Menselijke gevoelens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Menselijke gevoelens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 09:27

antropomorfisme
Toeschrijven van menselijke gevoelens en beweegredenen aan dieren.

Het gedrag van honden is altijd natuurlijk of aangeleerd gedrag. Werkelijke gedragstoornissen komen nauwelijks voor. Een hond reageert overwegend op ons gedrag. De respons van de hond kun je dan gewenst of ongewenst noemen. Wat voor de ene persoon gewenst gedrag is kan voor de andere persoon ongewenst gedrag zijn. De hond heeft meestal geen gedragsprobleem: wíj hebben vaker een probleem met zijn gedrag.
We kunnen ons beter gaan verplaatsen in het gedrag van honden en daardoor ongewenst gedrag voorkomen of verhelpen, in plaats van ons overgeven aan antropomorfisme (vermenselijken van dieren).

Zonder dat ik ontken dat wij ons waarschijnlijk ook schuldig maken in deze, vraag ik mijn af, in hoeverre bepaalde zaken die ik waarneem binnen de paarden sport, toe te schrijven zijn , aan antropomorfisme.
Nu ik op het net, het één en ander gelezen heb over dit onderwerp, begin ik mijn aardig zorgen te maken, als ik waarneem hoe bepaalde mensen omgaan met hun paard. Of zie ik het te zwaar, en speelt dit onderwerp niet zo bij het houden van paarden.

Graag hoor ik wat meningen hierover.

Groetjes Peter

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:38

Ik denk dat het onderwerp zeer zeker speelt bij paarden. Ik zie om mij heen veel paarden die behandeld worden als een soort lievelingshuisdier. Er wordt mee getutteld en geprutst met weinig verstand van wat een kuddedier als een paard nu drijft.

Over het geheel genomen uit zich dat in paarden die standaard door hun (lager in rangorde staande) eigenaar heen lopen, op voeten gaan staan (1000 punten voor het paard Lachen ) of erger nog bijt- op trapgedrag gaan vertonen. Na verloop van tijd (meestal als het te laat is en het paard een onopgevoed mormel is geworden) begint zo'n eigenaar zich eens achter de oren te krabben en iets van een probleempje te ontdekken. Zo is op mijn pensionstal 1 van de mensen aan haar 4e paard in een jaar bezig. Gewone lieve dieren, die in een paar maanden tijd veranderden in redelijk onhandelbare dieren die via een handelaar weer in het circuit verdwenen.
Ik vind dat dieptriest. In sommige situaties kun je een eigenaar helpen om een paard iets meer als een paard te behandelen, in andere situaties valt er niets te redden helaas.

Ik ben ervan overtuigd dat maneges en instructeurs meer aandacht zouden moeten besteden aan de aard en wijze van communiceren/gedrag van paarden. Dat zou een boel ellende voorkomen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:52

Het jammere is dat een heleboel mensen geen gedrag kunnen "lezen" van hun dier.
Dieren communiceren hoofdzakelijk met lichaamstaal; een taal die wij nu niet bijster onder de knie hebben.
Zouden we daar meer oog voor hebben en ook op deze wijze met onze dieren omgaan dan zijn we een hoop problemen voor.

madeliefoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:03

Ik ben het met je eens over dit onderwerp,daarom ben ik heel blij met mijn trainster Corine ,ze heeft direct van begin af aan gezegt hoe ik met mijn paarden om moest gaan want ik had ook wel een beetje dat houden van in de form van knuffelen .Als ik nu toch even wil knuffelen met de horsies(vader ,moeder en feulen)ga ik gewoon veel naar de foto kijken die ik overal heb hangen en de paarden behandel ik zo als het hoort!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:08

