Onderhoud shetveulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisjuh87

Onderhoud shetveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 14:58

Ik heb even een vraagje. Ik ga een shetlanderveulen van 6 maanden kopen ik moet haar ook helemaal zelf betalen dat vind ik zeker geen ramp maar ik heb even de kosten op een rijtje gezet:

stalling: 105 in de maand (incl hooi en weidegang)
bekappen indien nodig: 20 euro?
Inenting en Wormenkuur: 50 per jaar?
Chip moet ze nog hebben: 50 euro?
Halster met touw: 20 euro-minder waarschijnlijk

Heeft een shetlandveulen meer nodig????

Ik ben 17 jaar en heb 3 bijbaantjes en ga er nog 1 bij nemen. Nu betaal ik voor de aanschaf 100 euro, vervoerskosten naar stal ongeveer 50 en chip 50 das 200 euro + een halstertje dan.

Ik houd dan nog 500 euro op mijn rekening over dus dat is al 5 maanden stalling en ik verdien 300 euro per maand bij dat zal toch wel te redden zijn? Ik heb zowiezo een vast contract met de krantenwijk waar ik de stalling precies van kan betalen en de rest van de baantjes is dan voor bekappen en alles en spullen voor mijn rijpaard (die mijn ouders betalen) Als het veulen 3 is ben ik ondertussen 19 en verdien ik meer geld dus ik heb het al helemaal uitgestippeld.

De reden vanwaar ik deze stap aan durf financieel en kwa verantwoordelijkheid is: Nu betalen mijn ouders mijn rijpaard. Als ik later paarden wil houden enzo moet ik alles zelf betalen dus ik wil een beetje weten wat het inhoud en wat voor een verantwoordelijkheid het is. Aangezien ee shet goedkoper is in de aanschaf en onderhoud en minder vaak ziek is over et algemeen lijkt het me een betere optie het zo te doen dan later met een rijpaard voor verassingen komen te staan...

Maar wat heeft een shet misschien nog meer nodig? (Was eigenlijk mijn vraag Tong uitsteken )

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:06

misschien omdat het nog jong is veulenbrok??.En ja ze is nog jong dus meer heb je denk ik niet nodig.Ja gezeldschap van andere paarden Tong uitsteken maar dat weet je vast wel

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:09

Jeetje,wat betaal jij veel stalling voor een shet zeg Bloos! Een shet kost verder erg weinig in onderhoud,maar hou idd wel rekening met onverwachte dingen..Ziekte enzo..

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 15:09

willeke16 schreef:
misschien omdat het nog jong is veulenbrok??.En ja ze is nog jong dus meer heb je denk ik niet nodig.Ja gezeldschap van andere paarden Tong uitsteken maar dat weet je vast wel

veulenbrok indd had ik niet aangedacht weet alleen niet tot welke leeftijd dat is en ze komt overdag op wei 6 uur in groep en daarna op stal waarschijnlijk samen met andere shetlander maar heb nog geen reactie van stal gehad op me mail als ik ze vanavond op stal zie vraag ik et anders moet ik afwachtten

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 15:11

denk dat je wel in de goede richting zit hoor Lachen
met 300 euro in maand moet je het zeker kunnen redden

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 15:11

obelix schreef:
Jeetje,wat betaal jij veel stalling voor een shet zeg Bloos! Een shet kost verder erg weinig in onderhoud,maar hou idd wel rekening met onverwachte dingen..Ziekte enzo..

Ja dat weet ik maar shetten worden over het algemeen niet zo snel ziek en anders heb ik me ouders achter de hand waar ik lening bij kan afsluiten Tong uitsteken En ik weet dat ik veel betaal het is pensionstalling en voor shet betaal je de helft van dat voor een paard. Maar aik mag alleen een shet kopen als ze op dezelfde stal komt te staan anders kost het veelste veel tijd en ik zit nu in me examenjaar dus die 105 euro neem ik dan maar voor lief

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 15:13

Waterkippie schreef:
denk dat je wel in de goede richting zit hoor Lachen
met 300 euro in maand moet je het zeker kunnen redden

Owk jou vertrouw ik erop Bloos

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:05

Veulenbrok Lips are sealed Stalling Lips are sealed

Zo'n beestje kan 24 uur per dag buiten staan. Daar zou ik me niet druk om maken! En waarom zou het veel te veel tijd kosten? Elke dag eten (hooi) en even kijken of er vers water is en klaar is kees.

Als hij/zij maar bij soortgenoten komt te staan....

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:12

Is het een merrietje ? Anders kom je straks ook nog op castratie kosten van rond de 125 euro.
Veulenbrok en Stalling heeft zo'n kleintje helemaal niet nodig, een shetlander is een sober dier met goed hooi en af en toe een handje brokjes zal hij/zij het super doen !

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:14

ze staan alleen maar savonds in een stal en overdag met mede shetten in de wei,
dus dat valt allemaal wel mee hoor...

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 16:27

Ik denk dat je het prima gaat redden hoor! Je hebt in ieder geval goed over alles nagedacht! Lachen

Ik kom wel binnenkort kijken hoor! Haha!

