Leren rijlaarzen.. wie geeft tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gucci_girl

Leren rijlaarzen.. wie geeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 20:16

Heb vandaag leren rijlaarzen gekocht en heb hiervoor altijd rubberen gehad. Nu is mijn vraag hoe jullie hiermee omgaan..
spoel je ze af met water nadat je hebt gereden?
smeer je er wat op?
ik ben ze nu aan het inlopen en hoop dat ze snel uitzakken Lachen

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:32

na het rijden altijd afdoen met een zacht sponsje en water. Eens in de week of paar weken schoonmaken met ledercleaner en wax erop. De volgende keer met schoenpoets (kiwi) dan weer wax etc.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:36

Omdat je ze net nieuw hebt, moet je er veel mee gaan lopen en fietsen.
En toen ik die van mij net nieuw had smeerde ik ze elke week in met laarzenwas en nu smeer ik ze alleen nog maar in voor een wedstrijd. Ik snap niet waarom sommige mensen hun laarzen altijd met water schoonmaken, als je ze namelijk goed insmeerd kun je het vuil er zo af borstelen/vegen

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:39

Als je met dressuurlaarzen gaat fietsen kan je een lelijk knikje in je knieholte krijgen... Zou ik dus niet doen.
Dat met dat water... dat werd aangeraden met kopen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:05

Na het rijden wrijf ik ze meestal proper met een vochtig sponsje, en één keer om de zoveel weken vet ik ze in met ledervet Lachen

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:14

Het lijtk mij niet goed om ze elke dag te gaan wassen of in te vetten. Daar word het leer heel slap van. Ik doe alleen vooe een wedstrijd schoonmaken met zeep en insmeren met zwarte schoensmeer. Als er heel erg modder op zit laat ik dat drogen en dan ga ik er met een zachte borstel over om het zand eraf te halen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:16

ledervet mag absoluut niet!! dan worden ze soepel, en geloof mij, je wilt je laarzen wel iets soepel hebben, maar niet TE soepel, want dan verliest deze zijn vorm. Je mag het allees schoonmaken met schoenpoets,of iets wat speciaal ervoor gemaakt is. water en leer gaan niet samen, dus niet doen!

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 23:24

dus op aanrader van jullie na het rijden er gewoon afborstelen als het droog is?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:28

Heb je petries? Die worden niet zo snel te slap hoor Haha!. Ik maak ze af en toe schoon met water en daarna lederdressing/vet erop en 1x per maand schoensmeer.
Ik heb er gewoon mee gefietst, heb wel wat rimpels in m'n knieholte, maar volgens mij heb je dat altijd met rundlederen laarzen.

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 23:37

ik heb er 2 flesjes bijgekocht..
petrie boot care riding boot wax
petrie boot care riding boot cleaner
en nog color cream

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 23:40

zet ze nu gelijk in de spanners.
zo voorkom je dat de laars inzakt.
ik heb dat dus niet gedaan en mijn laarzen zijn behoorlijk ingezakt.
en gewoon elke dag de laarzen goed schoonmaken met een spons en regelmatig invetten.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:12

ik heb mijn laarzen ook niet in de spanners staan hoor...

ik haal vaak na het rijden even het ergste vuil eraf meestal met een vochtige doek en droog ze daarna even goed af zodat ik ze niet nat weg zet....
een keer in de zoveel tijd poets ik ze even helemaal op kiwi schoenpoets en met zwarte leder vet wat ik erbij heb gekregen je moet alleen zorgen dat je niet te veel ledervet op de naden smeert van de laars want die kunnen dan eventueel wat slapjes worden ...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:15

nooit zadelzeep gebruiken, mest/vieze stallen vermijden.
goed de naden schoonhouden, en invetten.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 11:51

Water zou ik dus niet doen.. Want dan heb je kans dat je leer gaat krimpen!!

Jel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:07

Op spanners zetten. Afnemen met water als ze vies zijn en goed droog wrijven. Om de paar weken een keer insmeren met schoenpoets/creme van bv. Kiwi.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:13

janne schreef:
zet ze nu gelijk in de spanners.
zo voorkom je dat de laars inzakt.
ik heb dat dus niet gedaan en mijn laarzen zijn behoorlijk ingezakt.
en gewoon elke dag de laarzen goed schoonmaken met een spons en regelmatig invetten.

Die spanners heb ik nooit gebruikt. Heb mijn cavallo's al 11 jaar en als ik ze uit doe kiepen ze om meteen Haha! . Alleen als je ze aan hebt zie je er niets aan. Ik heb ze eigenlijk niet vaak schoongemaakt. Af en toe als ze echt bagger waren met een natte doek er over heen en dan met zwarte schoensmeer (op aanraden van de winkel) en ze zien er nog best uit voor old-timers.

Mar2lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:13

ik neem ze 1 keer in de zoveel weken mee naar huis, maak ze daar eerst goed schoon met water en vervolgens nog met de boot cleaner, en smeer ik ze in met schoenpoets, daarna wax'en en dan vind ik het weer prima...

Maar ik moet zeggen... ik vind de boot cleaner en boot wax drie keer niks! Zeker de cleaner, doet zn werk niet echt goed...

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 12:51

Een hele hoop tips, en zo even snel doorgelezen, allemaal goed! Heb je dan geen tips gekregen toen je de rijlaarzen kocht? Ik zie dat je wel alle mogelijke poets- en schoonmaakmiddeltjes hebt aangeschaft... had dus op z'n minst ook een soort gebruiksaanwijzing verwacht.
Veel plezier met het inrijden van je laarzen Haha!

Owh ja: rijlaars onderhoud tips: http://www.deruyterij.nl/site/main.php?pageID=25

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 15:22

GeJe schreef:
Een hele hoop tips, en zo even snel doorgelezen, allemaal goed! Heb je dan geen tips gekregen toen je de rijlaarzen kocht? Ik zie dat je wel alle mogelijke poets- en schoonmaakmiddeltjes hebt aangeschaft... had dus op z'n minst ook een soort gebruiksaanwijzing verwacht.
Veel plezier met het inrijden van je laarzen Haha!

Owh ja: rijlaars onderhoud tips: http://www.deruyterij.nl/site/main.php?pageID=25

dank je Lachen

tips heb ik verder niet gehad ze zeiden alleen van we hebben wel middelen voor het onderhouden van de laars