Eigenlijk zou er bij de eerste (manege)lessen een soort theorieles over het gedrag van paarden moeten worden gegeven en als je een paard koopt naast het paspoort ook een handboek communiceren met paarden bij horen.
Dat zou een hoop communicatie problemen van mensen met paarden schelen en dan zouden er ook een hoop pennymeisjes geen penny meer heten!
Helaas wordt daar veel te weinig aandacht aan besteed en gelukkig komen er mensen door ervaring achter dat het ook anders kan maar dat zijn er jammer genoeg veel te weinig in verhouding tot het aantal paardenhouders.
Maar wat kan je daar aan doen? niks denk ik.... Verward Verdrietig

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:14

Je kunt er wel wat aan doen...ik blijf (soms tegen beter weten in) eigenaren aanspreken op effecten van hun gedrag. Ik blijf een vertaalslag geven van gedrag van een paard. En ik blijf met mijn eigen paard een voorbeeld geven van hoe het wel kan. Er zijn best vaak mensen die vragen hoe het toch kan dat Lanna niet uit de stal komt als de deur open staat, dat ze desnoods zonder touw met me meeloopt, komt als ik haar vraag te komen, van hand wisselt als ik haar de pas afsnijd etc. Dat soort vragen gebruik ik dan om iets uit te leggen van kuddegedrag, kudderangorde en communicatie tussen paarden onderling en mensen en paarden. Soms valt het kwartje. Soms niet. Maar ik doe het voor die ene waarbij het kwartje valt. Zowel paard als eigenaar worden er meestal gelukkiger van.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:28

dat doe ik ook, maar ik heb al zo vaak mn neus gestoten bij mensen die dan NOG niet begrijpen hoe het zit... dan wordt je bestempeld als betweter en bemoeial en ze hebben niet door dat ze zelf verkeerd bezig zijn. Ik heb afgeleerd om mensen aan te spreken en probeer ook inderdaad met mn eigen paard een voorbeeld te stellen maar als mensen niet weten dat ze het niet weten hoe moeten ze het dan weten? Als ze zelf niet doorhebben dat het ook anders kan en ondanks de goede voorbeelden en aanwijzingen alsnog doorgaan op de oude manier dan houd het voor mij op en ga ik mn energie steken in mensen die er wel voor open staan want er zijn nog genoeg paarden die 'hulp met hun mensen' nodig hebben.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:28

Het lijkt me duidelijk dat een paard zich moet gedragen binnen de voor een mens acceptabele/wenselijke richtlijnen. Om een paard duidelijk te maken waar de grenzen liggen, zul je moeten "praten" in termen die voor een paard begrijpelijk zijn, anders wordt het nooit wat Haha! . Afijn, dat is wat de mensen hierboven ook al zeiden.

Toch zie ik dat de "vermenselijking van dieren" soms helemaal uit wordt gevlakt en daar kan ik het ook niet mee eens zijn. Hiermee bedoel ik te zeggen dat er vaak aan voorbij wordt gegaan dat dieren wel degelijk emoties hebben die vergelijkbaar zijn met de mens. Nu even niet beginnen over dat dat nooit wetenschappelijk is aangetoond en dat dieren een andere manier van emotiebeleving hebben. Dat lijkt me logisch, want als je bedenkt dat mensen onderling al met een gekleurde bril op interpreteren wat een ander bedoelt, dan lijkt het me duidelijk dat dat bij dieren ook gebeurt. Maar dan nog: je eigen referentiekader is waar je het mee moet doen in je leven ... toch??

Overigens knuffel ik mijn paarden wél. Omdat ik het zelf gezellig vind en dit bovendien ook een goede oefening in vertrouwen/conditionering kan zijn: zij moeten het accepteren dat er iets -in dit geval mijn armen- om hun hoofd zit. Wat zij ervan vinden? Geen idee Cool !

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:52

Ik ben ervan overtuigd dat paarden emoties hebben. Ik weet ook vrijwel zeker dat Lanna me soms uitlacht Clown Voor zover een paard lachen kan dan natuurlijk. Maar emoties zijn best herkenbaar: geen zin, boos (Lan kan stampvoeten zoals jullie weten Knipoog ), blij, vrolijk etcetera. Maar het zijn de equivalenten van paardenemoties.

