vraag over chip & paspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

djuno

vraag over chip & paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 16:42

Wij hebben dus 2 paarden, een fries en een tinker (or Irish Cob..whatever Knipoog.
Beide hebben dus nog geen paspoort en/of chip.
Er wordt i.v.m. hun leeftijd nog niets mee gedaan behalve volgende week het vervoer van wei naar stal.

Inmiddels heb ik dus begrepen dat het chippen verplicht wordt/is maar krijg je bij deze chip ook een paspoort??
Zo niet waar moet ik dan zijn voor deze paspoorten?
En wat kost het hele gebeuren??

Er zullen hier ongetwijfeld al onderwerpen over geweest zijn maar de zoekmachine op Bokt werkt niet echt denderend.

[Edit Karin] titel duidelijker gemaakt

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:50

15-09-2004 PB 39 Chipverplichting paardenhouderij gaat 18 september in

Persbericht nummer 39, 15 september 2004

Chipverplichting paardenhouderij gaat 18 september in
Op 18 september 2004 treedt de verplichting om paarden met een chip te identificeren officieel in. De Europese Commissie ging eerder dit jaar al akkoord met de invoering.

Vooruitlopend op de officiële invoering zijn afgelopen tijd bij het aanvragen van paspoorten al veel paarden en pony's gechipt. De identificatie van paarden met een chip is een Nederlandse aanvulling op de EU-verplichting. . Enkele stamboeken en sportorganisaties werken al jaren met deze vorm van identificatie.
De verplichting om bij elk paard dat vervoerd wordt een paspoort te hebben, geldt al vanaf 1 januari 2004

De chip koppelt op unieke wijze het paard aan het paspoort. Dit is van belang omdat hierin wordt aangegeven welke medische behandelingen het dier gehad heeft. Hiervan hangt af of het paard geslacht mag worden voor de consumptie.

Nu de chipverplichting een feit is, moeten alle veulens die geboren zijn/worden na 1 januari 2004 een paspoort én een chip hebben.

Uitgevende instanties mogen geen paspoorten meer verstrekken voor paarden die niet gechipt zijn. Een eerste uitzondering betreft oudere paarden die niet bij een stamboek of sportorganisatie zijn ingeschreven en vallen onder de overgangsregeling. Hiervoor geldt, dat als ze na 1 januari 2005 geslacht of geëxporteerd worden ze gechipt moeten zijn. Ook als paarden behandeld zijn of worden met medicijnen waardoor consumptie niet meer mag moeten ze worden gechipt. Uiterlijk 31 december 2006 moet ook deze categorie gechipt zijn.

De tweede uitzondering betreft paarden waarvan de eigenaar bij het PVV heeft aangegeven ethische of godsdienstige bezwaren tegen het chippen te hebben, die het PVV als zodanig heeft erkend. Van die paarden moet de DNA-code vastgelegd worden in het paspoort.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:50

ik Haha!

doordenkertje

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 16:53

oke...dank je....dus als ik mijn DA vraag om te komen chippen krijg ik dus ook van hem het paspoort? Want dat is hetgeen wat mij puzzelt!

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:55

Lielle schreef:
ik Haha!

doordenkertje

Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 16:56

kom maar op Lielle met je antwoord....alhoewel ik het klein geschreven niet helemaal vat

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:59

de titel van het topic was in eerste instantie: "wie kan er kort en bondig antwoord geven?"

En daarop slaat mijn antwoord "ik".

Maar na de edit van Karin ~~}> was dat niet zo duidelijk meer *LOL*

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:59

er staat onder doordenkertje...

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:00

Ha ha wat een lol

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 17:00

HUH Verward Verward Verward .....wie heeft nou de titel van mijn topic veranderd want zo heb ik het er toch echt niet neergezet.....of het wordt heel hard minder met mij Verward Verward Verward

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:02

Karin, kijk maar in je eerste topic.

