Aanslag op de hoeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninaka

Aanslag op de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 11:15

Mijn merrie is een enorme viespeuk in de stal. Eet veel stro op en loopt de rest bijna allemaal naar achter.

Hieronder staat ze dus met name met haar achterbenen op/in het natte en vieze gedeelte. Als ik haar uit stal haal, heeft ze dus een soort aanslag hiervan op haar hoeven zitten. Dit spoel ik dus wel dagelijks af, maar moet schrobben met een borsteltje om alles eraf te krijgen.

Nu is mijn vraag kan dit kwaad voor de hoeven, de aanslag gezien de ammoniak enz? En zou bv een laagje vet dit voorkomen of zijn er andere oplossingen.

Ik wil haar binnenkort sowieso op zaagsel zetten (als onderlaag), dus hoop dat het dan minder wordt, maar toch ben ik benieuwd wat ik hier nog tegen kan doen als bescherming?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 11:05

Kan ze niet de wei op??

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 12:28

Helaas nu even niet. Weideseizoen loopt bij ons van eind april tot eind november. Maar ze is pas eind september gekomen en dan hebben ze liever dat ze op stal blijven ivm een nieuw paard in de kudde = kans op heibel.

Maar kan het kwaad voor de hoeven, die aanslag?

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:32

nee hoor volgens mij niet.. Ik zou alleen neit iedere dag de hoeven schoonmaken.. Dan worden de hoeven snel week en heb je kans op rotstraal en dat soort dingen.. Ik zou het persoonlijk op 1x per week houden ,als je het per se schoon wilt maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:50

Je krijgt idd alleen las van rotstraal problemen. Goed uitkrabben en blauwspray erin spuiten, ook preventief.

Dat schoonmaken van de hoeven doen wij hier dagelijks, met water en zeep. Kan echt geen kwaad Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:42

paddock dan misschien??

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 15:58

Ammoniak is nooit goed voor de hoeven ( en ook niet voor de luchtwegen ). De hoeven worden er week van en je hebt meer kans op b.v. rotstraal.
Elke dag schoonmaken kan volgens mij geen kwaad. Schoon water is beter als mest/urine in de hoeven ! En met een borstel schoonmaken stimuleert de straal.

Stal goed laten drogen elke dag voorkomt al een beetje de ammoniakgeur in de stal. Zaagsel is vaak juist slecht voor de hoeven. Vaak hoor je dat paarden die op zaagsel staan last hebben van hun witte lijn ( zaagsel gaat in de witte lijn zitten en maakt de witte lijn zacht ).

Groetjes,

Maris

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:31

Gewoon goed schoonmaken met water en eventueel een beetje biotex. Dat werkt prima en ontsmet tegelijkertijd. Als je dan ook nog eens 1x per week de straal bewerkt met blauwtinctuur, krijg je naast mooie schone hoeven, ook hele sterke!