nieuw zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 11:36

hoi misschien dat ik een nieuw zadel ga kopen, denk kunststof omdat dat lekker licht is. weet iemand of kunststof lang mee gaat? en wat een van de betere zadels is? thanx~

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:38

het valt mij zelf erg tegen, vind het erg svchuiven, en heb dat van meer mensen gehoord, ik heb een paard zonder al te veel schoft

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:39

Wintec en Thorowgood zijn beide goede kunststof zadels, en niet erg duur nieuw. Je moet even kijken wat het beste op jouw paardje ligt en waar jij het prettigste op zit.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:44

Ik heb zelf een wintec 500 ligt super..!!

Thorowgood vind ik ook super zadels..!!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 21:13

okidoki!! ga er naar informeren!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 19:26

en griffin of hoort dat bij thorrowgood? en is het zo dat kunststof makkelijker en lichter is en beter op een pony met moelilijke rug ligt dan zwaardere leren zadels? xxx

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 19:27

ik ben niet tevreden over wintec
ik heb er zelf 1 gehad, maar na een jaar intensief gebruik, begon het toch op veel plaasten mankementen te vertonen.
leer is gewoon zo ie zo van een veel betere kwaliteit, en dan hoef je echt geen kieffer te kopen.
maar mijn mening over kunstof is dus negatief..

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:04

Ik heb een oudere Wintec Pro dressuur. Nix mis mee, kan op een hoop paarden, en zit best.
Maar hij háált 't niet bij m'n Pessoa (springzadel),soepel leer blijft gewoon super! De nieuwere wintecs (lees: vzn 250, 500, en de nieuwe dressuurzadels met verwisselbare boom) komen er bij mij niet in.Comfort o,0 wat mij betreft. Ben ook van mening dat een zadel door er maar zo een andere boom in te zetten helemaal uit zijn verband wordt getrokken- gaat er bij mij gewoon niet echt in terwijl veel mensen er helemaal fan van zijn, maar goed.

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 20:05

Bonny4life schreef:
en griffin of hoort dat bij thorrowgood?xxx

thorowgood en griffin hoort bij elkaar. thorowgood is het merk en griffin is een zadel van dat merk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 21:29

ik heb nu een wintec pro dressuur en ben er tot nu toe heel tevreden over. het zit lekker.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 14:38

ja, ik wil toch denk ik wel gaan voor kunststof gewoon omdat mijn beestje al snel problemen heeft met de rug en ik wel veel mensen ken die goede ervaringen hebben met kunststof..omdat het heb ik gehoord vrij snel en makkelijk aansluit... mee eens?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 14:40

weet iemand nog meer goede zadels van rond de 400/500 euro?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 14:45

Ik vind de oudere Wintecs fijner liggen dan de nieuwe eerlijk gezegd.
Alleen slijten die weer veel sneller... de nieuwe (250 / 500 / pro enz.) zijn wat te hoog vaak , ik hoor veel klachten over schuivende zadels hiervan op ronde Tinkers en Haflingers en dergelijke.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 14:52

ik heb een smalle welsh k merrie met moeilijke rug en vee mensen raden mij een zadel aan van kunststof wintec of thorrowgood..

mellylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 15:26

voor wat voor een pony is het.?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 15:34

Een smalle merrie... dan is het wellicht wel wat , maar met Wintecs is het vaak zo dat ze een moeilijkere ruglijn niet netjes volgen.

Zo had ik pas een hele mooie spring-Wintec , soort luxere 500-serie , schitterend ding...maar de ronding van de kussens aan de onderkant van het zadel volgden de ronding van Rena haar rug niet mooi. Daar moet je heel erg opletten !

De kamerbreddte kun je bij de nieuwere zadels veranderen door er een bredere of smallere kamerbeugel in te zetten aan de voorkant , maar de ronding van de kussens is MINSTENS zo belangrijk , dat die over de hele lengte van het zadel netjes op de rug aansluiten. Daar kijken mensen vaak niet (goed genoeg) naar helaas waardoor je een hele foute drukverdeling krijgt , en het zadel bvb alleen aan de voor- en achterkant het paard raakt maar in het midden boven de rug "zweeft" als het ware , omdat de rug dieper is dan de ronding van de kussens van het zadel....

mellylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 15:37

MissDonna schreef:
Ik heb zelf een wintec 500 ligt super..!!

Thorowgood vind ik ook super zadels..!!

heb je een foto van je zadel?
en hoe duur was die ?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 18:07

mijn merrie is heel smal

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 18:08

[quote="pmarena"]Een smalle merrie... dan is het wellicht wel wat , maar met Wintecs is het vaak zo dat ze een moeilijkere ruglijn niet netjes volgen.

maar bij mijn pony liggen alle leren zadels gewoon te breed en het is me egt aangeraden dat kunstsof dan beter werkt..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 19:48

Ja , qua breedte misschien , al maakt het op zich weinig uit of het dan leer of kunststof is. Maar je moet behalve de juiste breedte , natuurlijk ook de juiste vorm kussens hebben. Die moeten wel overal aansluiten op de rug langs de ruggengraat , en dat is wel iets waar je bij een moeilijekre rug op moet letten. Kunststof zadels zij namelijk meestal vrij recht aan de onderkant is me opgevallen en daarom ligt een standaard Wintec op sommige paarden qua ronding van de rug dus echt niet goed !

Ook al kan de breedte perfect zijn , daar moet je dus OOK op letten Lachen

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 21:52

ik kreeg een zadel aangeschreven die diep was weggesneden op de schoft en de man die mijn zadels aanpast vind ik wel heel betrouwbaar, heb nog nooit kunstsof gehad maar wil toch denk ik wel hiervoor gaan.. aangezien ik al zoveel zadels heb versleten..

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:57

Ik heb ook alleen maar goede ervaringen met de kunststof zadels.
Zowel Wintec als Thorowgood.
Helemaal nu ik er 1 heb met verwisselbareboom.
Hij kan dus meegroeien met je paard.
Ik rijd al jaren op kunststofzadels en als je er gewoon normaal mee omgaat dan doe je er ook lang mee.
Mijn nieuwst is nu ruim een jaar oud en ziet er nog zo goed als nieuw uit en dat terwijl ik dagelijks minimaal een uur door het bos cross.

En nog een voordeel is het onderhoud.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:58

Moet zeggen dat ik niet kapot ben van kunststof zadels.. Ze gaan geen jaren mee zoals leren zadels dat wel doen.. Daarbij passen ook leren zadels op een smalle paardje, moet je alleen genoeg zadels passen en er iemand naar laten kijken die er verstand van heeft!

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:05

missnynke schreef:
het valt mij zelf erg tegen, vind het erg svchuiven, en heb dat van meer mensen gehoord, ik heb een paard zonder al te veel schoft

Mijn paard heeft ook niet al teveel schoft. De wintec schoof, maar dat zou ook wel kunnen door een te brede boom. Op dit moment heb ik een thorowgood en die schuift helemaal niet.