Mijn paard zal tot op zekere hoogte wel aan mij gehecht zijn... dat lijkt tenminste zo in bepaalde situaties. Maar als ze me tegemoet hinnikt als ik de stal inkom.. Dan hinnikt ze toch voor 80% naar de appel die ik altijd bij me heb. Maar iedereen gelooft natuurlijk dat ze 100% naar mij hinnikt Cool Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:52

Vanwege de algemeenheid van de vraagstelling (het gaat tenslotte niet alleen om westerbpaarden hier) verplaats ik deze naar van WN naar VMR.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 10:59

Ik(wij) voeren heel regelmatig gesprekken over hoe je omgaat met je paard en waarom er verschil is tussen paarden ivm met hun karakter of waarom een hengst anders moet worden *aangesproken* en dat daar dan ook weer verschillen in zijn.
Deze gesprekken zijn altijd heel prettig en men zegt het ook te begrijpen.
Ook hier op bokt lees ik wel hoe goed men is in de omgang met zijn/haar paard.
Vervolgens zie ik soms mensen IRL en zie dan dat zij niet in praktijk brengen wat ze zeggen of schrijven.
oftewel ik zie veel te vaak dat paarden geen enkel respect hebben voor de eigenaar,terwijl men wel heeft aangegeven dat men het allemaal wel weet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:46

Ik zie dat helaas heel vaak Blaze. Vooral bij sommige typen NH-ers en pennymeisjes. Beiden groepen lijken te denken dat je een paard corrigeert met het woordje "Nee". Beiden vinden een gerichte schop met de bovenkant van de voet als de situatie daarom vraagt "sielugh". Vaak zijn dat ook de mensen die je hoort zeggen: "moet je kijken hij vindt me lief", als het paard hen als krabpaal gebruikt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:10

zo te zien hebben jullie er meer een probleem mee dan de mensen die de paarden vermenselijken. natuurlijk heb je altijd overtreffende trappen en is het ten koste van het paard maar voor de rest...?? het is menselijk gedrag Lachen

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:21

Gelukkig kan een Tinker veel hebben Cool

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:38

of ik Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:43

Nu ik weet wat het inhoud als je als hengst/ruin een trap met beide achterbenen mag verwachten van een merrie die geen zin in je heeft, weet ik helemaal dat een paard een enorm incasseringsvermogen heeft Blauw oog Ziek
Dus die schop of klap die affentoe mogen ontvangen van een mens daar lachen ze om.
Maarrrr veel mensen slaan op de verkeerde plek (hoofd bv) of verkeerd getimed (te laat, paard heeft geen idee meer waar de klap voor was) of onredelijk (paard heeft geen idee wat hij fout gedaan heeft).

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:51

Anya schreef:
Ik zie dat helaas heel vaak Blaze. Vooral bij sommige typen NH-ers en pennymeisjes. Beiden groepen lijken te denken dat je een paard corrigeert met het woordje "Nee". Beiden vinden een gerichte schop met de bovenkant van de voet als de situatie daarom vraagt "sielugh".

Geef toe dat ik af en toe Penny neigingen heb, maar vind toch dat jij verkeerd zit met het schoppen. Als jij een goede band hebt met je paard en de paardentaal begrijpt is het woordje "nee" en een keer strak aankijken al voldoende. Schoppen doe je alleen uit frustratie.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:55

Haha een KWPN-er kan net zoveel hebben als een Tinker Blaze.

Vera inderdaad dat klopt. Timing is alles. Maar leg dat maar eens uit aan aardige stalgenoten.

