Pelham bij robuuste rassen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Pelham bij robuuste rassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 10:58

wat is het toch dat ik steeds meer (niet alleen op bokt) fjorden, haflingers en tinkers op een pelham gereden zie worden? Jamaica is ook weleens dwars, loopt ook weleens door het bit heen, maar toch wordt ze dressuurmatig met een dubbelgebroken trens, en western met een billy allen snaffle gereden.
Zijn die paarden echt zo sterk? Wil de ruiter het niet rijtechnisch oplossen? Of ben ik misschien raar? (kan ook hoor Tong uitsteken)

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:01

ik zou het niet weten.
maar 'mijn' fjord rijd ik altijd met een normaal bit.
toch heb ik wleeens de neiging gehad naar zon bit te grijpen, omdat hij soms echt zo sterk is!
en dat gekombineerd met een eigen willetje vind ik soms erg lastig.
en ik weet zeker dat dat heel vaak een probleem is bij meer mensen!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:03

Ik denk dat je het ietsjes te kort door de bocht ziet. Met een Pelham met dubbele teugel kun je prima rijden zonder gebruik te maken van de hefboomwerking. Mocht je paard de kolder in de kop krijgen, dan heb je altijd nog die hefboomwerking als noodrem. Zo zie ik het tenminste.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:04

Ik heb toch ook een behoorlijk robuust paard Haha! , maar ik rijd hem op een dubbelgebroken trens. Alleen voor de wagen gaat er een stang in.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:04

Ik heb een pelham liggen, niet eens van mij. Is gekocht in Engeland. Daar worden veel Welsh Cobs op pelham gereden.

Ik rijd er alleen mee als ik een strandrit rijd ofzo. Dan mag hij er gewoon niet vandoor gaan, en moet ik hem kunnen houden in de duinen. Op het strand gebruik ik de onderste teugel zowiezo niet, want dan mag hij van mij best eens versnellen ofzo.
Ik vind het ideaal. Ik rijd dus alleen in zulke gevallen met pelham, op dubbele teugel. Mijn pony heeft een hele hals, en als hij die erop zet is hij gewoon sterk. Zelfs met een pelham is hij dan nog sterk.

Gewoon dressuur doe ik met een dubbel gebroken watertrensje. En buitenrijden doe ik ook normaal met een dubbel gebroken trensje.

Dus om je vragen te beantwoorden. Mijn pony is zo sterk, maar in de bak zou ik het nooit met zo'n bit oplossen. Daar moet het gewoon rijtechnisch. Maar met een strandrit moet ik in de duinen gewoon even die veiligheid hebben. En als ik alleen buitenrijd eigenlijk ook soms. Soms keert hij om en wil in galop terug, en moet hem dan gelijk remmen, anders red ik het niet meer.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:05

Ik rijd de Noriker van smurf op een pelham (met dubbele teugels), die is nog wel even een tikkie "robuuster" dan de rassen die jij noemt en als die gaat, dan gaat 'ie ook echt... Het is nog maar de vraag of je dat geweld op een pelham wel echt kunt houden, op een trens zeker niet.
Ik rij gewoon op de bovenste teugel (dus eigenlijk een ongebroken trens werking) en de onderste hangt er bij als noodrem door middel van kinketting en hefboom. Niks mis mee imo, als je nou constante druk op die onderste gaat zetten, dan wordt het een ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 20-10-04 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 11:06

Tessebes schreef:
Ik denk dat je het ietsjes te kort door de bocht ziet. Met een Pelham met dubbele teugel kun je prima rijden zonder gebruik te maken van de hefboomwerking. Mocht je paard de kolder in de kop krijgen, dan heb je altijd nog die hefboomwerking als noodrem. Zo zie ik het tenminste.

Tja, en die dubbele teugel zit er echt niet altijd aan. Vaak met van die pelhamriempjes

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:06

Dyonne schreef:
Dus om je vragen te beantwoorden. Mijn pony is zo sterk, maar in de bak zou ik het nooit met zo'n bit oplossen. Daar moet het gewoon rijtechnisch. Maar met een strandrit moet ik in de duinen gewoon even die veiligheid hebben. En als ik alleen buitenrijd eigenlijk ook soms. Soms keert hij om en wil in galop terug, en moet hem dan gelijk remmen, anders red ik het niet meer.

Precies, hier kan ik me helemaal bij aansluiten. In de bak zou ik nooit naar zo'n bit grijpen, maar buiten... better safe than sorry.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:07

Ik vind pelhamriempjes een hele fout uitvinding voor mensen die niet zo handig zijn in hun handen en dus eigenlijk al helemaal niet met zo'n bit zouden moeten rijden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 11:08

heb het idd ook over in de bak trouwens. Ik kan me best voorstellen dat je buiten een noodrem wilt hebben (of je doet het zoals ik, en gaat gewoon NIET naar buiten Haha!)
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 20-10-04 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:08

"zoals ik" Stef Knipoog

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:09

Margreet schreef:
Ik vind pelhamriempjes een hele fout uitvinding voor mensen die niet zo handig zijn in hun handen en dus eigenlijk al helemaal niet met zo'n bit zouden moeten rijden.

Idd, als je met een beetje verstand met een Pelham gaat rijden, dan moet je ook zo wijs zijn om met dubbele teugel te rijden. Ik vind het sowieso fijner rijden, met pelhamriempjes heb ik meer moeite om aanleuning te vragen, omdat ik bang ben dat ik continu aan die kinketting zit te "trekken".

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:19

bij een manege hier in de buurt worden veel les paarden met pelham en pelhamriempjes gereden
dat vind ik dus echt superslecht... maar als je handig bent met dubbele teugels en eerlijk met dat bir rijd maakt het me niet zoveel uit. moet ieder voor zich weten.

Draatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:38

LiSSy schreef:
bij een manege hier in de buurt worden veel les paarden met pelham en pelhamriempjes gereden
dat vind ik dus echt superslecht... maar als je handig bent met dubbele teugels en eerlijk met dat bir rijd maakt het me niet zoveel uit. moet ieder voor zich weten.

Ik dacht dat de meeste manege in Almelo wel kende, maar ik heb nog nooit paarden met een pelham enz zien lopen, welke manege is dat dan ??

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:47

heb ik even via PB verstuurd

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:28

Citaat:
Ik kan me best voorstellen dat je buiten een noodrem wilt hebben (of je doet het zoals ik, en gaat gewoon NIET naar buiten )

goede oplossing voor als je, zoals ik, geen bak hebt en als je, zoals ik, een paard hebt dat niets, maar dan ook niets meet dressuur heeft.

Ik ben dus de eigenaar van Morrie, het paard dat Margreet ook rijdt.

99,9% van de tijd is er helemaal niets aan de hand, ik rijd hem op de bovenste van de 2 teugels, de onderste hangt er in een boogje bij, maar die ene keer per jaar dàt ie ergens enorm van flipt en aan de kletter gaat, is het toch wel erg fijn als je de noodrem bij je hebt en ik kan je uit ervaring (helaas) vertellen dat het werkt!

Als je denkt dat je het rijtechnisch kan komen oplossen: be my guest!

Als je denkt dat paarden niet zó sterk kunnen zijn: be my guest!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:12

Ik heb er buiten altijd een slof aan als noodrem. Ik heb hem nog nooit nodig gehad en zelfs maar af en toe er bij gepakt, maar nog nooit strak hoeven trekken. In de bak rij ik gewoon op een trensje zonder slof.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:15

Morrie heeft bit maat 17,5 cm,een veel te grote tong èn hangend rooster, een gebroken trensje past daar nooit in, zelfs niet als je er eentje in die maat zou kunnen vinden.
De paardentandarts heeft me een ongebroken, dun bit geadviseerd en dat heb ik dus gevonden in de vorm van de pelham

Als ik in een bak zou rijden, haal ik de onderste teugel er gewoon af, zo heb ik ook les gehad op de rijvereniging in het begin, maar daar kom ik nu niet meer, omdat je daar niet met een boomloos zadel mag rijden

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:17

Ik zie het hier in de buurt eigenlijk nooit Stef, iedereen rijdt hier zowat met een gebroken trens, ik zie er maar 1 met een Kimblewick stang. Misschien iets plaatselijks (ineens mode) Lachen ?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:20

ik zie het bij ons ook nooit Prompt, ik ben de enige in de buurt en wordt er ook altijd over aangesproken en niet op een vriendelijke manier, moet ik zeggen......

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:21

Heb jij toch maling aan zeker smurf Lachen ?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:23

ik heb er zoveel maling aan dat ik op een gegevenmoment met een dubbel gebroken trens (had iemand voor me gescoord in de goede mat op Ebay) ben gaan rijden en de 2e keer dat ik die in had, ging ie dus op hol..... was niet leuk, heb er ook nooit meer mee gereden daarna.....

Nu stuurt Morrie toch rottig op een bit, neckreining werkt nog het beste bij hem.....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 13:36

smurf schreef:
Als ik in een bak zou rijden, haal ik de onderste teugel er gewoon af, zo heb ik ook les gehad op de rijvereniging in het begin, maar daar kom ik nu niet meer, omdat je daar niet met een boomloos zadel mag rijden

dat meen je niet!!!! Frusty

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 14:20

Ik denk dat het een combinatie van verschillende dingen is.
Ten eerste worden koudbloeden (vooral bij tinkers zie ik dat probleem helaas nogal eens) vaak gekocht door mensen met weinig ervaring, plus dat het vaak niet de best aangereden paarden zijn. Die mensen kennen vaak alleen een ander bit als oplossing, in plaats van het rijtechnisch op te lossen.
Daarbij willen koudbloeden nog wel eens een niet zo sensibel karakter hebben, waardoor ze minder snel ergens van onder de indruk zijn. Ook hoor ik vaak het (IMO bullsh*t) argument dat ze voor de kar hebben gelopen en ze dus alleen op een stang te rijden zouden zijn.

Mijn tinker rijd ik in de bak gewoon op een normaal trensje, buiten meestal ook. En die had in het begin echt geen remmen, ging regelmatig vol aan de kletter.
Ik heb hem weleens met een pelham gereden, als ik dat in de bak doe en ik zit maar een beetje aan de onderste teugel, staat hij zowat recht overeind. Maar gaat hij aan de ren buiten (of in de bak) dan kan ik bij wijze van spreken met mijn volle gewicht aan de onderste teugel gaan hangen, heeft totaal geen effect. Nu rijd ik hem buiten soms op een hackamore als hij weer eens een 'periode' heeft, en daar reageerd hij wel op, en daar hoef ik echt niet flink mee in te komen.

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 15:31

Ik rijd mijn fjord alleen in het bos met stang en kinketting, maar als je er gewoon normaal mee rijd dan is dat echt niet erg voor dat paard. Als je alleen maar loopt te trekken dan is het een ander verhaal. Ze loopt er lekker ontspannen mee en als ze een poging doet tot bv. omdraaien dan lukt dat lekker niet met dit bit. Heb al genoeg dingen met haar meegemaakt in het bos en wil geen gevaar voor anderen zijn. In de bak rijd ik haar gewoon met een enkelgebroken trens en dat gaat goed. Ik hoop dat ik later ook gewoon in het bos met een trensje kan rijden, maar dan moet ze eerst qua dressuur wat beter gaan lopen en reageren. Haha!