Veulen vervoeren! Hoe???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nevada

Veulen vervoeren! Hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 15:58

Hallo! Binnenkort gaan wij ons veulen van 5 maanden oud naar zijn nieuwe eigenaresse brengen. We hebben een 1,5 paards trailer, met een stang voor en achter. Wij hebben nog geen ervaring met het vervoeren van veulens! Hebben jullie tips?
Moeten we bijv.:
- veulen vast zetten of juist los in de trailer doen
- de stangen laten zitten of juist verwijderen?
- moet er stro in de trailer of juist niet (er zit al een rubberen gietvloer in)
- moet het rolzeiltje naar beneden of juist niet?
- etc.,etc
Het veulen heeft weleens kort vast gestaan en heeft ook al eens een keer op de trailer gestaan (toen nog met z'n moeder), maar hij wordt nu afgespeent en gaat dus alleen de trailer op en dan ook nog eens direct op een reis van bijna 2,5 uur!
Alle tips en adviezen zijn heel erg welkom, want de veiligheid van zo'n kleintje gaat natuurlijk voor alles!!
Alvast bedankt voor reacties!

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:04

Ik vond dit ook zo moeilijk!
Vorige week heb ik Zennie naar de opfok gebracht.
Hij was nog nooit langer dan een klein half uurtje zonder z'n mama geweest en had nog nooit op de trailer gestaan.
Wel had hij geleerd om vast te staan.
Dus wij hebben hem vast gezet in de trailer(kort) en hebben wel de achterstang eruit gehaald en het zeiltje dicht gedaan.
Aangezien wij maar een half uurtje moesten reizen is mijn man bij hem in de trailer gaan staan om hem onderweg gerust te stellen.(dit bleek trouwens niet nodig!).
Volgens ervaren mensen misschien niet echt verantwoord,maar bij ons is het zo gelukkig goed gegaan.
Ik kan je dan ook eigenlijk niet vertellen hoe het op de juiste manier "moet".
Succes i.i.g!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:11

Ik heb mijn veulen naar de opfok gebracht:

los, alle stangen er uit, dikke stro bedekking, pluk kuil op de grond. En uiteraard het zeiltje dicht doen.
Toen we op de snelweg zaten heb ik haar niet meer gevoeld en met aankomst was ze nauwelijks tot niet bezweet...

Denk dat het ook aan het karakter van het veulen ligt. Dat kun je zelf het beste inschatten...

Wel goed de trailer nalopen of er geen uitstekende dingen zijn waar ze zich aan kan bezeren...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:11

Heb gisteren ook mn veulen weggebracht naar de opfok. Ik heb de moeder ook meegenomen en ze samen in de trailer gezet. Allebei vastgezet (2paards trailer) en voor de stang bij het veulen een houtenplaat gezet zodat ze niet er onder door kon kruipen.
Wel het rolzeiltje naar beneden gedaan want ik moest ook 1,5 uur rijden en je weet nooit of er een vrachtwagen achter je komt te 'hangen'.
Daar uitgeladen en samen in de stal zodat ze konden wennen. Na een uurtje moeders er weer uit en veulen in stal achter gelaten. Deuren uiteraard zodanig dichtgemaakt dat de kleine er niet uit kon klimmen!
Toen moeders weer mee terug naar huis onder invloed van een sedalin om dr rustig te houden.
Is allemaal perfect gegaan! Moet er wel bij zeggen dat de moeder nooit moeilijk is in de trailer! Ze riep wel naar dr kind maar stond doodstil de hele terugweg.
Het is voor de moeder minder stressvol als ze alleen in de trailer moet staan dan voor dr kind, die gaat toch al een stressdagje tegemoet in een nieuwe stal etc.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:14

Wij hebben ook de merrie met veulen naar het opfokadres gebracht, moeder en veulen even rustig op stal gezet en daarna moeder meegenomen. Moeder heeft 1 keer gehinnikt en daarna was het over en hebben we heen en terug een rustige reis gehad.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:26

toen wij vorig jaar ons fell veulentje hebben opgehaald, hebben we hem gewoon in de trailer gezet en vastgezet. Stangen e.d. er gewoon in. Wel zorgen dat hij zich niet kan ophangen en/of vastkruipen natuurlijk.
Ging erg goed. En dan te bedenken dat hij op dat moment voor het eerst bij zijn moeder weg ging.

Je kunt het beste zelf inschatten hoe je veulen reageren zal en handelen zoals jij denkt dat het beste is in jou geval. Geen enkel veulen reageert natuurlijk het zelfde. Succes!

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:25

Moeder thuis laten vind ik persoonlijk het beste. Geeft alleen maar onnodig veel stress als hij mee komt.
Verder vastzetten met twee touwen, stangen erachter, zeiltje dicht (!), stro erin en geeft hem maar een beetje sedalin voor de zekerheid.
Onderweg kan je nog even een keer gaan kijken of alles goed gaat.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:32

Ik zou hem absoluut niet vast zetten. Los in de trailer, zeiltje dicht, lekker bedje op de grond, heb je nog grote kans dat hij gaat liggen ook.