Wederom dilemma mbt aanschaf paardenwagen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kaj
🏆 Paardenfluisteraar

Wederom dilemma mbt aanschaf paardenwagen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 16:30

Pfff ik blijf maar aan het twijfelen.

Ik ben al een hele poos op zoek naar een leuk klein wagentje om mijn pony te kunnen vervoeren.

Door allerlei plaatselijke verordeningen en dergelijke mag de wagen niet te hoog zijn. Het moet dus sowieso een klein wagentje zijn.

Helaas zijn er niet zoveel daarvan.

Mijn voorkeur gaat uit naar een zijlader waar de paarden achteruit reizen.

Nu ben ik echter een busje tegengekomen wat wel binnen de afmetingen blijft die zijn toegestaan. Geen zijlader maar ja daar valt evt overheen te komen.

Nu ben ik gaan kijken naar het busje en het uiterlijk viel me heel erg tegen. Veel roestplekken (oppervlakkig geen doorgeroeste vitale delen)en ook de cabine was gewoon vies en verwaarloosd van binnen.
Nu kun je zelf wel wat opknappen daaraan maar toch was het een beetje een tegenvaller. De wagen reed verder goed. De instap voor de paarden was echt superlaag.
Veel ruimte voor zadels en dergelijke.

Maar toch bleef de twijfel.
Eigenlijk had ik van tevoren zoiets als het busje goed is neem ik hem. Maar toch na de bezichtiging bleef ik twijfelen.
Ik zou het meteen laten weten omdat er nog meer gegadigden waren.

Minpunten waren wat mij betreft: de lengte (bijna zes meter lang waarvan meer dan een meter ruimte voor bagage en dergelijke wat voor mij dus niet had gehoeven).
Het uiterlijk (alhoewel je zelf natuurlijk ook wel wat kunt opknappen.
En het feit dat de apk binnenkort verloopt. Ik ben twee keer geweest. De eerste keer gevraagd of er een keuring mocht plaatsvinden (aankoopkeuring) en natuurlijk mocht dat geen probleem. Daarna nog een keer teruggeweest en gevraagd of er een apk bij kon (dus voor de koop) nou nee hoor dat deden ze niet. De apk was nog een poosje geldig en ze hadden al wat van de prijs afgedaan en dat vonden ze dus niet nodig.

In principe zou ik de apk uiteraard ook wel zelf willen betalen en de koop willen sluiten mits de wagen wordt goedgekeurd (want dat kleine bedrag is natuurlijk niets op de aanschafprijs) maar het feit dat er meteen resoluut werd gezegd dat ze dat niet deden vond ik vreemd.

Natuurlijk hoef je daar als verkoper niet mee akkoord te gaan maar het is toch geen rare vraag ofzo?
Kom dan inderdaad met een tegenvoorstel of zeg gewoon dat je dat niet wil en waarom. Nu werd er meteen gezegd van dat dat niet nodig was omdat de apk nog een paar mnd geldig is en de wagen is toch goed.

Zucht....
Nou na al mijn twijfels (zonder dat ik er echt de vinger op kon leggen) heb ik besloten om ervan af te zien. Dit alles speelde woensdag.

Nu blijf ik echter twijfelen of ik niet toch de verkeerde beslissing heb genomen.

Ik heb telkens gezegd dat het uiterlijk me niet uitmaakt als de vitale delen maar goed zijn. Maar waarom stoorde het me bij deze bus dan wel zo??
En ik heb zolang gezocht naar een busje dat mooi laag was dat ik eigenlijk blij had moeten zijn om er eindelijk 1 gevonden te hebben. Dacht ik in ieder geval.....

De lengte staat me tegen omdat een meter korter nog steeds groot genoeg was geweest en door deze enorme lengte (de banden liggen ook echt ver uit elkaar in de lengte) heeft de auto een enorme draaicirkel en zonder stuurbekrachtiging is het toch nog een aardige klus om deze in een kleine ruimte te moeten manouvreren.

