Hoesten van vlas?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Hoesten van vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 12:29

M'n paard is nogal gevoelig op z'n luchtwegen.. Toen hij bij mij kwam heb ik hem eerst op zaagsel gezet. hij kreeg voordroog en het ging steeds beter. Wekenlang hoeste hij niet en had hij geen last van irritatie. Toen ben ik overgestapt op vlas. Toen heeft hij op de trailer gestaan met hooi van iemand anders.. In de les hoestte hij weer, maar of het nou aan het hooi lag?.. Vervolgens werd van de week een nieuwe lading hooi&stro gebracht. Elke nacht krijgen ze een hooizak vol met stro zodat ze wat te knabbelen hebben... het hoesten is nu echt extreem.. bij enige inspanning hoest hij behoorlijk.. De dierenarts heeft al allerlei onderzoeken gedaan en hij heeft gewoon een stofallergie... Nu ben ik dus van alles aan het proberen..hij krijgt geen stro meer s'avonds maar extra hooi. Maar toch kucht hij nog steeds... Nu is het pas echt begonnen sinds hij op vlas staat of sinds hij dat verkeerde hooi heeft gekregen in de trailer... nu vraag ik me dus af of een paard kan gaan hoesten van vlas?...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:33

Meenemen naar de dierenarts en een bronchoscopie uit laten voeren, niet wachten tot het zich ontwikkeld heeft tot een chronische bronchitis!

Ik denk persoonlijk dat het kwam van de strozak, ik zie daar het nut ook niet zo van in, je kunt beter hooi geven. Met vlas heb ik geen ervaring, maar de dierenarts moet je kunnen vertellen of zoiets als een vlas-allergie mogelijk is...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 12:34

die broncoscopie is allang gebeurd... de DA is al een paar keer geweest en alle onderzoeken wbt hoesten zijn er al geweest...zoals je hebt kunnen lezen heeft hij een stofallergie...

Wbt die strozak.. ik heb geen weiland waar ze gras hebben en dit is dus om verveling tegen te gaan...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:14

Maar in stro zit enorm veel stof en schimmel, en daar is hij toch juist allergisch voor? Dat is mijn hengst ook, en die mag absoluut niet meer in aanraking komen met stro. Hij krijgt onbeperkt nat hooi, en hoest ook niet...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 13:17

dat was dus iets wat ik me afvroeg... waar het nu van komt.. vandaar mijn vraag en zoals je ook hebt kunnen lezen krijgt hij nu al geen stro meer vanwege het hoesten, maar dat gaat natuurlijk niet 1,2,3 over (hij krijgt nu 3 dagen geen stro)..
Maar om alles uit te sluiten vroeg ik me af of het van vlas kan komen?..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:23

"Zoals je hebt kunnen lezen" heb ik geschreven dat je dierenarts je dat moet kunnen vertellen...

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:23

Heb je al eens geprobeerd om het hooi nat te maken?

Merrie van mijn vriendin heeft ook stofallergie, zolang ze haar hooi maar krijgt als het nat is gemaakt of geweekt (plak hooi in grote metstelkuip vol water onderdompelen en in andere bak uit laten lekken alvorens te voeren) heeft de merrie (15 jaar) nergens last van.

Vorig jaar uit nood een paar keer droge plak hooi gehad en ze zat vol. In Wassenaar bronchscopie gemaakt en luchtpijp en alles geïrriteerd, slijm en rode puntjes. Niet anders dan terug te herleiden op het droge hooi.

Soms kan de oplossing dus in iets heel simpels liggen. Hooi ook van de grond af voeren, niet uit een ruif of hogere positie (hooinet), stof komt dan makkelijker in de luchtwegen.

Vlas lijkt me niet het probleem te kunnen zijn, is in principe (afhankelijk van het merk) sterker ontstoft dan zaagsel dus ook minder stof dan stro.

Veel sterkte met je paardje!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 13:28

ik had dus al een vermoedden dat het aan dat voeren in die hooizak lag.. in de trailer heeft hij ook een hooizak en tilt die op de kop, en dat soort dingen... Maar omdat iemand in het "vlastopic"zei dat haar paard juist ging hoesten van vlas vroeg ik het me toch af... M'n paarden krijgen voordroog, dat is dus al minder stoffig dan gewoon hooi.. nu toevallig heb ik voor straks gewoon hooi liggen en dit gaat net als voorheen in de specikuip om te weken.. Hij krijgt in ieder geval geen stro meer, en over 2 weken staat ie hopelijk helemaal 100% apart op stal dus komt hij ook niet meer in aanraking met het stro..
"

Promptertje: sorry van dat "zoals je hebt kunnen lezen", maar ik nam aan dat jullie wel begrepen dat ik allerlei onderzoeken heb laten doen voor ik dit plaats?...

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:30

Wat vind je van kuilgras?
daar zit helemaal geen stof in, en het is super gezond
om verveling tegen te gaan kan je bix in een speelbal doen dan kan je paardje er een paar uur over doen om die brokjes eruit te krijgen, onze arabier is daar aardig mee in de weer Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:30

Je kunt best in een hooizak voeren, doe ik ook altijd, maar wel natmaken hoor. Even in een cementton met water zetten, goed onderdompelen en uit laten lekken.

Als hij aan het hooi trekt en het is nog droog, komt er juist veel stof vrij en in zijn neus.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 14:32

elmo1 schreef:
Wat vind je van kuilgras?
daar zit helemaal geen stof in, en het is super gezond
om verveling tegen te gaan kan je bix in een speelbal doen dan kan je paardje er een paar uur over doen om die brokjes eruit te krijgen, onze arabier is daar aardig mee in de weer Haha!

kuilgras bedoel ik eigenlijk met voordroog Haha!

zo'n bal is nu nog niet mogelijk omdat ze een inloopstal hebben en hier dus met meerdere paarden in staan!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:40

Naar wat ik begrepen heb is vlas vrijwel stofvrij en juist uitermate geschikt voor hoestende paarden, maar kan het bij inademen irritaties opleveren.

