Wat te doen in deze situatie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Wat te doen in deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 12:18

Ik wil graag jullie advies in deze situatie omdat ik het zelf ff niet meer weet...

Mijn zusje heeft een pony zonder papieren, maar er zit volgens mij wel ruim 75% arabisch en wat volbloed in... Helaas heeft de DA enkele maanden geleden hoge overhoef geconstateerd (mede door het aandringen van mij om rontgenfotos te maken, ik vertrouwde het niet).
Dit is dus een vorm van artrose. Ze heeft nu medicijnen en staat op breakover ijzers. Ze kan nog wel dressuur (tot ong L2) lopen, en buiten rijden, maar ze mag absoluut niet meer springen.

Haar bijrijdster is gestopt met rijden door andere interesses en we hebben ff een ander gehad maar dat was helemaal niks (niet komen, of laat afbellen en betalen al helemaal niet, wat wel de afspraak was)

Nu doet ze het alleen, maar heeft de leeftijd voor vriendjes en vriendinnetjes en de pony krijgt tegenwoordig nog maar weinig aandacht. Rondje buiten en borstelen schiet er al vaak bij in. Dit gaat mij echt aan m'n hart, want het is een geweldige pony die voor je door het vuur gaat.

Mijn vader heeft ook al door dat die pony nog maar weinig aandacht krijgt en heeft gezegd dat dat snel moet veranderen want anders gaat ze weg.

Nou is mijn dilemma dat ze ineens verkocht wordt zonder te kijken waarheen en dat ze ergens terecht komt waar ze geen medicijnen krijgt of speciale ijzers.

Zelf zit ik eigenlijk meer te denken om haar of voor een symbolisch bedrag weg te doen naar mensen die dit wel voortzetten.
Of aan een boerderij die 'gezelschap'paarden aannemen voor adoptie (heeft ook een keer wat over op bokt gestaan)

Maar hoe breng ik dit aan mijn vader? Ik denk niet dat hij haar gratis weggeeft, maar gewoon de pensioneigenaar inschakeld en hoogstwaarschijnlijk komt ze dan op een manege terecht (wat eigenlijk in haar situatie veels te zwaar is).

Sorry voor het lange verhaal, maar ik ben er echt mee aan. Omdat mijn ouders weinig verstand hebben van paarden heb ik een deel van de zorg van deze pony op mij genomen en ze heeft in die tijd zeker een plekje in mijn hart veroverd...
(mijn pony en die van me zusje zijn ook dikste maatjes en ik zou het best erg vinden als ze uit elkaar gehaald worden, maar gezondheid en aandacht gaan toch echt voor)

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:24

toch een keer onder het eten ofzo met je vader gaan overleggen. Hem vragen wat zijn ideeen allemaal zijn omtrent het verkopen. Wat hij belangrijk vind aan een nieuw huisje voor he tdier, en dan kun je zelf ook aangeven waar jij aan hebt zit denken. En alsvast van te voren uitzoeken wat hiervoor de mogelijkheden zijn, lokatie, kosten, vervoer, duur, ruimte, per wanneer enz enz enz. Dan sta je in elk geval niet met je mond vol tanden als hij er niet positief tegenover staat. En bespreek de andere mogelijkheden allemaal met het hele gezin, wat zijn de wensen en mogelijkheden. Ik hoop dat het gaat lukken, wat dan maar ook. Dat het paardje het best mogelijke mag krijgen. En dit zijn natuurlijk alleen maar ideeen, ik hoop dat je iets vind wat voor jouw en je familie werkt.

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:32

Ik heb ook zo'n soort pony. Santos mag geen zwaar werk doen en niet springen maar dat wist ik helemaal niet tot er iemand hier op bokt was die Santos kende en haar voor- voor- vorige baasje kon. Van haar heb ik het due gehoord maar ik wist het niet en Santos heeft dus geen seciale ijzers. Maar dat is ook wel een tijdje terug dat het heel erg was (4 jaar, bij dat oude baasje) dus ik weet niet... Ik denk dat dat paardje nog wel ijzers enzo nodig heeft. Ik zou het gewoon even voorzichtig proberen te zeggen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 12:40

Amadeo schreef:
En alsvast van te voren uitzoeken wat hiervoor de mogelijkheden zijn, lokatie, kosten, vervoer, duur, ruimte, per wanneer enz enz enz. Dan sta je in elk geval niet met je mond vol tanden als hij er niet positief tegenover staat.

Thanks, dat is inderdaad een goed idee. OK dan!

Ik zat er ook over te denken om te kijken of er geen goedkoper plekje in de polder is waar ze op een boerderij staat en de hele dag buiten kan lopen.
(Staan bij ons nu hele dagen op stal, dat is ook niet bevordelijk voor de artrose)
En dan misschien een verzorgstertje zoeken zodat ze zich niet nutteloos gaat voelen...

