Wat is eerlijk tegenover mijn paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Remy

Wat is eerlijk tegenover mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 11:15

Ik heb januari 2004 een ernstig ongeluk gehad met mijn paard. Daar ben ik nu gelukkig weer een heel eind van hersteld, maar ik loop nu tegen het volgende dilemma aan.

Vanmorgen aan m'n fysiotherapeute verteld dat ik gisteren weer gereden heb (niet op m'n eigen paard maar op een haflinger). We hebben het grondig doorgesproken, en ze vertelde me dat het heel goed is voor mijn rug om te rijden, maar als ik ooit nog val, is het waarschijnlijk over en uit voor Remy...Dat komt doordat er pinnen in mijn wervels zitten, en daar kan heel makkelijk een breuk ontstaan bij een val. De kans dat ik dan in een rolstoel kom is erg groot.

Nou rijd ik al zo'n 10 jaar op mijn paardje, eerst samen met een ander meisje, en een jaar geleden heb ik haar uitgekocht. Ik ben hem toen met een hele goede vriendin samen gaan rijden. Deze vriendin is ondertussen zwanger, en kan pas begin volgende zomer weer gaan rijden.

Het is een groot paard van 1.75 met een prachtig, intelligent en sterk karakter. Hij is nu 19 jaar, maar hij kan nog makkelijk mee voor een 7-jarige, barst van de energie en doet het nog geweldig. Ik heb hem in superconditie gehouden met de pessoa en de dubbele longe.

Toen ik hem kocht, heb ik erbij gezegd dat ik hem niet verder zou verkopen, en dat ie ook niet naar de slager zou gaan. Nu is het echter zó, dat ik twijfel of ik ooit nog op hem moet gaan rijden, hij is zó ongelooflijk sterk, dat met name het opstijgen voor mij een heel groot risico blijft. Daarbij komt dat ik maar een kleintje ben van 1.57.

Ik begin er een beetje over te denken om hem op rust te zetten, en dan een haflinger te kopen om op te rijden. Maar is dat eerlijk tegenover hem?
Ik kan het financieel iig niet trekken om voor hem 220 euro pensionkosten te betalen en dan nog eens zo'n 200 euro voor een haflinger. En dan heb ik het nog niet eens over de bijkomende kosten.

Verkopen wil ik liever niet, ten eerste omdat ik dat min of meer beloofd heb, en ten tweede omdat het geen paard voor beginners is en ik wil niet dat ie op 19-jarige leeftijd bij iemand terecht komt die hem niet begrijpt, dan kan ie nl heel gevaarlijk zijn.

Hebben jullie zelf wel eens een paard op rust gezet, en wat wordt daar meestal voor gevraagd? Bij mijn pension betaal je dan nog bijna de volle mep.

Ben benieuwd hoe anderen hier over denken, maar ik kan het bij mij op stal niet bespreken, dan krijg ik teveel lieve, maar subjectieve reacties.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:19

Is het geen optie een bijrijder te zoeken die hem wil trainen en de kosten met je wil delen? Kan misschien even duren voor je een goed persoon vind, maar jij kunt zo ook nog veel plezier van hem hebben. Mocht ik ooit stoppen met rijden (met grote nadruk op mócht), zou ik het erg leuk vinden als iemand anders fanatiek met mijn paard aan de slag zou gaan en dan zou ik met heel veel plezier groomen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:19

Een 19 jarige op rust zetten, lijkt me geen strak plan. Hij is niet de jongste meer en wanneer je ze op rust zet, gaan ze echt aftakelen. Kun je niemand anders vinden die hem voor je wil rijden en een bijdrage in de kosten wil doen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:22

Ik kan me voorstellen dat je je belofte wilt nakomen die je hem en jezelf gegeven hebt dat je hem kocht. Maar in dit geval zou ik toch voor het paard kiezen en hem op deze leeftijd niet met pensioen sturen. Probeer een bijrijder te vinden, dan heb je er altijd nog zeggenschap over, maar de risico's zijn financieel wel voor jou als er iets met het paard zou gebeuren of de bijrijder er de brui aan geeft. Hoe zeer het ook doet: ik zou verkopen. Er zijn genoeg gevorderde ruiters die geen jong paard willen. Een passende ruiter moet te vinden zijn.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:24

www.paardenopvang.com

sorry dat ik er op wijs, maar dan weet je voor de rest van zijn leven waar het dier is en dat hij het goed maakt!

Verder, wat je ook doet, succes met het maken van de beslissing. En doe voorzichtig!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:27

Van AM naar VMR Knipoog

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 11:31

Punt is, dat het geen paard is waar zomaar iedereen op kan rijden. Hij is zeer eigenzinnig en heeft een heel sterk karakter (daarom houd ik ook zoveel van hem) Vorig jaar had ik er dus al een bijrijdster bijgenomen, maar die is dus nu zwanger en durft niet meer op hem te klimmen.

