Welk eten kan ik bijgeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nieke

Welk eten kan ik bijgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 18:37

Ik zit met het volgende probleem. Even wat uitleg(beetje lang...) Bloos! Op de stalling waar ook mijn shet staat, heeft de eigenaresse onlangs ook een shet gekocht(een verwaarloosd beestje). Nu probeert ze dat beestje een goed leven te geven en omdat ze ongelofelijk schuw is, geeft ze haar eten uit een kom. Scheve mond Nu is mijn shet heel dominant en jaagt zowiezo dat klein ding weg. Gevolg: eigenaresse loop alweer te mopperen,want haar shet kan niet genoeg eten. Stond er vandaag op bord; kan je alsjeblieft wat eten gaan halen voor je shet want die eet alles van Zaïra op. Nu.....mijn shet is niet te dik en dat mag ze ook niet worden,dus die kreeg buiten wat hooi en wortelen niks bij.
Eigenlijk verplicht ze me nu om toch eten te gaan bijgeven en ik kan er niet onderuit. Van mijn shet kan ze niet veel verdragen... Ik ben al gaan rondsnuffelen met de zoekmachine en dan kom ik uit op één handje per dag. Ik zou twee keer per dag iets moeten kunnen geven. Kan ik zemelen bijgeven, zoja hoeveel? Welke mengeling of brokken komen in aanmerking? Speciale merken voor shetlanders(dus heel eiwitarme enzo) bestaan die?? Is de muesli van Pavo een goed idee???(dit is het zogenaamde snoepje, dus niet echt krachtvoeder)

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:44

Als je shet het er goed op doet op wat je nu voert ... kun je dan niet zorgen dat jou shet eerst even vast gezet word en dat de andere dan te eten krijgt? zodat die het rustig op kan eten en jou shet dan weer los gelaten word?
is maar een kleine moeite ... want ik denk zelfs dat als hij wel biks krijgt dat dat weinig uit maakt want hij staat in de rang gewoon boven de andere shet en zal als hij zijn eten opheeft toch automatisch de andere wegjagen en zijn eten op eten ... (dan eet hij dus dubbel zoveel)

schapendoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:46

je kunt inderdaad zemelen bijvoeren, is heel makkelijk, moet je alleen natmaken met water, er zit bijna niks in en toch krijgen ze er een goed gevuld gevoel van. ik geef Aron (= ongeveer 550kg) er twee á drie keer per dag drie flinke handen van en hij vindt het ook nog eens super lekker. hoeveel je je shettie moet geven weet ik niet. ik heb het voor Aron ook niet opgezocht, maar ik denk dat ie een keer per dag ook wel een hand of drie van dat spul mag. wil je meer geven, dan zou ik dat niet tegelijk doen.
misschien is het handig om bv Havens gewoon een mailtje te sturen. ik heb niet de havens zemelen, want die zijn duurder.
succes ermee!!!

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 18:47

Tprobleem is dat de eigenaresse die moeite niet zal willen doen. Hun regel is; we hanteren de paarden niet bij hun halster of koord. De dieren moeten ook vanzelf op stal komen en lopen zo van de grote wei naar de stallen vooraan. Ze durft die volgens mij niet eens vastzetten..... ik weet zo wat haar reactie zal zijn; als ik alle keren uwe shet moet gaan vangen....Boos!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:48

Ik zou als ik de eigenaresse was van die andere pony, jou pony even vast zetten. Vervolgens haar pony een beetje eten geven en klaar is Kees!

Niets gaan bijvoeren, dat is niet goed voor Shets.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:51

Nieke schreef:
Tprobleem is dat de eigenaresse die moeite niet zal willen doen. Hun regel is; we hanteren de paarden niet bij hun halster of koord. De dieren moeten ook vanzelf op stal komen en lopen zo van de grote wei naar de stallen vooraan. Ze durft die volgens mij niet eens vastzetten..... ik weet zo wat haar reactie zal zijn; als ik alle keren uwe shet moet gaan vangen....Boos!

dan moet je er maar een draadje tussen spannen ... of je maakt zelf even een klein "paddockje" (lees: stukje afzetten met draad en prikpaaltjes) waar haar shet in kan als zij dan die eten wil geven dan hoeft ze hem daar alleen in te lokken en kan jou shet het eten niet afnemen ....
zo kan hij rustig eten en kan hij weer los gelaten worden ....
maar ik zou echt niet bij gaan voeren hoor hebben ze helemaal niet nodig!!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 20:50

Wou die staleigenaresse zeggen dat als je je shetlander bij moet voeren zodat hij dan het eten van die andere pony niet eet....nou dan mag je je pony wel dood voeren want paarden eten toch wel Verward Ik vind dit wel een heel belachelijk verhaal en een rare staleigenaresse Bloos

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 21:43

Lisjuh87 schreef:
Wou die staleigenaresse zeggen dat als je je shetlander bij moet voeren zodat hij dan het eten van die andere pony niet eet....nou dan mag je je pony wel dood voeren want paarden eten toch wel Verward Ik vind dit wel een heel belachelijk verhaal en een rare staleigenaresse Bloos

Kan misschien belachelijk klinken, maar dit bedoelt ze dus echt wel. Boos! Op die manier hoopt ze haar beestje eten te kunnen geven en de mijne uit de buurt te houden. Ze kan er trouwens ook niet veel handen aan steken. Shetje heeft diarree, als sinds een week,maar ze heeft er nog niks aan gedaan(veearts bellen of eten aanpassen...) ze kan ze niet vast zetten aan een koord en deftig poetsen. Pffffffffff , na alle reacties te lezen en eens te overleggen met mijn vriend, heb ik besloten dat , uit gezondheidsoverwegingen voor mijn shet, ze geen eten bijkrijgt....
Ik was me al suf aan het piekeren hoe ik dit probleem moet gaan oplossen en mijn shet gaan bijvoeren omdat zij dat een goede oplossing vindt, kan gewoon niet.....
Misschien een handje geven als ze die dag gewerkt heeft of wanneer ze deze winter echt begint te vermageren.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 21:53

Ja indd je moet niet gaan bijvoeren omdat zij denkt dat je paard dan hetn andere voer niet eet want alsnog zou ie dat dan doen...waarom blijft ze er niet bij met voeren zodat zij jou shet uit de buurt houd en zorgt dat alleen haar shet het eten op eet Verward

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 21:58

Ze houdt de kom vast terwijl ze haar shet eten geeft. Mijn merrie komt kijken en is dan jaloers(hoewel ze ook een handje snoepmusli krijgt) en jaagt de andere weg. Dus ze is wel in de buurt, altijd, maar ze heeft zoveel schrik van paarden. Daarom ook hun principe op de stalling(we staan er met zes:twee pony's en shet van mij en nog twee paarden en dan haar shet): we hanteren de paarden niet aan halster of koord. Dat is dus die pure schrik die ze heeft. Het zou haar denk ik ook niet lukken om mijn shet deftig uit de buurt te houden.