Het probleem wat ik heb om het voor te leggen bij mijn ouders is dat ik bang ben dat ik zelf in tranen uitbarst Haha! (ik en mijn zwakte voor onze paardjes)
Maar als ik wat meer onderbouwing heb zal dat ook wel schelen

@chesnut: onze pony heeft voor ons bij een manege in de les gelopen en had al een dikbeen toen ze bij ons kwam. Ik had het idee dat het erger werd en had gelijk volgens de DA want het was een 'actieve' artrose...
Wel banketstaaf dat jij er op zo'n manier achter moet komen Ach gut
Dit ga ik dus proberen te voorkomen Knipoog

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:47

Nou ja het is natuurlijk de vraag of je vader deze pony nog wel verkocht krijgt met dit gebrek. De meeste mensen kopen liever een gexonde pony die niet extra kost aan ijzers en medicijnen.
Dus heel veel geld is ze niet waard. Dat is misschien ook wel een argument om voor te stellen dat een passende plaats belangrijker is voro deze pony dan haar zomaar te verkopen.

Ik zou niet alleen met je vader praten maar juist ook met je zusje, als die er toch meer aandacht aan geeft dan kan ze misschein gewoon blijven. Zou je zusje het het ook niet erg vinden dat haar pony wordt verkocht?

En het geeft helemaal niks als je moet huilen hoor je wil toch het beste voor de pony? Dat zal je vader vast wel begrijpen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 13:52

Riant schreef:
Ik zou niet alleen met je vader praten maar juist ook met je zusje, als die er toch meer aandacht aan geeft dan kan ze misschein gewoon blijven. Zou je zusje het het ook niet erg vinden dat haar pony wordt verkocht?

Tja, dat was mijn idee dus ook. Kan me niet voorstellen dat er iemand een pony met artrose wil kopen. En als gezelschapspony is het ook best duur, die breakover ijzers zijn al 85 euro in de twee maanden, en de medicijnen is 2x per jaar een pot a 115 euro.

Ze is verder nooit ziek of verkouden geweest, alleen de artrose is echt het gebrek.

Ik heb al meerdere malen m'n zusje aan d'r verstand geprobeerd te peuteren dat ze dat dier meer aandacht moet geven. Maar ik wordt er zelf ook een beetje moe van om iedere keer aan te sporen om dat beesje te poetsen, stal uit te mesten en d'r spullen op te ruimen.
(vorige week lagen haar spullen de hele dag aan de kant van de bak, vergeten op te ruimen, poetspullen heeft ze ook bijna niet omdat ze het niet opruimt en dus altijd kwijt is...)
Ze zal het echt niet uit haar zelf doen, je moet het altijd zeggen...
Als ze op de manege komt gaat ze eerst een uur in de kantine zitten met leeftijdsgenootjes (om het zo maar even te zeggen). Dan heeft ze de hele middag de tijd en dan komt de pony er misschien maar een half uurtje uit..
Ze wil niet dat de pony verkocht wordt, maar om nou te zeggen dat ze er echt moeite voor doet? Niet echt

Helaas is de artrose erfelijk. Anders had ik gezegd van lekker laten dekken en daarna het veulen verkopen om een beetje de kosten te dekken...

M'n vader zal het zeker begrijpen als ik wat tranen zal laten, aangezien ik toch wel een lange tijd voor haar heb gezorgd (dat ze optijd beslagen werd, medicijnen krijgt, m'n zusje d'r verzorging in de gaten houden etc) maar ik vind het zo stom staan omdat het niet mijn pony is en aangezien ik ook geen pennymeisje meer ben Bloos

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:41

dat je geen pennymeidje meer bent weil niet zeggen dat je op komt voor een dier .. of dat het lot van de pont van je zusje je aangaat . Jij hebt er ook al regelmatig voor gezorgd dus je zal misschien zelf ook wel om die pont geven .. daar hoef je geen penny voor te zijn. Ik heb een paard van mezelf die op nummer een staat maar paarden die ik rijd of van stalgenoten gaan me ook aan het hart.

Als zie pony nar een meidje zou kunnen die er wel helemaal gek mee is, zou dat voor de pony leuker zijn, maar gezien zijn artrose is dat niet waarschijnlijk.
Artrose heeft echter verschillende oorzaken en hoeft niet erfelijk te zijn. Ik weet niet of het wat uitmaakt maar over de erfelijkhie van artrose wordt al enige tijd gediscussieerd.

Ik vond het rot voor je meid want je kan ook niet de hele tijd achter je zusje aanlopen.
Ik zou zelf als je tijd over hebt een beetje aandacht aan die pony geven en er het beste van hopen.