hoe hebben jullie je paard ingereden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Mayo_

hoe hebben jullie je paard ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 17:03

Hoe hebben jullie je paard of hoe is jullie paard ingereden (met welke methode)en wat vinden jullie van de parelli manier??
Ik wil er graag wat meer over weten ook al heb ik zelf geen paard en ga ik ook geen paard inrijden.

Alle comentaar is welkom.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:23

Ehm, gewoon longeren, zadel erop, longeren, meisje erop en longeren, en dan paard los met het meisje erop. Simple as that.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:32

Marliesje schreef:
Ehm, gewoon longeren, zadel erop, longeren, meisje erop en longeren, en dan paard los met het meisje erop. Simple as that.

Zo'n principe wordt hier ook gehanteerd.
Tot nu toe lijkt het te werken Haha!

(Niet dat ik zelf paarden inrijd, daar begin ik ook niet aan alleen, maar bij ons op stal worden wel eens paarden ingereden, en dat gaat zo)

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:36

Ik denk niet dat je een methode aan kan houden, niet ieder paard is hetzelfde Knipoog
Dus dat je niet helemaal uit gaat stippelen hoe je het gaat doen, want in de praktijk pakt het toch anders uit. Wel kan je een bepaalde volgorde aanhouden, zoals eerst longeren, dan zadeltje erop, dan rustig iemand erop aan de longe en vervolgens los. Hoe snel dit kan en gaat hangt van het paard af.
Je kan er ook voor kiezen om niet te longeren en er zonder zadel en hoofdstel op te stappen en dan hopen dat ie alles snapt. Ik zelf vind het toch makkelijker als het paard op de grond al alles snapt wat ik van hem vraag. Parelli past daar ook wel een beetje in, mijn paard kan al zijwaarts op druk in zijn zij, waar later mijn been komt etc.

Zorg er voor dat je in contact komt met iemand die veel ervaring heeft met inrijden en dat die persoon je in de praktijk kan helpen.
Bedenk zelf een logisch stappen plan en kijk goed naar je paardje hoe hij alles op pakt. Zowel lichamelijk als geestelijk.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:49

Met mijn oude verzorgpaardje hebben we het zo gedaan.. : Eerst longeren, daarna met hoofdstel longeren en langzaam het zadel erop..naarmate hij dat beter ging accepteren voorzichtig hangen en dat een paar keer herhalen, en daarna voorzichtig erop gaan zitten en een stukje wezen stappen en dat steeds een klein stukje opbouwen... Maar het ligt er idd maar net aan hoe je paard is..Met Olympia hebben ze er 3 jaar over gedaan om die goed en wel zadelmak te maken, daar hebben ze ook eerst een broek met zand op gedaan omdat ze zo heftig reageerde..

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:18

Op een dag had ik gewoon zin om te rijden, dus toen mijn paardje 3 was heb ik er een zadel opgegooid een hoofdstel omgedaan en ben erop gaan zitten. Simpel.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:42

Marliesje schreef:

Inderdaad, zo simpel mogelijk houden zonder teveel poespas

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:57

Volgens de Penquitt methode!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:20

Ik heb het eerst met behulp van een parelli-meneer gedaan. Maar zowel het paard als ikzelf vonden daar echt niets aan.
Vervolgens toch gewoon geprobeerd om de traditionele manier en dit ging veel beter. Dus gewoon paard longeren, met zadel longeren, met berijder longeren, en vervolgens los.

pluimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:37

gewoon zadel en hoofdstel om, en wegrijden maar

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:17

Mijn welsh a pony's heb ik zelf bijde ingereden. Nouja, de eerste keren erop, stuur en rem erop en toen 'overgedragen' aan de verzorgstertjes Lachen.

Ging overigens bij bijde erg makkelijk. Eerst dmv longeren wennen aan hoofdstel + zadel en toen er gewoon opgeklommen en zo goed als meteen aangestapt Lachen.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:19

Marliesje schreef:

Idd, ik denk dat hier met alles is gezegt.
Het is de meest voorkomende manier, en als hij goed word gehanteerd heb je een goed paard.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:23

Inderdaad helemaal mee eens

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:25

zadel erop gelegd en mee gaan rijden, maar ja, die van mij stond dan ook al voor de kar

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:41

Eerst gelongeerd, toen het zadel erop. Daarna touwtjes aan het zadel. Toen dat allemaal goed ging bedacht ik dat ik er ook wel op kon. Ben eerst gaan hangen, dat ging goed. Toen gaan zitten, ging ook prima. Maar stappen, nee dat wilde ze niet, erbij gaan liggen vond ze makkelijker.
Toch maar aan de longeerlijn en een zweepje erbij. Na een paar keer los door de bak.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:45

Pally schreef:
Op een dag had ik gewoon zin om te rijden, dus toen mijn paardje 3 was heb ik er een zadel opgegooid een hoofdstel omgedaan en ben erop gaan zitten. Simpel.

jah
maar dan moet het paard wel goed gehumeurd zijn hihi Haha!
ik deed het ook zo en dat verliep iets minder makkelijk.....

