eraf gebokt en gestopt met rijden: juiste reactie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elliza66

eraf gebokt en gestopt met rijden: juiste reactie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 00:35

Hallo,
Ik ben vanavond gaan rijden in de manege (mn 3e les) en zoals de topic het zegt ben ik er dus afgebokt. Het was heel slecht weer, regende en bliksemde, en het paard dat ik had was super nerveus, dus was ik ook al zenuwachtig. Toen ben ik er dus opgeklommen en jawel na 1 rondje ofzo heeft ie me eraf gebokt. Toen heeft er ff iemand anders op gereden om hem wat te doen 'zweten' en dan was het terug aan mij. Ik er dus op en zoals je kan verwachten was ik super gestressed (en dat zag je aan mijn houding Bloos ). De instructrice maar schreeuwen dat ik moest doorrijden enzo, maarja niks lukte en het paard voelde natuurlijk ook wel dat ik bang was. Kben dus uiteindelijk afgestapt omdat ik helemaal geen vertrouwen meer had. En nu vraag ik me dus af: was dit wel de juiste reactie?
Want natuurlijk kreeg ik achteraf het verwijt van 'je was bang' en dan denk ik ja het is net daarom dat ik gestopt ben. Dat paard beseft dat ook wel en ik had geen zin om nog een uur me helemaal op te stressen.
Voel me er niet goed bij Boos!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 00:44

hmm, ik denk dat het voorjezelf niet echt de juiste reactie is: volgende keer als er ook maar iets gebeurd, stap je dan ook af?..
een paard *ruikt* je adrenaline en angst, en word daarzelf ook stressy/bang van.. je moet jezelf in de hand houden en doen alsof er niets aan de hand is:resultaat is een rustiger paard.
Juist dit soort dingen zijn die dingen waar je je over heen moet zetten om beter te kunnen rijden denk ik. ..
ik zou volgende keer echt proberen om verder te rijden, en in je achterhoofd houden dat zolang jij niets raars doet en niet bang bent het paard dat ook niet doet..
heel veel succes!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 00:46

Hi,

Ik kan me voorstellen hoe je je voelt, ik ben vorig jaar gevallen met nogal vervelende gevolgen.

Aan de ene kant weet je dat je als je eraf valt en je is niets overkomen en je wilt verder, dat je er direct weer op moet klimmen.
Aan de andere kant zegt mijn instructeur nu tegen mij dat als ik niet zeker van mezelf ben ik geen dingen moet doen tegen beter weten in.
Mijn paard is een spiegel van mezelf, als ik spanning heb, geef ik dat door aan haar en ze reageert exact zoals ik me voel.

Praat met je instructeur en vraag wat hij/zij ervan vindt maar luister ook goed naar je eigen gevoel. Angst werkt verlammend, ik spreek uit ervaring.

Succes

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 08:02

Niet meer er op klimmen. Tijdens de cursus ehbo voor ruiter en paard kwam dit ook ter sprake. Medisch gezien is het niet verstandig om er weer op te gaan, je kan bv inwendig wat beschadigd hebben.
En je gevoel, geen dingen gaan doen waar je je niet prettig bij voelt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 08:25

Als je echt bang bent moet je er gewoon niet opgaan, heeft ook geen zin. Het is een hobbie en het moet leuk blijven. Ik vind het ook nogal wat van een instructeur om dan zo te gaan schreeuwen.

Als je moet presteren en je moet gericht trainen dan kan ik me voorstellen dat je even over je angst heen moet stappen, maar als je bij je 3de rijles van het paard dondert, dan mag je best even pauze nemen. Van mij had je er ook wel weer op gemogen maar met een meiske ernaast en alleen een stukje stappen. Geen fratsen gewoon rustig aan.

Ikzelf stap altijd gelijk weer op en ga verder waar ik mee bezig was. Mijn angst komt altijd pas de volgende keer dat ik op het paard moet stappen Haha! Haha! Haha! En ja, ik... ik moet me erover heen zetten.... Als ik ga zitten heb ik het even moeilijk, maar dat is na 5 minuten altijd wel weer weg Haha! Haha! Haha!

