Ruiterbewijs???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carola_16

Ruiterbewijs???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 19:41

Is het ruiterbewijs nu wel verplicht of niet?? De een zegt van wel, de ander van niet en weer een ander zegt in bepaalde gebieden.
En ben je zonder ruiterbewijs wel verzekerd? Of zit het gewoon bij je WA-verzekering?
Waarschijnlijk zijn deze vragen al 100 keer gevraagd op het forum, sorry Haha! !! [/quote]

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:34

WA-verzekering is genoeg voor gewoon buitenrijden. Ruiterbewijs is alleen verplicht in bepaalde gebieden zoals de Veluwe...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:36

Met je ruiterbewijs ben je wel wat meer verzekerd tegen ongevallen etc. op buitenrit. En in sommige natuurgebieden kan de boswachter erom vragen.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 00:55

Zoals al word gezegd,
op de openbare weg is het niet verplicht, alleen in sommige natuurgebieden.
En voor ongelukken heb je altijd je gewone WA verzekering, maar las je je ruiterbewijs hebt, dan gaat het waarschijnlijk via de verzekering van het ruiterbewijs.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 07:51

De WA-verzekering van het ruiterbewijs is een aanvulling op je eigen, bestaande Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren. Als je die hebt, gaat die eerst. Heb je die niet, dan gaat deze verzekering de schade beoordelen en eventueel vergoeden.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:02

De WA-verzekering dekt de schade die jij of je paard aanricht aan derden tot een max. van een paar honderden euro's per jaar (heb zo niet mn ruiterbewijs bij de hand) Het is zoals marita al zegt een soort aanvulling op je eigen avp.
Ik dacht dat het nu ook verplicht werd gestelt voor rijden in de duinen en op het strand.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:25

Het ruiterbewijs zou dus zoals ze zelf zeggen een bewijs moeten zijn dat jij je te paard netjes weet te gedragen in je omgeving én dat je je paard onder controle hebt.

Daaraan is idd een overbodige verzekering gekoppeld. Overbodig omdat je WA verzekering gewoon ook alles dekt wat die aanvullende verzekering ook doet.

Ik heb mn ruiterbewijs gehaald. Maar als ik van te voren geweten had hoe het in elkaar stak dan had ik mijn geld liever anders besteed. Ik ben nu een goede ruiter want ik wist een theorie vraag als: 'waaraan dankt de quarter horse zijn naam' goed te beantwoorden! Tjonge wat een verbluffend staaltje ruitermanskunst!!

Tijdens het praktijk gedeelte heb ik 1 onderdeel overgeslagen waarvoor ik overigens op onverklaarbare wijze een 7 gehaald heb Bloos! Toen met de buitenrit ben ik achter een ander paard aangehobbeld want mijn paard is niet zon held dat het voorop durft, dus dat kwam me ook wel goed uit.

Vergeet het springgedeelte niet! Je moet 60cm kunnen springen. De achterliggende gedachte is dat je dan over een omgevallen boom in het bos kan springen omdat je anders door de aanplant moet rijden.. sjonge jonge zeg... AS IF ik met mijn -niet- springpaard ooit over een vaste hindernis ga springen met alle risico's, I think not!

Al met al, imo is het Ruiterbewijs in huidige vorm dus grote onzin.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:19

Citaat:
Ik ben nu een goede ruiter

Dit mag je officieel van de examinatoren niet zeggen. Wij kregen duidelijk te horen dat we niet mochten denken dat we nu goede ruiters waren. Alleen op het paard waarmee we het examen af hadden gelegd konden we voldoende rijden. Maar dus niet dat we door het behalen van het ruiterbewijs de stempel "goede ruiter", verdiend hadden.

Daarnaast ben ik wel 100% met je eens Starbreeze dat het Ruiterbewijs onzin is. Het geheel slaat in weze nergens op. Maar heb 'm wel gehaald omdat er bij de overheid een regeltje omheen bedacht is!!

HorseyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:29

ik heb gehoort en gelezen dat het ruiter bewijs vanaf 2005 overal verplicht is..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:39

HorseyLover schreef:
ik heb gehoort en gelezen dat het ruiter bewijs vanaf 2005 overal verplicht is..

Rustig verder dromen................

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:45

Haha, ik hoorde dit jaar juist verhalen dat het samenwerkingsverband zou worden opgeheven... Clown Het is dus allemaal nogal onduidelijk wat dat betreft. Ik hoop dat het niet verplicht wordt, want mijn ouders hebben geen zin om het geld eraan uit te geven (misschien wel als het overal verplicht wordt, wie weet Tong uitsteken), en ik kan me niet indenken als ik niet meer buiten zou mogen rijden! Verdrietig

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 13:50

Ik ken hier in Zeeland dus werkelijk NIEMAND die z'n ruiterbewijs heeft. Zou het best willen halen, maar dan zouden ze het eerst meer moeten aanbieden. Kan me daarom ook niet voorstellen dat het verplicht wordt ik 2005, want dan mogen ze wel opschieten met het aanbod en controles.

Ik bedoel, hoe vaak rij je langs een politie-agent zonder cap, daar zeggen ze toch ook niet van, en dit is ook verplicht... Heb nog nooit gehoord dat iemand een boete kreeg voor het rijden zonder cap!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:13

Dat is ook niet verplicht Knipoog

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 16:43

nee indd een cap is verplicht tot je 16e en daarna is het je eigen risico

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:01

Het gekke is dat de website van die organisatie van de ruiterbewijzen niet meer bestaat...
Ik was eigenlijk benieuwd waar het hier in de omgeving verplicht zou zijn Lachen

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:17

vaaag, wat was die site dan?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 17:23