Deken op deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninaka

Deken op deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 12:43

Deze vraag zal vast wel eens eerder gesteld zijn, maar de zoekfunctie hielp me niet echt verder.

Ik wil een winterdeken (150/200gr) gaan kopen voor mijn paard. Had al een waterdichte winterdeken (300gr) gekocht, maar dit zat niet mooi en vind hem toch te dik, dus die gaat weer terug.

Maar nu twijfel ik toch wat voor deken ik zal kopen, toch alleen waterdichte of een staldeken en een losse ongevoerde regendeken? Kan ik die laatste 2 op elkaar leggen zonder dat dit mijn paard hindert?

In de herfst en lente is de een waterdichte winterdeken denk ik weer te warm, dus dan wil ik er een ongevoerde regendeken erop leggen, maar op deze manier blijf je dekens kopen en dat vind mijn portomonnee toch niet zo leuk

Graag jullie advies en hoe doen jullie het?
Mijn paard is trouwens niet geschoren en staat met meerdere paarden op stal, dus het is niet echt heel koud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:48

Ik heb altijd meerdere laagjes. Het werkt zelfs beter, omdat je door de luchtlaagjes ertussen ook weer een isolerende werking krijgt.

Ik doe er een ongevoerde regendeken op op het moment dat ze naar buiten gaan, zodat ze altijd met schone dekens op stal staan. Er is geen reden waarom je die er niet bovenop zou kunnen laten zitten, mits ie echt geen water doorlaat en er dus niet nat bovenop blijft liggen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:27

ik leg altijd in de winter 2 winter dekens op elkaar, geeft nooit problemen. wat wel handig is, als je paard in de winter buiten staat, dat de bovenste deken waterdicht is. Lachen

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:14

ik doe ook een staldeken erop en daaroverheen een ongevoerde regendeken dat gaat prima!!!!!!!!!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 16:50

wij werken ook veel met dubbele dekens, waarvan de topdeken altijd waterdicht is ivm enkele uren per dag buiten staan. werkt prima en je kan heel gelijkmatig dikte opvoeren.Ik gebruik rambo topdekens (ongevoerd en 200grams halve hals) en als onderdeken een fleece met kruissingels (ook wel zomers op de wei als het beetje frisser is of ze nog niet helemaal droog is), 200 of 300 grams staldeken of onderdeken. gebruik wel alijd beenkoorden, meestal 1 set voor twee dekens, waarbij ik de achterkan aan elkaar klip en de bovenste deken aan de zijkant. een deken is wel fijner om mee te werken, maar ja dat kost weer zoveel in goede waterdichte ademende uitvoering

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:19

Sterker nog, die van mij gaat als het echt koud is onder drie dekens.... Lachen Twee dekens gaan heel goed, maar je moet wel zorgen dat de onderste deken niet te glad is waardoor de topdeken gaat schuiven. Rambo's gaan perfect over andere dekens heen, die blijven altijd goed liggen en zijn niet zwaar.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:21

Ook ik gebruik dubbele dekens. Vaak heb ik een onderdeken (zo'n witte) met daarop de staldeken of ongevoerde regendeken. De ongevoerde regendeken leg ik enkel zonder tussendeken op Ben als ik hem even lekker laat rollen in de paddock.
Wel gebruik ik vaak een extra elastieken singel, zodat de kans op verschuiven helemaal minimaal is.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:25

Mijn paard staat altijd buiten en heeft nieteens een deken.
De haren gaan overeind staan en zo creeren ze hun eigen isolatielaagje.
Een paard zorgt er zelf wel voor dat hij het niet koud heeft (door meer vacht aan te maken)

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:32

Die van mij staan nou met een 200 grams deken van Pagony op en daarover heen hebben ze een ongevoerde regendeken van Rambo. Ondanks dat de deken van Pagony een vrij gladde stof heeft schuift de regendeken nooit. Als het straks kouder wordt gaat de 200 grams af en dan komt er een 300 grams op. Maar die regendeken blijft.