Ainsley Vanguard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Ainsley Vanguard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 08:57

Hallo

Ik kan een 2de hands Ainsley Vanguard kopen voor weinig geld .
Nu zou ik graag willen weten hoe die zadels over 't algemeen liggen.
Dit is de advertentie :

Heerlijk zadel ( 17 inch ) met een diepe zit, erg belangrijk om al die bokkesprongen uit te zittten!!!!
met beugels en singel erbij. Kleine gerepareerde beschadiging op het zadelrokje, verders ziet hij er goed uit. Met vaste boom.

Afbeelding

Ik heb een bod gedaan van € 460,00 en daar gaat ze mee akkoord.
Is dit een goede prijs, of is dit te veel dat ik geboden heb.

Alleen woont zij in Noord-Holland en ik in Friesland.
En het zadel moet dus eerst gepast worden, dus dat is een nadeel.
En ik zou niet weten wat voor maten mijn paard heeft, ik heb er nu een 18 inch(Veelste groot voor mij ) kieffer lech profie op liggen, Boommaat medium, dat ligt op zich heel mooi, maar ik vind het niet een fijn zadel.
Mijn merrie is bij het schouder best wel grof , ze is 1.65 en ze heeft een normale schoft (Niet hoog, maar ze heeft ook weer niet dat je zegt geen schoft)

Graag jullie advies, en op wat voor paarden dit vooral past.

Priscilla

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 09:11

Aisly's zijn heerlijke zadels. Ik denk dat je een goede koop hebt gedaan. Het type op de foto is wel nog het oude type wat ik ervan kan zien dus ik vind het geen koopje wat je ervoor betaald maar het is wel redelijk. Ik heb ook een Ainsly vanguard en ik vind het een eindeloos zadel. Mijn zadel past eigenlijk op veel paarden. Ik leen het ook wel eens aan een stalgenootje omdat mijn zadel eigenlijk beter op haar paard lift dan haar eigen zadel.
Ik rijd met het zelfde zadel ook wel op verschillende paarden en het ligt (soms met bontje) eigenlijk altijd heel mooi stil.
Het is op maat gemaakt voor mijn eigen paard natuurlijk maar het ligt op veel andere paarden ook heel mooi recht en stabiel.

Ik zou het zadel ophalen, als het niet helemaal past dan kan je zadelmaker het hoogstwaarschijnlijk wel passend krijgen. Mijn ervaring is dat het een makkelijk passend zadel is en het zit als een huis!

veel plezier ermee

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 09:23

Zijn heerlijke zadels!
Ik heb een half jaar geleden de mijne gekocht bij een ruitersportzaak; was toen 4 maanden oud en ik heb er 550 voor betaald.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 10:50

Ik heb ook een Ainsley Vanguard. Ben er echt heel blij. Ik heb nog nooit zo fijn met een zadel gereden. Of je een goede koop hebt gedaan, durf ik zo niet te zeggen, wat dat betreft zit ik niet zo in de zadels.
Ik denk persoonlijk wel dat, mocht het zadel niet goed liggen, je het zo weer kwijt bent. Volgens mij zijn er wel meer mensen die zweren bij Ainsley.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 10:52

Hmm, ik rij nu op een zadel waar ik me echt op kapot rijd.
Ik kom elke dag doorgereden thuis, en niet fijn.
Daarom zoek ik nu een zadel die echt fijn zit, en ook mooi op 't paard ligt.
Ik ga even kijken wat ik doe.
Maar wat houd een vaste boom in dan ?
1 maat? , en welke maat is dat dan

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:03

ik vind het een heerlijk zadel, mijn zadel ligt ook goed op meerdere paarden! (ligt gek genoeg prima op mijn haf, maar juist ook op smalle paarden). ik vind het zadel super zitten! ik krijg nogal snel last van m'n zitbeenknobbels als ik lang op een ander zadel zit, maar mijn zadel is 1 van de weinigen waarbij ik dat niet heb doordat hij vrij zacht is.

Mijn zadel is ook 17 inch, maar doordat het zadel zo'n diepe zit heeft valt hij erg klein voor een 17 inch vind ik! dat is wel erg jammer, ik heb maatje 36 en het zadel is voor mij wel aan de kleine kant. daarzou ik dus even op letten!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:18

Mijn Ainsly is ook 18 " ik pad normaal wel in een 17.5 maar inderdaad vanwege de diepe zit vind ik 18" lekkerder zitten. Ik rijd er pas op door na twee uur in het bos (maar dan rijd ik me op ieder zadel door hoor) met gewoon rijden heb ik nooit ergens last van.

van die vaste en verstelbare boom heb ik je gepb-t

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:06

parouscha schreef:
Hmm, ik rij nu op een zadel waar ik me echt op kapot rijd.
Ik kom elke dag doorgereden thuis, en niet fijn.
Daarom zoek ik nu een zadel die echt fijn zit, en ook mooi op 't paard ligt.
Ik ga even kijken wat ik doe.
Maar wat houd een vaste boom in dan ?
1 maat? , en welke maat is dat dan

Vast boom is dat de boom niet verstelbaar is (die zadels heb je ook).
Dus de boom heeft 1 maat en kan verder niet aangepast worden aan het paard (de kussens wel natuurlijk).
Je hebt namelijk ook zadels met een verstelbare boom; dan kan je met een schroefje de boom iets groter of nauwer maken. En je hebt ze met een verwisselbare boom; dan kan je de boom eruit halen en er een andere maat inzetten (Wintec heeft dat bij sommige zadels).
Een vaste boom heeft 90% van de zadels hoor.
En de maat is natuurlijk ook verschillend; maar wel altijd de maat die het zadel NU heeft.
Maar de ene vaste boom is groter dan de andere.
Passen dus.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:10

Een kennis van mij heeft bij het Drunens Ruiterhuis voor € 500 zo'n zadel gekocht, dat zadel zag er wel wat beter uit. Dat zadel ligt nu op een tuigpaardmerrie, weinig body en hoge schoft. Past prima.

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:26

Heb je wel eens op zo'n zadel gezeten?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 15:17

Nee ik heb nog nooit op zo'n zadel gezeten.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 18:42

Maar hoe bevalt het kwa kniewrong?
Ga je er snel overheen met je knie?
Ik heb dus nu de kieffer lech profie, en daar zitten dus extra dikke kniewrongen op waar je dus otimaal tegen aan blijft.
Maar hoe zit dat bij de Ainsley's want die hebben niet van die dikke kniewrongen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:57

Ik heb ook de Vaingaurd en ben erg erg over te spreken, zit heerlijk!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:24

NoaC schreef:
Vast boom is dat de boom niet verstelbaar is (die zadels heb je ook).
Dus de boom heeft 1 maat en kan verder niet aangepast worden aan het paard (de kussens wel natuurlijk).

Fout geantwoord helaas Haha!

Ook "vaste" bomen kunnen veranderd worden mits ze van staal zijn, kunststoffen bomen veranderd iets minder makkelijk