hoef ijzers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kelis

hoef ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 20:14

heey heey..!!

ik heb een welsh van 1.38 maar haar hoeven slijten zo snel af op de weg..

ik wil wel eens hoefijzers gaan proberen maar is dat wel slim??wat vinden jullie

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:24

Ik heb Anouar ook een jaartje op ijzers gehad omdat z'n hoeven heel erg waren gesleten. Vorig jaar vond ik het niet meer nodig en heb ze er af laten halen. En hij heeft nergens last van gehad. Nu loopt hij alweer een jaar zonder. Je kan het dus gewoon proberen.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:33

Wie niet waagt wie niet wint. En anders moet je even overleggen met je hoefsmid.

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:09

als haar hoeven snel slijten op de weg is het toch wel slim om ijzers onder te doen.
vooral als je veel langs de weg rijd!

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:54

Als je inderdaad veel over de weg rijd is het verstandig om er eens over na te gaan denken, of te overleggen met je hoefsmid.

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:56

Klein vraagje: waarom denk je dat het niet slim is? Inderdaad wat er al wordt gezegd, als je veel buiten rijdt, dan zijn ijzers ideaal!

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:59

Waarom probeer je geen hoefschoenen?!?!?!
Die zijn speciaal gemaakt voor hoeven die snel afslijten... Ijzers stamt uit de oertijd, maar je bent vrij in je keuzes...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:46

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 22:48

Als het niet perse hoeft, zou ik het niet doen....

Eefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:47

Hej hej kelis Lachen Hoesie met mij goed ff over de hoef ijzers!!!
Ik weet dat je best vaak langs de weg rijd aangezien ik ook op een pony rijdt waar ik veel langs de weg mee rijdt!! Knipoog Ik zouw het wel doen kelis het lijkt me het beste voor je paardje lenny!!! OK dan! groetjes evelien

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 22:44

Ik heb ook altijd veel met mijn paard buitengereden en had dus ook ijzers. Die had ze al toen ik haar kocht en ik had er niet eens over nagedacht om ze eronderuit te laten.
Maar afgelopen jaar werden haar hoeven zo slecht, dat er geen ijzers onder bleven zitten en ze er dus verplicht af moesten. We hebben afgezien.. Haar hoeven waren geen harde ondergrond meer gewend en daar liep ze ook echt onwijs gevoelig op! En dat was echt heel erg..
Nu zijn we alweer een aantal maanden verder en gaat het steeds beter, ze loopt op het harde nog steeds niet als voorheen. Ze doet daar nog rustig aan, maar ik wil (iig voorlopig!) niet meer terug naar ijzers!

Kun je ook niet proberen om meer in de berm te rijden oid?

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:30

Hmm.. is dit het goede moment wel om ijzers te nemen? Het weer wordt slechter dus veel zul je toch niet meer buitenritten maken? En het belangrijkste; het is nu al superglad.. ik merk het ook met Dagmar, ze glijdt soms behoorlijk uit en dat vind ik persoonlijk doodeng..

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:38

Het beste kun je je adviseren door je hoefsmid..
als je vaak buitenrijd en de hoeven slijten gauw dan zal ik zowiezo hoefijzers nemen...

In de zomer heeft Sheronit ook altijd hoefijzers om omdat ik dan vaak buitenwedstrijden heb en ik maak in de zomer vaak buitenritjes..
In de winter haal ik ze er af want, dan maak ik bijna geen buitenritjes en heb ik wedstrijden in de binnenbak.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:56

een hoefsmid zal hoefijzers adviseren, je kunt je ook laten adviseren door een bekapper, die zal een andere manier van bekappen voorstellen en in de overgangsperiode hoefschoenen.
Het is maar net aan wie je advies wil vragen.

Persoonlijk zou ik nooit voor hoefijzers kiezer, maar ieder zijn ding

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:38

Ga over op natuurlijk bekappen!
Heb ik ook gedaan met mijn paard, liep voorheen altijd op ijzers en nu dus niet meer.
Hij loopt veel over de harde weg, ook veel draven en zijn hoeven slijten niet meer hard.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:44

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:26

smurf schreef:
een hoefsmid zal hoefijzers adviseren, je kunt je ook laten adviseren door een bekapper, die zal een andere manier van bekappen voorstellen en in de overgangsperiode hoefschoenen.
Het is maar net aan wie je advies wil vragen.

Persoonlijk zou ik nooit voor hoefijzers kiezer, maar ieder zijn ding

hum niet helemaal met je eens , mijn hoefsmid ziet de paardjes liever
zonder ijzers .. en adviseerd ze alleen indien echt nodig
(hoeven nu wel erg kort worden .. ondanks veel berm rijden ..of bij bepaalde hoef/been problemen )
hij heeft mij zelfs eens geadviseerd bij een bepaald paard de ijzers er lekker onder van daan te laten en heeft een kennis geadviseerd
om eens info aan te vragen over hoef schoenen , die hij zelf dus niet heeft / levert ed haar paardje kon niet goed tegen ijzers
en ze reed toch regelmatig (ook op de weg ook in de winter) buiten
en had wel iets nodig ..naar zijn mening

dus nee , niet iedere hoefsmid adviseerd direct zonder de situatie goed te bekijken ijzers Knipoog

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:50

nou smurf misschien de hoefsmid die jij kent, maar ik ken er genoeg die het niet adviseren hoor als het niet nodig is..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 14:59

ik ken meerdere hoefsmeden, alleen bij mij op stal komen er al 3.
Ik heb mijn paard een half jaar laten bekappen door 1 van die 3 en nu is er een natuurlijk bekapper bij, nu blijkt dat ik door verkeerd bekappen nog zeker een jaar aan die hoefschoenen vast zit.

De methode is gewoon heel erg anders: een smid bekapt op de manier waarop hij het zou doen als er een ijzer onder moet, een natuurlijk bekapper doet het gewoon heel erg anders.

De smeden die bij mij op stal komen en de andere die ik ken, zullen nooit hoefschoenen adviseren, sterker nog, Morries hoefschoenen waren de 1e die ze ooit gezien hebben

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:07

nou moet zeggen dat op het oog hij mijn paarden die zonder ijzers staan anders bekapt dan die met ijzers komen ,

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:12

ik zag het verschil pas toen de natuurlijk bekapper klaar was, ik heb het de dag erna aan 1 van de gewone smeden laten zien en die zag het verschil ook direct. Op die manier had hij nooit leren bekappen, zei hij, maar het zag er wel goed uit volgens hem