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 08:28

Je rijdt voor je lol liijkt me zo, dus als je er echt geen vertrouwen in hebt is het ook aan jouw instructeur om dat vertrouwen terug te geven. Desnoods door een makke hobbelpony van stal te halen. En iemand ernaast is misschien ook geen slecht idee. Dan komt het vertrouwen vanzelf wel weer.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:06

In eerste instantie ben je weer op gestapt en ik denk dat als de instructrice had geprobeerd om jou en het paard weer op jullie gemak te stellen, dat je het uur best had afgereden, maar als ze gaat staan schreeuwen, dan vind ik het een menselijke reactie dat je er mee kapt.
Je rijdt een uurtje per week in de les op een manegepaard, dat is je hobby en dat moet het ook blijven. Ik zou er ook geen zin meer in hebben als iemand tegen me zou schreeuwen. Ik vind het een menselijke reactie.

cinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 09:09

JA moet ieder voorzich uit maken als er geen letsels zijn natuurlijk .

Ik zelf heb een ongeluk gehad toen ik net 17j was ben zwaar gevallen op de rug en was geen lachertje ben gestopt met rijden zonder over na te denken , nou ja ik heb er heel veel moeite mee gehad en de angst voor paarden wert steeds groter bij mij tot 2 jaar geleden was ik 29 j en toen ben ik met mijn dochter toch de stap gezet om terug te gaan rijden en ja de eerste moment was voor mij een hel waar ik doorging , mar moet zeggen daarna was alles over maar toch het gevoel blijft steeds hangen .

Dus een goede raad zorg nooit dat je te lang wacht om terug te beginnen , maar zie wel dat je wel het vertrouwen heb terug in jezelf en in je paard .

LindaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 15:20

Was dit pas de derde keer dat je ging rijden of de derde keer op die manege?
Ik vind het niet raar dat je er weer af gegaan bent, onder de omstandigheden die jij beschrijft. Er wordt wel altijd gezegd dat je er meteen weer op moet gaan als je er af bent gevallen, omdat je anders bang zou worden. Maar als je er weer op gaat zitten, en je paard doet gek, met het risico dat je er weer af wordt gegooid, dus je hebt geen vertrouwen...
Da's vast een goede manier om je angsten te overwinnen... NOT.
Volgens mij heb je er dan inderdaad beter aan gedaan om er weer af te gaan. Gewoon volgende keer weer proberen op een paard dat wel rustig is.

elliza66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 17:45

Hai
Bedankt voor de reacties. Twas inderdaad de 3e keer terug les na 4 jaar.
En je kunt het misschien al raden, maar nu ben ik boos op mezelf dat ik niet heb doorgereden. Ik denk toch dat ik het rustig aan zal doen, eerst terug wat zelfzekerder worden want daar moet toch wat aan gewerkt worden denk ik Bloos Kijk al uit naar volgende week Haha!

Vivande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:48

Ten eerste vind ik het niet tercht dat de instructice tegen je schreeuwt dat je door moet rijden
Je moet namelijk helemaal niks, als je niet durft/ niet meer wilt mag zij niet bepalen wat je doet en wat niet.
Ik zou de volgende keer op een ander (rustiger?) paardje gaan rijden Lachen

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:54

Ik vind dat je opzich goed gehandeld hebt ... het paardje wordt toch wel doorgereden omdat het een manege paard is en dus niet het idee heeft van als ik dat doe dan stoppen ze ermee ...

Het moet leuk blijven voor je zo heb ik wel eens de neiging om af te stappen als ik zelf boos/gestressed word even (lees: 30 sec) relaxen met twee benen op de grond en dan er weer rustig op ... en dan gewoon relaxed door rijden... dat werkt bij mij erg goed.
Als je niet meer durft moet je instructrice ook niet door schreeuwen maar begrip hebben voor jou gevoelens ...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:55

je reactie was juist hoor
ikzelf zou er nu wel weer opkruipen
ik heb 2 jaar geleden eraf gevallen, en mocht er niet meer op Boos!
en sindsdien ben ik heel bang, en bij het minste geringste durf ik niet meer
moest ik er toen weer opgekropen hebben dan zou ik geen angst gehad hebben
Maar het is fout van de manege dat ze
1) jouw een niet betrouwbaar paard geven in de eerste lessen
2) jouw beginnen uit te kafferen

ik geef nu zelf een uurtje beginenrsles
en zondag had ik iemand die bang was omdat het paard wegliep van mij (:D)
ik heb dat paard uiteindelijk met een suikertje kunnen vangen, en de laatste paar minuten naast gelopen, en een stukje meegelopen en gedraafd
maar nu zondag mag ze een keer proberen op de allermakste pony van stal die goed naar mij luisterd
dan kan het bijna niet anders dan goed gaan
maargoed, ik dwaal weer af
ik wil maar zeggen dat de manege en de lesgevers verantwoordelijk zijn voor de paardkeuze, en een goede keuze moeten maken
en als het niet lukt jouw er niet opdwingen, maar bijstaan als je er weer opkruipt!
veel succes nog!