Ben ik nu verzekerd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElsjeBrab

Ben ik nu verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 20:28

Ik heb even een vraagje over verzekeringen enzo,

Als ik met mijn verzorgpony rijd, en er gebeurt iets..
hij trapt bv. tegen een auto.
Wordt dit dan vergoed?

Ik ben WA enzo verzekerd,
het paard is ook verzekerd.

Maar dit vroeg ik me dus af.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:31

Heb je een ruiterbewijs? Daar zit nl. in ieder geval ook een verzekering bij.
Anders valt het volgens mij onder de WA-verzekering van de eigenaar van het paard.

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:32

Ik geloof dat er in de bit van vorige keer stond dat de eigenaar altijd aansprakelijk is voor als er iets gebeurt met jou en het paard... groetjes joyce

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:28

De bezitter (eigenaar in de regel) is aansprakelijk voor schades veroorzaakt door eigen gedragingen van zijn dier. Dus schades zoals in jouw voorbeeld, maar ook als jij letsel bv oploopt als gevolg van een eigen gedraging van dat dier.
Deze aansprakelijkheid is gedekt onder de AVP (aansprakelijkheid voor particulieren, voorheen WA verzekering), tenzij de bezitter meer dan 5 paarden zou hebben, want dan is het geen particulier risico meer. In dat geval moet de bezitter een AVB (aansprakelijkheid voor bedrijven) gesloten hebben.
Maar als vast staat dat het paard geen eigen gedraging maakte waardoor de schade ontstond, maar jij hebt hem gewoon tegen een auto aan gestuurd, dan ben jij natuurlijk aansprakelijk en dekt jouw AVP dit.