Wil ik nu teveel en moet ik gewoon genoegen nemen met een bus die in grote lijnen wel voldoet aan wat ik zoek en ben ik gewoon te pessimistisch of moet ik gewoon door blijven zoeken naar mijn oorspronkelijke ideaalbeeld. Klein busje (dus ook zeker een meter korter) en bij voorkeur zijlader.

Grootste pluspunt is echt de hoogte!
De totaalhoogte van de bus is 2,50m terwijl er toch een binnenhoogte overblijft van 2,15.
En de hoogte is bij alle andere wagens waar ik naar gekeken heb het grootste probleem geweest.

Misschien is de wagen inmiddels ook al wel verkocht hoor maar het blijft knagen. Wat doen jullie in zo'n geval? Volg je je gevoel of ga je echt af op verstandelijke punten?

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 16:40

Bij twijfel niet inhalen, denk ik dan maar. Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven, dus doe dat aan iets waar je echt tevreden mee bent. Je komt vast nog een keer een bus tegen die wel aan jouw eisen voldoet.

kaj
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 16:44

Dat was dus ook mijn gedachte!

Ik heb er ook van afgezien maar nu blijft die twijfel.

Juist omdat er heel weinig wagens zijn die laag genoeg zijn.

En juist omdat ik voor mezelf niet een echt duidelijk argument had om het niet te doen blijf ik twijfelen of ik wel de juiste beslissing heb genomen.
Maar diep in mijn hart denk ik van wel.

De enige reden om de bus toch te nemen zou denk ik zijn omdat ik weet hoe moeilijk het is om dit formaat te vinden en niet omdat dit nou de wagen is die ik wilde hebben.

Bedankt voor je reactie!!
Ik denk dat ik er inderdaad wel goed aan gedaan heb om het te laten gaan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 16:45

luister naar je gevoel dat is vaak het beste. Ik zou bij het vervoer van mn paard ook geen consessies doen aan veiligheid en motorouderdom en zeker heeeeeeel goed laten keuren! Die apk stelt geen drol voor dat is maar een momentopname. Is een pony- of veetrailer geen optie? die zijn ook vaak lager dan een gewone paardetrailer.

kaj
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 16:56

Een trailer is helemaal geen optie Haha!
Ik kan hier namelijk sowieso al geen trailer kwijt. Darnaast heb ik geen geschikte trekauto plus geen e-rijbewijs.

Die uitgebreide keuring was ook sowieso voor mij een vereiste. De kosten daarvoor wilde ik uiteraard ook wel op mij nemen maar de reactie op de vraag of er nog een apk op kon was zo star.
Terwijl we die middag ook al gevraagd hadden of we hem mochten laten keuren en dergelijke. Dat was allemaal geen probleem en toen gaf de ene persoon (ze waren met z'n tweeen) zelf aan dat je dan misschien net zo goed gelijk een nieuwe apk erop kon laten doen.
Dus zo vreemd leek de vraag me niet of dat er nog bij inkon.

Op zich twijfelde ik nog niet ineens zo aan de motorische staat en dergelijke (reed ook prima verder) maar de reactie vond ik dan wel weer vreemd. Als de wagen toch goed is is er toch ook geen reden om dit niet te doen lijkt mij?
Als ik het niet had willen bekostigen als verkoper omdat ik weet dat alles goed is had ik persoonlijk gewoon het voorstel gedaan bij goedkeuring kosten voor koper en bij afkeuring voor verkoper.

Maar ik begin al steeds meer te geloven dat ik echt de juiste beslissing heb genomen!!
Ik had 's middags al bijna toegezegd tot koop mits er een apk opkon. Eigenlijk was het al min of meer het plan om dat telefonisch te regelen en niet voor de tweede keer terug te gaan (tweede keer ging mijn vader mee om het technische gedeelte te bekijken) Maar omdat er toch twijfel bestond toch maar terugegaan.
En ook mijn vader had geen "klik" met de wagen.

En daarom heb ik het alsnog afgeblazen.