veulen fokken of veulen kopen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shana

veulen fokken of veulen kopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 09:23

hello

ik zou heel graag mijn merrie laten dekken maar ik ben een beetje bang voor complicaties !

wie heeft er een veulen gefokt en hoe zijn die 11 maanden en de bevalling verlopen !

of zou ik beter een veulen kopen , zo zijn er geen risico's voor mijn merrie ?

groetjes

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:27

Beste Shana,

Je kunt gerust een veulen fokker hoor. Zolang je merrie goed gezond en niet te oud is. Tijdens de 11 maanden merk je weinig De laatste 3 maanden worden extra zwaar, tot aan die tijd kun je gewoon rijden, daarna is het per paard verschillend.

Zorg dat je bij de geboorte van het veulen bent het liefst met iemand die er al vele op de wereld heeft gezet. Deze kan ingrijpen zou er iets mis mogen gaan.

Het veulen geeft zeker de eerste 3 weken van zijn leven veel extra werk, maar het is heerlijk genieten van zo'n kleie uk.

Succes!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 09:32

mijn merrie is nu 3,5 jaar en ik zou haar graag volgend jaar laten dekken ! of is dat te jong?
mijn paarden staan aan huis dus ik kan ze heel goed in het oog houden , moest er iets fout gaan heb ik dus direkt gezien !

wanneer kan je na de bevalling terug op je merrie rijden ?

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:36

Dan heeft je paard de ideale leeftijd én leefomstandigheden! Ik zou zeggen go for it Knipoog Het is vreselijk leuk en waarschijnlijk zal het dan niet bij één zo'n kleine uk gaan blijven

Zolang je de tijd en juiste omstandigheden hebt zie ik geen probleem. Iets misgaan kan natuurlijk altijd maar wij hebben dat in 15 jaar nog niet meegemaakt. Gebruik je gezonde verstand en laat je goed informeren...

Nu eerst nog een hengst Haha!

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 09:44

de hengst heb ik stiekem al in mijn gedachten ! ik heb al veel onderzoek gedaan want ik wil voorbereid aan iets beginnen !
maar dan lees je ook wat er fout kan gaan en dan word je bang !

ik werk ook thuis want ik ben zelfstandige dus eigenlijk heb je gelijk en moet ik ervoor gaan want het zijn ideale omstandigheden

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:50

Veel van wat er misgaat kun je óf werkelijk niets aan doen óf komt voort uit onkunde of slordigheid. Een veulen is heel kwetsbaar zeker de eerste weken en soms kunnen ze erg domme dingen doen Schijnheilig .

Ga eens bij fokkers langs, koop wat boeken en sla zoveel mogelijk info op....je hebt nog ruim 1,5 jaar om je goed voor te bereiden! Laat je niet afschrikken door horor verhalen, die zijn verre in de minderheid. Eén ding is heel belangrijk: Zorg dat je hoe dan ook bij de bevalling bent!!!

Je bent altijd welkom eens ons jonge grut te bekijken en mee om te gaan.
Waarschuwing is wel op zijn plaats......je bent gelijk verkocht Haha!

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:04

De merrie kun je in meeste gevallen na 1 tot 2 weken weer onder het zadel nemen. Sommige merries met een mindere goede rug kun je beter eerst een tijdje longeren zodat de rugspieren weer wat aansterken.

Het werk weer langzaam opbouwen. De meeste merries vinden het heerlijk weer aan het werk te gaan, dan zijn ze nl even verlost van de veeleisende zorg voor het veulen. Het veulen zal er echter minder blij mee zijn en de tent bij elkaar brullen. Niet voor zwichten!!! Is een goede les naar zelfstandigheid.

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:25

Ik heb mijn merrie ook laten dekken vorig jaar.
De 11 maanden zijn super verlopen, nooit problemen gehad. Ik heb tot 1 maand voor de bevalling door kunnen rijden (wel heel rustig aan) daarna heb ik tot de bevalling heel veel met haar gewandeld.
De bevalling zelf ging erg snel en voor ik het wist lag er een prachtveulen naast mijn merrie. Het is zo onwijs mooi om zoiets mee te mogen maken Haha!
Mijn veulen is met 1 week wel onwijs ziek geweest, ze had een bacterie in haar darmen waardoor die niet goed werkten en ze gigantisch aan de diarree was. Gelukkig heb ik op tijd de DA erbij gehaald want anders was het waarschijnlijk allemaal heel anders gelopen en had ik misschien geen veulen meer gehad Scheve mond
Ik ben na 3 weken weer begonnen met rijden, ook dit ging super.
Mijn veulen is nu 5,5 maand oud en loopt sinds 1,5 week in de opfok.
Ik zou zeggen als ik jouw verhaal lees: ga ervoor, het is echt heel leuk om zo'n kleintje op te zien groeien en hem/haar van alles te leren Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:27

Een veulentje fokken is hartstikke leuk maar idd ook zeeeer verslavend Tong uitsteken . Leeftijd van de merrie is super, je bent in de buurt mocht er zich iets voordoen voor, na of tijdens de bevalling en je hebt alles zo goed doordacht dat ik zou zeggen: go for it!

Ik was trouwens bij het veulen van vorig jaar van plan mijn merrie na een paar weken weer "op te pakken". Ik had haar nl. gereden tot twee maanden voor de bevalling (toen gaf ze aan het niet meer te willen/kunnen) en ze zat ook na de bevalling nog prima in de spieren. Ik heb haar na de bevalling op advies van derden toch "rust gegeven" zodat ze zich kon focussen op haar veulen. Achteraf gezien is dat geen wijs besluit geweest. Haar algehele conditie was erg slecht na het afspenen van het veulen en spieren zaten er bijna niet meer op. Dan is het een hele klus om dat weer goed te krijgen. Volgend jaar ga ik dus ook beslist weer wat met haar doen als het veulen er is, al zijn het maar simpele buigoefeningetjes!

