Lui puberend paard??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Lui puberend paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 23:07

Mijn paard is heel vreemd. Als we naar buiten gaan om te wandelen (aan de hand) wordt hij zoooooo sloom, om de haverklap staat hij stil en probeert om te draaien. Eerst dacht ik nog, hij is ziek, maar op de terugweg is hij weer zo kwiek als een kanarie. Schijnheilig

Ook wil hij vaak niet de bak in, bak = werk, en daar heeft meneer kennelijk geen zin in. Uiteindelijk gaat hij wel Extreme duivel . Eigenlijk wil hij het liefst niks, geloof ik. Hoe kan ik hem motiveren?

Ik laat m ook niet hard werken, kwartiertje longeren (als dat al lukt) en een half uurtje buiten wandelen, dus daar kan hij ook niet overspannen van raken Boos! . Hij is nog wel jong, 3,5 jaar en ongelooflijk dwars. Heb ik hier te maken met een luie puber??? Cool

Als we buiten stappen krijgt hij op het eindpunt voordat we keren (dat is elke keer ergens anders) wat lekkers. In de hoop dat ie doorkrijgt dat er wat te halen valt als hij met me mee gaat. Op stal geef ik hem niks (dat zou de plaats 'stal' alleen maar nog fijner maken Haha! )
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 21-10-04 23:13, in het totaal 2 keer bewerkt

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:10

Ik heb een beetje het zelfde probleem... alleen bij die van mij weet ik nooit of het luiegeit is of.. dat ze last van bronchitus heeft ofzo...Verward blijft toch altijd moeilijk vind ik..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 23:13

Verrassend vind ik dat de terugweg altijd wel kwiek gaat Boos!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:31

Bekend verhaal...,mijn ponypaardje deed en doet af en toe ook zo...wordt je echt helemaaaaal gek van...als ik um uit de wei ga halen loopt ie zo sloom (ook al krijgt ie wat lekkers) en als ie naar de wei mag dan dribbelt ie gewoon...maar het gekke is als k alleen het bos inga dan is ie de ene x niet vooruit te branden en dan andere x wil ie het hele bos door schieten...en als k met nog iemand anders naar het bos ga...dan issie heel makkelijk vooruit te krijgen...als ik alleen in het bos rij en ik geef gewoon been dan loopt ie ook wel...maar in de bak...no way dat ie vooruit wil..nu dat het zo koud wordt wil ie wel weer...

Maar toen mijn paardje 3 jaar was...(en pas ingereden) had ie echt van die momenten dat je heeeeeeeelemaal nix met um kon...ging ie in de bak stilstaan en dan kreeg je um lekker met geen ene mogelijk vooruit (behalve als je afstapte) heel slim dus van um...en dan ging je de volgende x rijden...was je erop voorbereid dat je um niet vooruit zou krijgen...en dan schiet ie opeen s de hele bak door!! Haha!

Hele vaak heeft ie nog van die puberkuren...ondanks dat ie al weer 7 is

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:34

Wta betreft het naar buiten gaan, is het denk ik heel logisch verklaarbaar gedrag. Hij moet alleen weg, vind dat spannend en loopt daardoor wat twijfelender. Op de terugweg gaat hij terug naar z'n vriendjes en is hij dus enthousiaster.

En bakwerk, is dat afwisselend genoeg? Snapt hij het?
Ik geloof niet zo in een lui en puberend paard Knipoog Denk dat er meestal wel een verklaring voor te vinden moet zijn.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:35

Volgens mij is het gewoon een kwestie van jou uitproberen...

Bij die van mij zijn z'n kuurtjes toch al wel heel wat afgenomen tegenover in het begin...
Bij die van mij ging het vanzelf wel een btje weg...zolang je maar consequent blijft, en je paardje doet wat jij wilt...als je de bak in wil...dan gaat je paardje maar de bak in...of ie nou wil ofniet...want het lijkt me niet dat ie bang is ofsow toch??

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:37

Ik ben het met je eens dat het op te lossen zal zijn met consequent en duidelijk zijn (mits er geen medische problemen zijn enz.) Maar of het echt puur uitproberen is? Zeker bij een jong paard is dat niet het eerste waar ik aan denk

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:48

het kan idd onzekerheid zijn...zeker bij een jong paard, maar het uitproberen sluit ik zeker ook niet uit...wees concequent, want als een paard nu al zijn zin krijgt wat moet er dan van hem worden?? mijn paard is ook 3,5 jaar en of hij nu wil of niet de bak in gaat ie!!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:57

Ik sluit het ook niet uit hoor Maar zou er niet zo stellig van uit gaan dat dat het is Knipoog
Ach, en of het nou onzekerheid of uitproberen is. In beide gevallen moet je duidelijk en consequent tegen het paard zijn.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 00:13

inderdaad richtje helemaal mee eens...als het onzekerheid is ben je zelf degene die ervoor moet zorgen dat je de onzekerheid weghaalt doormiddel van consequent zijn dus duidelijkheid geven!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 23:48