Ach en soms moet je ze ook hun succesjes gunnen. Lanna weet dat ze in de stal moet blijven bijvoorbeeld. En dat doet ze dan ook. Ook als ik even naar buiten loop. Maar ze houdt me gruwelijk goed in de gaten. En als ze denkt dat ik weleens langer uit het zicht kon blijven, dan sluipt ze de stal uit (je hoort haar ijzers niet eens). Ze wandelt op haar dooie gemak naar de hooibaal en neemt een hap.

Als ik dan mijn hoofd om de hoek steek en haar naam roep, kijkt ze op, neemt nog een hap hooi, draait om en sjouwt haar stal weer in. Als paarden kunnen lachen, dan lacht ze dan volgens mij (menselijke emotie toedichten ik weet het).

Zo af en toe laat ik haar dat kunstje toepassen. Ik heb de indruk dat ze het leuk vindt en in ieder geval vind ik het leuk Lachen
Laatst bijgewerkt door Anya op 21-10-04 13:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:58

Odi, ik heb al jaren niet meer hoeven schoppen. Bij Lanna dan. Maar toen ik mijn verwende door een aardige oude dame opgevoede moederloze veulen kocht, stond ze om de haverklap op voeten en ze beet als het haar niet beviel. Ze heeft in die tijd een aantal zeer gerichte en zeer verdiende schoppen gekregen. Immers zo corrigeert een paard een ander paard ook. Dat hielp afdoende. Ze staat al jaren niet meer op mijn voeten.

Mijn jaarling heb ik 1x een schop gegeven. Toen hij zich bijdraaide om naar mij uit te halen. Dat heeft hij ook nooit meer geprobeerd.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:01

Inderdaad, een schop is paardentaal. Zo corrigeren ze elkaar ook. Dat heeft dus niets met 'frustratie' te maken. Natuurlijk moet je wel, zoals Anya aangeeft, weten wanneer en waar je een schop moet uitdelen! Sommige mensen willen nog wel eens een beetje te ver gaan en/of te lang doorgaan.....

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:02

GoedVetMan schreef:
Nu ik op het net, het één en ander gelezen heb over dit onderwerp, begin ik mijn aardig zorgen te maken, als ik waarneem hoe bepaalde mensen omgaan met hun paard. Of zie ik het te zwaar, en speelt dit onderwerp niet zo bij het houden van paarden.
Groetjes Peter

Het is me een beetje onduidelijk over welk punt jij je zorgen maakt. In heel veel dingen lijken dieren toch op mensen. Bij een dier zie je toch ook dat ze pijn hebben, vrolijk zijn, ergens geen zin in hebben etc. Geloof alleen niet dat dieren haatgevoelens hebben en dat soort eigenaardige trekjes die mensen wel hebben.
Of bedoel je iets totaal anders?

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:03

Geweldig trouwens, Anya, dat kunstje van Lanna.

Waarschijnlijk lacht ze je inderdaad uit Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:11

Odi schreef:
Geef toe dat ik af en toe Penny neigingen heb, maar vind toch dat jij verkeerd zit met het schoppen. Als jij een goede band hebt met je paard en de paardentaal begrijpt is het woordje "nee" en een keer strak aankijken al voldoende. Schoppen doe je alleen uit frustratie.

Heb een super brave hengst,zeer gemanierd en hij luistert voortreffelijk
Je mag hem een weekje proberen,op jouw manier,en als je dan nog steeds denkt dat een schop puur uit frustratie komt,mag je hem hebben Cool
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 21-10-04 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:15

Blaze schreef:
Heb een super brave hengst,zeer gemanierd en hij luistert voortreffelijk
Je mag hem een weekje proberen,en als je dan nog steeds denkt dat een schop puur uit frustratie komt,mag je hem hebben Cool

Er ontgaat me iets waarom moet je een brave goedgemanierde voortreffelijk luisterd paard schoppen?
En nee ik heb geen interesse in nog een paard Haha! .

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 13:16

Ben blij dat je het zelf al aangeeft wat er mis is Cool