Wanneer is een pony te oud om te veulenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MaiNat

Wanneer is een pony te oud om te veulenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 12:32

Hoi!
Ik zit met een probleem.
Ik heb mijn pony gekocht als 10 jarige > In het paspoort staat dat ze van 1994 maar dit blijkt niet te kloppen Boos! Ze is van 1989 en dat betekent dat ze nu 15 is.

Ik had altijd al het idee om 1 veulentje te fokken > En dan dit veulentje ook zelf te houden en later voor de kar te zetten met Fly. Nu ik gehoord heb dat ze 15 is weet ik niet of het nog wel zo goed idee is om een veulentje te fokken want dan zou ze op haar 16 gedekt worden en dan loopt ze tegen de 17 als het veulentje komt.

Is dat niet te oud? En hebben jullie er ervaring mee. Ik laat haar iig door een dierenarts bekijken of ze al eerder geveulend heeft, want dat schijnt de geboorte te vergemakkelijken.

Graag reacties.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:34

Zoiets is natuurlijk per pony verschillend, maar... ik ken wel een paard van 21 en die moet komend voorjaar veulenen, dus vergeleken daarbij, is 17 niet oud he? Ligt wel heel erg aan de gezondheid en de conditie van de pony tuurlijk... :J

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 12:40

Bedankt voor je reactie! Haar conditie is goed maar ja je weet natuurlijk niet hoe dat tijdens de dracht is.

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:45

Volgens mij scheelt het inderdaad als een merrie eerder een veulen heeft gehad. Ik ken echter mensen die een merrie voor de eerste keer op 15 jarige leeftijd (geloof ik), hebben laten dekken en die heeft het niet overleefd. De DA kan dat waarschijnlijk het beste beoordelen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:18

Ik zou eerst ff naar haar uier kijken. Is die flink uitgelebberd heeft er een veulen aan lopen trekken, steld die uier niets voor heeft ze er 99,9% nog niet een gehad.

Heeft ze eerder een veulen gehad zou ik haar wel direct dit jaar laten dekken. Heeft ze dat niet zou ik het nog niet weten.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 16:19

Ik ben bang dat het dit jaar te laat is in het seizoen. Wil dan Wladimir van de Vossepels als vader, daar ben ik al wel over uit Haha! Ik zal d'r uier bestuderen. Ben benieuwd!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:57

Dit jaar is zeker te laat, dan zou je volgend jaar september(of later als het niet in 1x pakt) een veulen krijgen.

Ik PB je nog met een leuke site Lachen.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 18:06

Oke! Het is wel een tegenvaller dat ze zo oud is, maar ja daar ken ze zelf ook niets aan doen. Wil ook niet onnodig risico nemen. Ben benieuwd naar de site! Zal morgen de uier bekijken vanochtend ben ik al geweest.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:56

Ik had eigenlijk ook dezelfde vraag maar dan voor een paard. Mijn merrie word 13 in januari (ze heeft geen papier). Denk dat ik haar als ik het van het voorjaar nog wil na laat kijken door een dierenarts.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:00

Ik had eigenlijk ook dezelfde vraag maar dan voor een paard. Mijn merrie word 13 in januari (ze heeft geen papier). Denk dat ik haar als ik het van het voorjaar nog wil na laat kijken door een dierenarts.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:16

Is inderdaad niet te oud.
Paard bij mij is 21, wilde de eigenaar laten dekken dit jaar. Zou kunnen..
Ik weet dat ze bij de fokker ook nog op 20e een veulen krijgen.
Als beestje maar sterk en gezond is om het veulen te dragen en te behouden. Het scheelt als ze al een keer een veulen hebben gekregen. Als je dat na kunt gaan, kan je ook vragen of het draagschap goed verliep.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:18

Volgens mij is het het beste om het 1e veulen al te laten komen voordat je merrie 15 is. Daarna een 1e veulen laten komen brengt veel risico's met zich mee, dus zou het niet doen als ik jou was.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 18:09

Ik heb vandaag de uiers is bestudeerd en ze zijn uitgelebberd. Daarna heb ik iemand anders die ook paarden heeft er bij gehaald en zij dacht ook dat ze minder uitgelebberd waren als ze geen veulen had gehad. (Wat een raar woord eigelijk) Ze heeft ook wel een beetje een veulenbuik. Helaas kan ik niet achter de hele geschiedenis van haar komen, er was heel veel onduidelijk, maar ik ben nu al zover dat ik weet wie haar fokker is.Daarna is het onduidelijk, wel ben ik achter haar laatste 2 eigenaren gekomen. En bij hun heeft ze niet geveulend.

Maar als ik haar laat enten dan komt dE DA en dan laat ik haar onderzoeken of ze al geveulend heeft zodat ik het zeker weet en laat haar dan ook beoordelen of ze ook voor de kar kan. Dan heb ik zekerheid.

Bedankt voor de reacties.