James100, sorry voor de humor hoor *LOL* Ik zal weer bloedserieus worden Schijnheilig

Djuno, chippen gebeurt volgens mij door de DA of een chipconsulent. Paspoorten krijg je bij het stamboek.

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:02

Nee wordt niet minder met je.. Dat heeft de moderator gedaan omdat er anders mensen (lees Lielle) kinderachtige teksten neerzetten.. Daarom is de titel gewijzigd... Jij vroeg... Wie kan er kort en krachtig antw. geven... Waarop Lielle dus schrijft : IK

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:03

Lielle schreef:

James100, sorry voor de humor hoor *LOL* Ik zal weer bloedserieus worden Schijnheilig

Djuno, chippen gebeurt volgens mij door de DA of een chipconsulent. Paspoorten krijg je bij het stamboek.

Geeft niet.. Er moet toch ook LOL zijn hier.. Vond het wel leuk gevonden...

Ene niet te serieus worden hoor... Tong uitsteken Cool

Karin

Titels aanpassen gebeurt niet om te voorkomen dat mensen rare antwoorden geven.

Titels aanpassen gebeurt om ervoor te zorgen dat in één oogopslag voor iedereen duidelijk is waar het topic over gaat. Zie ook de Boktregels. Knipoog

Danielle_1

Als je paard gechipt is krijg je er papieren bij die je weer moet opsturen naar het betreffende stamboek.
Daar kun je je pp aanvragen.

Staat je paard niet ingeschreven bij een stamboek,
dankun je contact opnemen met het KNHS.
nr.:0577-408200

Mijn paard is gisteren gechipt,heb het net allemaal achter de rug Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:05

james100 schreef:
Nee wordt niet minder met je.. Dat heeft de moderator gedaan omdat er anders mensen (lees Lielle) kinderachtige teksten neerzetten.. Daarom is de titel gewijzigd... Jij vroeg... Wie kan er kort en krachtig antw. geven... Waarop Lielle dus schrijft : IK

nou, en bedankt Tong uitsteken Ben ik eens spits, wordt het meteen kinderachtiog genoemd *zit nu in een hoekje te huilen Knipoog *

Maar ik heb wel ook serieus geantwoord.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 17:08

Lielle schreef:

Het chipgebeuren is nu duidelijk maar het paspoort........
Wij hebben dus onze paarden nog nooit laten keuren en gezien, het hele touwtrekgebeuren tussen de stamboeken van het tinkerras, heb ik daar ook geen behoefte aan.
Begrijp ik dus goed dat wanneer je een paspoort wilt hebben, je paard ingeschreven moet staan bij een organisatie (stamboek)?????
Onze fries heeft dus ook geen papieren en kan daarom volgens mij ook niet eens opgenomen worden in het friese stamboek....of zit ik nou fout??

Hoe kom ik dan aan mijn paspoorten Verward Verward Verward Verward
Laatst bijgewerkt door djuno op 19-10-04 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 17:09

Danielle_1 schreef:
Als je paard gechipt is krijg je er papieren bij die je weer moet opsturen naar het betreffende stamboek.
Daar kun je je pp aanvragen.

Staat je paard niet ingeschreven bij een stamboek,
dankun je contact opnemen met het KNHS.
nr.:0577-408200

Mijn paard is gisteren gechipt,heb het net allemaal achter de rug Haha!

**edit** had het antwoord van Danielle 1 nog niet gelezen**

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:30

Je bent dus verplicht om je paard te registeren, dan wel bij KNHS dan wel bij stamboek of iets in die buurt en hij moet gechipt zijn. Toen wij onze pony lieten opmeten deed de ponymeter er meteen een chip in.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:04

als je paard gechipt word worden zijn gegevens genoteerd en opgestuurd naar khns ofzowiets en dan krijg je van hun een paspoort toe gestuurd met de gegevens die de dierenarts op het moment van chippen heeft genoteerd (over je paard)

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 19:19

Thnx allemaal OK dan! .....ik ben er helemaal uit.