen met onze shetlander, hebben wij er voor gekozen om die niet te laten chippen.

Ik weet niet wanneer je dit aan je dierenarts hebt gevraagd, maar
Citaat:
Op 18 september 2004 treedt de verplichting om paarden met een chip te identificeren officieel in.

Les het bovenstaande nog maar eens goed.

Polly
Moderator Algemeen
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:34

onze dierenarts heeft ons zelfs verteld dat zij officieel geen ongechipte paarden meer mag behandelen, als ze voor behandeling worden aangeboden moet ze ze eerst chippen...
Mijn shetten zijn ook gechipt en het is wel degelijk verplicht!

(uitzonderingen wegens ethische redenen uitgezonderd, DNA controle is evt ook mogelijk)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 09:52

Polly schreef:
Citaat:
onze dierenarts heeft ons zelfs verteld dat zij officieel geen ongechipte paarden meer mag behandelen, als ze voor behandeling worden aangeboden moet ze ze eerst chippen...

En jouw dierenarts controleert ieder paard op een chip Sorry maar dat geloof ik niet. Misschien dat hij/zij er naar vraagt.... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:19

Wie legt mij dan het stuk uit onderstaande link uit?
Ik lees eruit dat de chipverplichting alleen geldt voor veulens vanaf 2004.
Paspoort is wel verplicht, maar zelfs daarvoor is een overgangsregeling.
De AID moet het controleren, die zullen toch wel weten hoe het zit?

http://www.agripress.be/start/artikel/49154/nl

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:29

[quote="Bonte"]
De chip koppelt op unieke wijze het paard aan het paspoort. Dit is van belang omdat hierin wordt aangegeven welke medische behandelingen het dier gehad heeft. Hiervan hangt af of het paard geslacht mag worden voor de consumptie.
Nu de chipv erplichting een feit is, moeten alle veulens die geboren zijn/worden na 1 januari 2004 een paspoort en een chip hebben.

zolang de wormenkuur vrij te verkrijgen is en deze net als andere
medicatie niet gemeld word in het paspoort
heeft dit dus absoluut geen zin !!

daarbij word er ook niet op gecontroleerd

hang regelmatig met de betreffende ministeries aan de lijn over transport
en zeggen tot afgelopen week toe , vervoer ze maar gewoon hoor
we controleren toch niet

daarbij heb je bv ook absoluut geen eigendoms recht met een paspoort
en chip

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:49

mijn shet is nog niet gechipt.
maar ben het wel van plan,
moet alleen wel even het geld ervoor sparen !

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 11:57

Mijn shet is vorige week vrijdag gechipt.
Als ik jou was zou ik ze maar wel laten chippen.
Als er plotseling iets ernstigs met je shetlander gebeurt en je moet over de weg of iets dergelijks, dan heb je dan problemen.
En zo duur is dat chippen nou ook weer niet Lachen