Het heeft bij haar ook heel veel tijd en ook (gevaarlijke) blunders gekost voor hij haar accepteerde. Hij heeft nl niet voor veel mensen respect. Als je niet goed met hem omgaat kan hij heel gevaarlijk zijn.
Nou was ik met m'n vriendin net zover dat ze goed op weg was, en nu valt zij dus weg. Er zijn trouwens niet veel mensen te vinden die goed kunnen rijden, geen eigen paard hebben en die het zich kunnen veroorloven om flink aan hem mee te betalen.

Bij ons op stal weten ze over het ongeluk, en zijn daardoor ook een beetje terughoudend tegenover hem, ook al was het niet zijn schuld.

Ik zou het ook zonde vinden om hem op rust te zetten, het is een paard dat echt goed voor je wil werken als hij maar respect voor je heeft. Maar om hem de rest van zijn leven alleen nog maar te longeren, dat kan toch ook niet goed zijn voor zijn gewrichten enzo?

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:33

Jurga schreef:
Is het geen optie een bijrijder te zoeken die hem wil trainen en de kosten met je wil delen? Kan misschien even duren voor je een goed persoon vind, maar jij kunt zo ook nog veel plezier van hem hebben. Mocht ik ooit stoppen met rijden (met grote nadruk op mócht), zou ik het erg leuk vinden als iemand anders fanatiek met mijn paard aan de slag zou gaan en dan zou ik met heel veel plezier groomen.

Dit is het eerste waar ik aan dacht!
En als hij/zij dan op je paard rijdt blijf je er zelf bij en geef je aanwijzingen

En wat het verkopen betreft,
dit is overmacht.
Niet dat het voor jou een logische optie is

Ik vind het heel sneu voor je Ach gut
Maar om voor je paard in een rolstoel te belanden,
is het ook niet waard Verdrietig

Ik wens je heel veel sterkte met je beslissing!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:55

Als je perse wilt rijden, kan je dan geen paard of pony gaan bijrijden op je eigen stal? Dan heb jij niet de volledige verantwoording / kosten en kan je je paardje gewoon houden... Er af en toe iemand op laten rijden (al duurt het ff om zo iemand te vinden)en kan je zelf nog het nodige met hem gaan doen: longeren, grondwerk, lekker vertroetelen, wandelen en noem maar op.........

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:44

Het is een beetje een dilemma dat je er niet iedereen op kan zetten anders had ik ook gezegd zoek een leuke meid die er nog fijn mee kan rijden.

Twee paarden die op verschillende locaties staan lijkt mij ook niet praktisch.
Dan kan je misschien zelf ook inderdaad een paard gaan bijrijden en niet kopen. Toch maat gaan zoeken ook naar een bijrijder zou ik denk ik doen.

Mocht het allemaal niet lukken zou ik een stuk land zoeken met een schuitlstal dek erop en lekker naar buiten hooguit als het vriest nar binnen in de wintermaanden. Als hij nog zo gezond is moet hij daar ook goed tegen kunnen. Dat kost hier in de regio tussen de 60 en 100 euro per maand.
Succes met je beslissing

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:48

Tsja, ik weet niet of hij geklasseerd is? Anders is het een leuk leerpaard voor iemand (ik zoek er een). Er zijn mensen die geen aanschaf willen betalen, maar wel de maandelijkse lasten kunnen betalen en (tijdelijk) er een paard bij willen hebben om verder te komen. Maar ja, dat geldt natuurlijk met name voor de Z+ paarden.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 13:33

Nee het is geen Z-paard. Je kunt een leuk proefje met hem rijden en hij kan machtig strekken, want het is een echte showbal, maar ik heb zelf voornamelijk urenlange buitenritten met hem gemaakt. Daar is hij ook uitermate geschikt voor (ik was zelfs voor een westernzadel aan 't sparen), maar ook hier geldt weer dat hij ontzettend sterk is, en zich alleen geeft aan iemand die hij respecteert en die toch gevoelig is. Dan kun je hem op de pink rijden.

Hij kan trouwens ook heel goed springen, gezien de keren dat ie vond dat ie niet snel genoeg op stal werd gezet, en dus zelf maar over het weidehek sprong.. Lachen

Bedankt voor jullie reakties Lachen Het is niet zo dat ik op korte termijn persé een beslissing wil nemen, maar ik ben er in mijn hoofd toch wel mee bezig. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het goed is dat hij 5x in de week intensief gelongeerd wordt zonder er schade van op te lopen aan zijn gewrichten en pezen.

Ik zal er in ieder geval nog eens heel goed over nadenken..

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 14:59

Wat een rotsituatie Remy.
Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het een goed idee is om hem volledig op rust te zetten, i.v.m. zijn leeftijd, zoals hierboven al iemand opmerkte.
Ik zou toch, als ik jou was, op zoek gaan naar iemand die hem wil rijden, en in de kosten wil delen.
Zet een advertentie waarin je heel duidelijk zegt dat het een moeilijk te rijden paard is, en dat je dus iemand met veel ervaring en doorzettingsvermogen zoekt.
Vermeldt ook dat het voor jou erg belangrijk is dat het klikt.
Het valt toch altijd te proberen?
Stel nou dat je een harstikke leuke persoon treft, dan ben jij blij, is je paard blij en maak je iemand anders gelukkig met jouw stoere beest.