alleen muslie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dekoezegtboe

alleen muslie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 12:47

dit weekend gaat mijn pony weer voor de nacht op stal, dat betekend dat ze ook weer gevoerd gaat worden......
nou is mijn pony echt heel dik (krijg regelmatig te horen waarom ik op een drachtige pony rijd die bijna moet bevallen) ze heeft eigenlijk altijd alleen muslie gekregen ipv bix maar nu vraag ik me af kan ze daar wel genoeg uithalen want ze wordt wel bijna 6 dagen per week gereden!!

wie o wie kan mij helpen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:51

Ik geef mijn paard die bijna iedere dag gereden word 1,5 schep sportbrok per voer beurt en een kwart schep musley...( kruiden musley )maar of ze alleen op muslie kunnen weet ik eigenlijk niet nooit gedaan ook..ook niet bij m'n vorige pension stal

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:54

Ze kunnen in principe alleen met musli uit de voeten. Wel is het belangrijk dat de musli niet te eenzijdig is en dus bijv. vitaminebrokjes bevat.

Je paard kan er duidelijk mee door, als het niet zo was, dan had hij niet zo heel veel vet over. Er zit nu nl niet zo heel veel in het gras.

Let wel op dat de pony niet te snel aan het afvallen gaat. Dit moet gelijdelijk aan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:59

Mijn paard krijgt alleen maar muesli, af en toe een handje brok erbij.
Mijn paard doet het er goed op, als ze niet gereden wordt krijgt ze 2 keer daags een bodempje muesli, wordt ze gereden krijgt ze s'morgens een bodempje muesli en krijgt s'avonds bijna een halve kilo schep muesli.
Ik rijdt mijn paard dressuurmatig, maak af en toe een sprongetje en maak buitenritjes. Verder krijgt ze om de 2 uur een plak hooi. Mijn paard doet het er goed op, dat is per paard verschillend.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 13:00

ff vergeten te vermelden Lachen het is een haflinger merrie Lachen
ze staan overdag gewoon op het land en gaan 's avonds dan naar binnen ze kreeg dan altijd muslie en kuilgras en worteltjes....
tot nu toe is ze winter neit echt extreem afgevallen hoor!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:07

Als ze het goed doet daarop en niet veel te dik wordt, moet je gewoon zo door blijven gaan. Elk paard is anders en je kent je eigen paard het beste!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:08

ik heb een welsh en hij krijgt ook gewoon muesli, is en totaal voer waar alles inzit dus ik denk dat je haar dat gewoon wel kan voeren.
de mijne krijgt elke dag een kleine halve schep(kilo)

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:12

Je moet er wel voor zorgen dat de muesli die je geeft onderhoudsmuesli is en niet iets wat je er zomaar even bijvoert. Dan kan het geen kwaad.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:58

Muesli is meer zoiets als gebak voor ons: dus lekker en vaak ook dikmakend. Misschien is een klein beetje biks beter? Zou wel zorgen dat ze haar vitaminen binnenkrijgt (dus evt. vitaminepoeder toevoegen).

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:00

Bix is juist een dikmaker. In de meeste muesli's, zit alles wat ze moeten hebben. Met bix is het ook vaak zo, dat je een piek hebt dat ze dus veel energie hebben. dat ze dan helemaal inzakken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:01

Waarom bel je niet bijv. Havens op voor een voedingsadvies? Dat kost je niks....

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:39

Als je alleen muesli wilt gaan voeren moet je wel even heel goed kijken welk merk je gaat voeren, niet alle muesli's zijn hier voor geschikt namelijk. Op de zak van Subli kruidenmuesli staat namelijk duidelijk vermeld dat de muesli geen brok kan vervangen, van subli mag je ook maar een bepaald percentage brok vervangen voor muesli. Even goed op de zak kijken dus Knipoog

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:43

Muesli zit vol met melasse, dus is niet echt goed voor de tandjes Knipoog
Als ik jou was zou ik haar (als ze echt dik is), voorlopig erg weinig voeren en haar een vitaminen en mineralen supplement geven, zodat ze wel al haar vitaminen binnenkrijgt. Pas als ze weer op gewicht is, kun je gaan voeren naar wat ze nodig heeft. Ik zou niet alleen muesli voeren.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:53

Het kan best alleen met musli, lijkt mij Lachen . Het hang er wel vanaf wat voor musli je voert, maar ik dacht altijd dat musli hetzelfde was als biks maar dan was musli nog met alle stukjes en biks samengeperst .

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:54

Aangezien mijn merrie niet goed tegen de (sport)brok bleek te kunnen, ze werd er erg opgeblazen door en kreeg ook dikke (vocht) benen. Ze hield dus duidelijk vocht vast.
We zijn daarom overgegaan op alleen muesli en hier doet ze het super op!

De tips zijn hier verder al gegeven; slecht voor de tanden en let op dat er wel een vitaminebrok bij zit Lachen

Maar als je wilt dat ze afvalt kan je misschien ook aan alleen granen denken? ( dan wel zonder echte haver Knipoog )

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 18:57

MISTRAL94 schreef:
Waarom bel je niet bijv. Havens op voor een voedingsadvies? Dat kost je niks....

Rolleyes Tjee dat is doorzichtig......

Ze willen natuurlijk aan je verdienen, dus voer maar zoveel het paard op kan Haha!

Ik zou zeggen, zet haar op hooi en hang een liksteen in de box. Daar doen al onze paarden het ook goed op.... geen gerotzooi met eten.