Wat ik trouwens een geweldig boek vind ter voorbereiding op de dracht, de bevalling en de verzorging daarna is "The Complete Foaling Manual" van Theresa Jones. Is helaas niet in het Nederlands verkrijgbaar, maar dit is absoluut het meest complete boek wat ik heb kunnen vinden!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:56

Ik heb mijn merrie op 13 jarige leeftijd voor het eerst laten dekken...

Wel heb ik eerst een echo en onderzoek laten doen door de DA om te kijken of alles gezond en oke was daar binnen, om alle risico's uit te sluiten.

Dracht ging goed, was alleen erg lang (12 maanden) maar de bevalling was zo gepiept. Was er niet eens bij zo snel ging het Verdrietig maar liever zo dan er wel bij kunnen zijn met complicaties

Zou haar gewoon even nalaten kijken, en zoals al gezegd werd: Klinkt als de ideale omstandigheden...

Succes OK dan!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:11

Risico's zijn er altijd maar je kan wel veel uitsluiten, maak een goed entingsschema waardoor je een paar weken voor de geboorte nog ent en het veulen zo maximaal beschermt is. Ent ook tegen rhino.
Zorg tijdens de eerste weken ook voor goede da begeleiding om dingen als een tweelingdracht uit te sluiten.

Om ook rekening mee te houden:
Zijn er eisen waaraan een veulen zou moeten voldoen en is het haalbaar om zo'n veulen uit jouw eigen merrie te fokken?
Wat zijn verder je plannen? Is het de bedoeling dat, no matter what, het veulen zijn leven bij jou gaat slijten? Of is de kans aanwezig dat je het over een paar jaar misschien wel gaat verkopen? Dan moet je namelijk ook rekening houden met wat de markt vraagt.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 12:12

bedankt voor jullie reacties ! en inderdaad jullie hebben gelijk ik ga ervoor !!

graag nog positieve reacties zodat ik geen bang meer hoef te hebben dat er iets fout loopt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:58

Wat betreft de risico's voor je merrie en uiteraard daarmee verbonden, voor het veulen, zit je wel goed. Goede leeftijd, zelf oog op kunnen houden, zelf verantwoordelijk voor de omheining en stalling.

Maar: waarom wil je een veulen? Wil je het houden? Wil iemand graag een veulen van jouw merrie?
En daarbij ook nog: een veulen wordt opgebouwd uit eigenschappen van zowel moeder als vader, maar dat hoeven niet de mooiste eigenschappen van die twee te zijn. Fokken is en blijft gokken.
Mocht je het veulen voor jezelf willen houden, bedenk wel dat je maar beperkt kunt voorspellen wat voor een karakter je krijgt. In het ergste geval heb je een veulen waar je niet mee uit de voeten kunt, omdat jullie karakters botsen.

Als je deze zaken ook goed overwogen hebt en vindt dat je een goede reden hebt om een veulentje te fokken, moet je het zeker doen, het is vreselijk leuk en ook heel leerzaam. *LOL*

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 14:36

de bedoeling is om het veulen absoluut zelf te houden ! mijn merrie heeft de kwaliteiten die ik wil terugzien in het veulen !

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 16:59

zondag gaan we kijken naar de hengst die ik al stiekem in gedachten had !! ik ben eens benieuwd hoe hij in het echt is want ik ken hem enkel vanop een foto!

toch ben ik er nog niet uit of ik een veulen koop of een veulen fok !
ik wil namelijk heel graag een merrietje en als je fokt kan er natuurlijk evengoed een hengstje uitkomen !

hoe zijn jullie ervaringen met hengsten , want als ik een hengstje fok wil ik hem hengst houden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 17:05

Tja, mijn ervaringen met hengsten: wil je het echt weten? Wat is er trouwens mis met een ruin? Good stallions make great geldings...
Als je echt wensen hebt betreffende geslacht, maat en kleur kun je beter wat kopen. En dan zou ik geen veulen kopen maar een paard waar je meteen mee aan de slag kunt. Een groot percentage van de veulens halen het derde levensjaar niet. Op het moment dat het veulen er naast ligt beginnen de zorgen (en de kosten) pas echt. Wil je hem inscharen, hou je hem thuis?

Ik heb twee jaar geleden een veulen gefokt die ik nog steeds heb. Ze is erg ziek geweest en ik ben blij dat ze het gered heeft. Het fokken van een veulen wilde ik graag een keer in mijn carriere als paardeneigenaar meegemaakt hebben, en ik zal ook niet zeggen dat ik het nooit meer ga doen, maar voorlopig geen veulen meer. Een volgend veulen zal ik moeten verkopen, en de economische situatie is op dit moment van dien aard dat je ze zo snel niet kwijt bent.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 19:20

Ik heb een jaarlinghengstje dat ik vorig jaar zelf gefokt heb. Hij is momenteel nog hengst en ik heb geluk gehad dat hij enorm makkelijk is. Maar dan nog: ik ga geen hengst houden aan huis. Veel te ingewikkeld vwb het uit elkaar houden van de paarden om over de constante machtsstrijd en opspelende hormonen nog maar te zwijgen. Hengstjes zijn voor mensen die daar actief iets mee willen en zijn niets voor mij als hobbyist. Mijn hengstje wordt begin volgend jaar dus lekker gecastreerd!

Als je naar iets specifieks zoekt, is het idd verstandiger om te kopen. Doe je het voor de ervaring, wil je graag een paard uit je eigen merrie en heb je goed nagedacht over wat je er mee wilt, fok dan vooral zelf een veulentje. Ik heb er erg veel plezier mee/van gehad!