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:24

Isabellover schreef:
jah
maar dan moet het paard wel goed gehumeurd zijn hihi Haha!
ik deed het ook zo en dat verliep iets minder makkelijk.....

the same here.. nou ja, de eerste keer ging het nog goed Tong uitsteken
daarna ging het toch iets minder.. maar met lessen ging het al snel veel beter

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:33

Ehm... zoals veel mensen het doen denk ik. Heb mijn paardje eerst leren longeren, daarna een enkele keer met zadel gelongeerd. Toen een afspraak gemaakt voor een les en toen op haar rug gekropen. Ze was toen ontzettend braaf. Vanaf dat moment 1x in de week les. Zit nu nog in het "inrijdproces" dus het moet nog blijken of alles zo goed blijft gaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 23:37

Ik heb NH dingen gebruikt in de africhting om vertrouwen en respect te krijgen. Voor de rest gewoon, longeren, werken aan de lange lijnen (met touwhalster), zadel erop. Mens erop.
Daarna hoofdstel in, weer werken aan de lange lijnen. Weer zadel erop en karren maar.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 03:57

Eerst via grondwerk goed stuur en remmen erop! Hoe beter je dit doet, hoe makkelijker het rijden gaat. Ik beleer mijn paarden altijd via NH methoden. Ik vind Parelli zelf vrij veel druk uitoefenen, daar ben ik niet zo weg van.

paartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 09:21

onze methode:

het eerste half jaar goed longeren, hoofdstel, bijzetje.
daarna ga je hem op je stem laten lopen, stap is stap en draf is draf.
dan veel overgangen, stap, draf, stap, halt, stap, draf, galop enz.
dan na enkele maanden een wintec zadel zondel beugels op zijn rug leggen, een dik sjabrak eronder zodat hij geen schokken van het zadel krijgt (een wintec zadel weegt minder)
longeer hem nu 2 maanden met zadel totdat hij jou helemaal vertrouwt, laat de beugels na enkele dagen zo lang mogenlijk zodat ze "over zijn kont vliegen".
als hij helemaal aan het zadel gewent is, dan vraag je aan een volwassen iemand (absoluut niet in je èèntje gaan doen), of die het paard wilt vasthouden, jij gaat naast het paard springen en praat flink (overdreven) tegen hem, klap met de beugels als het paard nog stil staat, en zo ga je een paar dagen door, na enkele dagen probeer je of je kan springen naast het paard en dan ook jezelf aan het zadel vast houden, zodat hij kleine drukjes voelt.
als hij weer na een paar dagen jou vertrouwt (maar dan ook echt vertrouwen !!!) dan probeer je de volgende keer een beetje op hem te gaan hangen (niet erop zitten want als hij wegschiet dan kan je er niet af) het hangen hoeft niet lang, ook al is het 2 seconden, het paard moet jou vertrouwen, maar het aller belangrijkste is dat je tegen het paard praat.
en elke dag kan je wat meer met het paard doen, als het dier jou vertrouwt, en je het rustig aan doet dan kan je na enkele weken erop gaan zitten. (realiseer je dat jij ook moest leren fietsen, daar heb je ook een heleboel tijd in gestoken) zorg wel dat dit in een afgesloten omgeving gebuerd (longeer cirkel) in een bak zien ze vrijheid en ze hebben geen aanleuning, probeer waar je longeer om daar ook het paard zadel mak te maken, het is een vertrouwde omgeving voor het paard.
als je op het paard zit dan kan je voorzichtig dag na dag het rijden opbouwen, want de rug van het paard moet ook sterker worden

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 09:28

Amethyst schreef:
Zo'n principe wordt hier ook gehanteerd.
Tot nu toe lijkt het te werken Haha!

(Niet dat ik zelf paarden inrijd, daar begin ik ook niet aan alleen, maar bij ons op stal worden wel eens paarden ingereden, en dat gaat zo)

Yip,denken wij hetzelfde over Knipoog Haha!

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 09:33

met veel geduld en begleiding !! *LOL*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 09:35

Toen ik mijn pony's beleerde was bijv parelli nog niet bekend bij het grote publiek, en heb dus gewoon mijn eigen gezonde verstand gebruikt. Dan kom je ook een eind

remi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 09:40

Antheman schreef:
Volgens de Penquitt methode!

Misschien ben ik erg Blond maar wat is dat dan Verward