(dit is wat ik opgemaakt heb uit een aantal vlastopics die ik gelezen heb)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 14:44

okeej..dan ga ik er bij deze dus vanuit dat het niet het vlas is... hij krijgt nu definitief een stroverbod Knipoog

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:46

Mijn paard staat ook op vlas en dat gaat nu echt heel goed.. ben overgestapt van stro op vlas. En ze krijgt KUIL!! die van mij hoeven ze echt geen hooi te geven dan liever niks.. hooi is juist slecht voor paarden met luchtweg problemen omdat daar heel erg veel stof in zit en als ik jouw was zou ik ook geen stro geven maar kuilgras. In stro zitten namelijk schimmels enzo waar ze dus allergisch voor kunnen zijn.. ook als ze het dus eten!
Succes!
Laatst bijgewerkt door xThalyx op 20-10-04 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 14:47

Nemo.. ze krijgen kuil/voordroog Knipoog

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:47

Zou absoluut geen hooi of stro meer voeren. Beter is voordroog (stofvrij hooi - is minder nat dan kuil maar nog net geen hooi zeg maar). Mijn vorige paard hoestte direct als hij een keer hooi gepikt had, en dat kon zo maar een paar dagen aanhouden.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 14:50

Lief dat jullie allemaal meedenken, maar lezen jullie eigenlijk wel?? Schijnheilig Haha!

Hij krijgt kuil of voordroog (weet nooit wat wat nou is).. Dus dat kan ik niet meer voeren!!

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:53

Sorry dan had ik je verkeerd begrepen. Dit stond namelijk in je eerste berichtje Knipoog
"Nu ben ik dus van alles aan het proberen..hij krijgt geen stro meer s'avonds maar extra hooi. "

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:55

Ymke voert voordroog/kuil Knipoog Haha!

En dat is voor allergiepaarden inderdaad al veel beter dan droog hooi! Maar de merrie van mijn vriendin zoals ik boven al schreef kreeg het ook van alleen voordroog, op één of andere manier ligt het aan de schimmelsporen die in voordroog ook nog aanwezig kunnen zijn (je zou een monster kunnen laten onderzoeken in het laberatorium).

Het rare bij haar is dat met droog hooi nat maken (weken) het probleem wel over is. Weet je zeker dat je paardje altijd voordroog krijgt en niet af en toe stiekem een plakje droog hooi? Genoemde merrie krijgt het nl. ook echt al van één plukje droog hooi bietsen.

En het lijkt me een goede conclusie om het vlas uit te sluiten hoor, ten opzichte van stro kan vlas alleen maar beter zijn qua stof.

Succes!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 14:57

#Ymke# schreef:
.. Toen hij bij mij kwam heb ik hem eerst op zaagsel gezet. hij kreeg voordroog en het ging steeds beter. ...

maakt niet uit hoor.. ik zie dat ik ook 2 dingen door elkaar heb gehaald... hij krijgt voordroog gevoerd, maar de andere krijgen hooi (omdat de voordroog bijna op is, en de nieuwe voorraad pas later komt en ik kon sneller aan hooi komen dan aan de voordroog)... ik typ dus hooi waar voordroog moet staan... hij krijgt iig geen hooi en als straks de voorraad voordroog op is voordat m'n nieuwe voorraad er is krijgt hij geweekte hooi..

Marijke, aangezien mijn bovenstaande verhaal kan het idd zijn dat hij een pluk meekrijgt van m'n andere paard.. maar hij heeft eerder gewoon hooi gehad en toen hoeste hij dus niet... ik denk dat het het stro is.. het is gerstestro en ik heb me laten vertellen dat dat stoffiger is dan tarwestro omdat tarwestro grover is..
Laatst bijgewerkt door #Ymke# op 20-10-04 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:58

Nog iets... is het jouw eigen stal en zijn alle paarden van jouw?? Staan ze in dezelfde ruimte??

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 14:59

nemo schreef:
Nog iets... is het jouw eigen stal en zijn alle paarden van jouw?? Staan ze in dezelfde ruimte??

Ze staan nu nog in een uitloop stal... het zijn zeg maar 2 stallen, maar om in de ene te komen moet je door de andere... we zijn nu eindelijk bezig met de nieuwe aparte stallen, maar dat duurt nog even.. Paarden zijn allemaal van mij inderdaad..

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:02

Misschien dat je zelf kan overwegen om alle paarden op vlas te zetten..
Als je er namelijk 1 op zet en alle andere niet dan komt er toch stofvrij door de andere.. En het zelfde dus met het hooi wat je aan de andere geeft wat hierboven al gezegd werd.
Die van mij staat dus ook op vlas en ze zijn bij mij op stal ook aan het overwegen om alles op vlas et zetten.. Ik ben in ieder geval wel voorstander ervoor omdat die van mij toch rondom paarden staat met stro.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 15:03

ze staan allemaal op vlas, beide stallen

alleen de een krijgt nu dus hooi en hij krijgt voordroog, om bovengenoemde reden...als hij hooi krijgt week ik het voor, maar m'n andere paard krijgt dus geen nat hooi en aangezien hij die stal in kan lopen kan het gebeuren dat hij een pluk meepakt..

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:05

Ja denk dat het dan toch moelijk blijft Tong uitsteken denk dat de beste optie dan allemaal op voordroog zetten is...
Succes ermee in ieder geval Lachen