Ik denk dat hij inderdaad wel een beetje onzeker is. Buiten is hij trouwens niet schrikkerig, vrachtwagens? het doet m niks!
Als hij weer eens staakt, dan wacht ik gewoon net zo lang tot hij weer gaat lopen. Meestal probeert hij wel om te keren of achteruit te kopen, maar daar geef ik niet aan toe. Hij heeft maar één keus: doorlopen! Eindelijk begint die lapzwans dat door te krijgen. Al moet ik UREN staan, we gaan niet eerder terug voordat hij VOORUIT is gegaan. Ik heb meer geduld dan hij hahahahahaha, grijns!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 01:00

Ik moet eerlijk zeggen dat ik uit dit en vorige berichten een beetje het idee krijgt dat jouw paard een loopje met je neemt en dat je eigenlijk weinig tot geen respect van hem krijgt. Lastig, bij zo een jong paard, want voor je het weet waltzen ze aan alle kanten over je heen...

Maarja, ik denk niet dat je dat wil horen.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 03:50

@manic: hoe weet jij nu wat Arabesk wel of niet wil horen???
Bovendien is jouw conclusie wel een beetje kort door de bocht. Dat het paard over haar heen walst is nergens te lezen hoor.

Ben wel benieuwd of jij dit wel wilt horen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 06:11

Ik ben het er mee eens dat dit paard over haar heenwalst. Typisch uitprobeer gedrag. Ook onder het zadel lukt het allemaal niet zo best.

ALs ik met een paard loop, en het dier loopt niet mee dan krijgt ie een klap op zn kont met de zweep die ik altijd bij me heb! Zo simpel is het. Ik ga daarheen en jij gaat mee. Zeker als hij buiten wat onzeker is, dan moet jij juist daar zijn waar hij je nodig heeft en dan is aan kop.

Maar als ik jou was Arabesk dan zou ik eerst eens kijken of ik niet een deskundig iemand erbij kan halen die jou en je paard weer even op het goede spoor zet

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:14

Pendrag"]
@manic: hoe weet jij nu wat Arabesk wel of niet wil horen???
[/quote]

Dat weet ik inderdaad niet, vandaar dat er stond "ik denk niet dat je dat wilt horen."

[quote="Pendrag"]
Bovendien is jouw conclusie wel een beetje kort door de bocht. Dat het paard over haar heen walst is nergens te lezen hoor.
[/quote]

Het "over je heen walsen" was figuurlijk bedoelt, niet letterlijk. Als een jong paard nu al bij het grondwerk de staak in gaat, wordt het straks als je hem in gaat rijden erg moeilijk om hem voorwaarts te houden.

[quote="Pendrag schreef:
Ben wel benieuwd of jij dit wel wilt horen?

Maakt mij niet zo veel uit. Ik heb weer hele andere problemen met mijn paard, waar dit niet zozeer op van toepassing is.

Gelukkig is gijsenkim constructiever in haar reactie dan ik en zij geeft ook gelijk een oplossing aan.

Het ene paard is het andere niet en de een zul je wat meer aan moeten pakken dan de ander. Mijn huidige paard heb ik als 2.5 jarige behoorlijk aan moeten pakken, want die is behoorlijk hardleers. Is op dat moment mischien erg naar om te doen, maar ik moet zeggen dat ik er nu, op 5 jaar een erg vriendelijk paard aan over heb.

Als [i[ik[/i] toen te vriendelijk tegenover hem was geweest, had ik nu een monster van een paard gehad.

Je zult het paard toch op de een of andere manier aan moeten geven dat dit soort gedrag niet gewenst is en hem belonen als hij gedrag vertoont wat wel gewenst is (wat overigens ook gewoon heel goed op stem kan).

Ik wens Arabesk echt het beste met haar paardje. Het is een leuk dier, met een leuk koppie erop. Ik ben benieuwd hoe hij eruit ziet als ze er wat meer gewicht op heeft weten te krijgen (waar ze volgens mij al heel druk mee bezig is).

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:43

De oplossing van Gijsenkim zal zeker niet zorgen dat het paard meer respectc heeft. Een paard hard aanpakken is niet nodig. Er zijn allerlei andere, betere manieren. Ik train veel jonge paarden maar dat gaat altijd zonder zweep. En ze walsen nooit over me heen, niet letterlijk en niet figuurlijk. Respect werkt twee kanten op. Het paard moet jou respecteren maar jij het paard ook. Hard aanpakken zorgt dat het paard gehoorzaamd uit angst. En dan heb je een heel ander paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 10:55

Dat is helemaal niet harder aanpakken. Maar als een persoon het paard niet kan begeleiden zoals het hoort moet die persoon ervoor zorgen dat dit wel kan.

Ik heb altijd, zeker als ik de straat opga, een paard (hoe braaf ook) aan de hengstenketting en ik heb altijd een zweep bij me.

Gewoon een paard bijtikken aan de achterkant als hij blijft staan is imo het meest normale wat je kan doen.