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:46

veuelnbrok en stalling is onzin, maar met 300 euro per maand red je het wel hoor. Hou alleen wel rekening met eventuele kosten van de veearts

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 17:58

LuvdaTossa schreef:
Veulenbrok Lips are sealed Stalling Lips are sealed

Zo'n beestje kan 24 uur per dag buiten staan. Daar zou ik me niet druk om maken! En waarom zou het veel te veel tijd kosten? Elke dag eten (hooi) en even kijken of er vers water is en klaar is kees.

Als hij/zij maar bij soortgenoten komt te staan....

Nee bij stalling waar ik sta kan ie neit hele dag en nacht buiten want in de opfok daar zitten alleen grote paarden das niet verstandig en ze komt samen met andere shet op stal en overdag buiten in een groep. Teveel tijd omdat ik dan per dag naar 2 stallen moet lijkt me logisch...

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 18:06

Max schreef:
Is het een merrietje ? Anders kom je straks ook nog op castratie kosten van rond de 125 euro.
Veulenbrok en Stalling heeft zo'n kleintje helemaal niet nodig, een shetlander is een sober dier met goed hooi en af en toe een handje brokjes zal hij/zij het super doen !

Nee dat had ik ook al bedacht het word een merrie of ruintje heb nu een merrie op het oog waarmee ik al in onderhandeling ben

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:16

Je hebt alles wel goed overdacht in ieder geval........maar is nog een baantje erbij wel een goed idee?? Zeker nu je in je examenjaar zit? De tijd die je bespaart door haar op dezelfde stal te zetten ben je dan weer kwijt met je nieuwe baantje.
Verder nog wat anders: wat ga je na je examen doen? Je zegt dat je over 3 jaar waarsch. meer verdient, maar misschien heb je dan wel een vervolgopleiding. En ik denk dat je dan naast 2 paarden erg weinig tijd overhoudt om te gaan werken. Ik weet dat het raar klinkt maar een HBO oid is nog veel zwaarder dan een examenjaar.
Daarbij zou het ook nog zomaar kunnen dat je op kamers ofzo gaat in een andere stad ivm je opleiding.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:19

als ik jou was zou ik een andere stalling zoeken, vind het veelste duur eerlijk gezegd
naja, verder borstels enz?

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:29

Monster schreef:
als ik jou was zou ik een andere stalling zoeken, vind het veelste duur eerlijk gezegd
naja, verder borstels enz?

ze zegt toch dat ze ze bijelkaar moet zetten Knipoog
is ook wel zo makkelijk...

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:06

?? kun je niet een iets goedkopere stalling zoeken? tjonge dan kan je net zo goed een grooter paard kopen, heb je meer aan en is net zo duur.
Ik denk dat je wel een stalling voor 40euro kunt vinden hoor, gewoon een landje.. meer heeft ie toch niet nodig? ja een schuilstal....
maar het is het leukste voor het beestje als ie nog gewoon lekker met andere veulens kan spelen, verder nix.
maar je heb er zeker goed over na gedacht supper!
heel veel plezier

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:12

Ze heeft al een rijpaard Knipoog en daar komt gewoon een shet bij, en overdag kan ze volop spelen met andere paardjes, dus dat is allemaal geregeld Knipoog

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 21:17

Ik ednk dat je toch wat meer nodig hebt voor wormenkuren en inentingen hoor. En misschien reserveringen voor de dierenarts?

Ik vind € 100,00 of wat was het, wel heel erg veel voor stalling van een shetje, zeker voor een veulen.

Zoek een weitje waar ie in kan staan, heeft het beest het veel lekkerder, en betaal jij je niet blauw aan dingen die je toch niet gebruikt.

Veulenbrok? Waarvoor is dat nodig?

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 21:59

Ik wil niet met mijn paarden voor de zoveelste keer op 2 verschillende stallen staan dat is veelste veel geklep en die 100 euro heb ik ervoor over ze komt overdag met 7 andere ponytjes op wei en daarna op stal met een andere shet en dat was mijn vraag ook neit want ik ben ook zeker tegen veulens op stal maar samen met een ander paard zie ik er geen probleem in want overdag 7 uur op wei en s´avonds kan ik nog met dr wandelen of loslaten in de bak. Ik heb er heel lang over nagedacht en veel mensen doen dat niet eens!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:00

@ Cynthy: Er is nu al een aantal keer gezegd dat ze haar toekomstige Shet en haar paard bij elkaar op één stalling wil houden. En zolang ze het kan en wil betalen lijkt me dat geen probleem.

Veulenbrok is op zich niet heel hard nodig voor een Shetveulen, maar kan in mijn ogen ook geen kwaad. Het is namelijk best goed voor ze. Mits je het uiteraard in beperkte mate voert. Maar daar vertrouw ik haar wel in. Knipoog

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 22:01

manzano schreef:
Je hebt alles wel goed overdacht in ieder geval........maar is nog een baantje erbij wel een goed idee?? Zeker nu je in je examenjaar zit? De tijd die je bespaart door haar op dezelfde stal te zetten ben je dan weer kwijt met je nieuwe baantje.
Verder nog wat anders: wat ga je na je examen doen? Je zegt dat je over 3 jaar waarsch. meer verdient, maar misschien heb je dan wel een vervolgopleiding. En ik denk dat je dan naast 2 paarden erg weinig tijd overhoudt om te gaan werken. Ik weet dat het raar klinkt maar een HBO oid is nog veel zwaarder dan een examenjaar.
Daarbij zou het ook nog zomaar kunnen dat je op kamers ofzo gaat in een andere stad ivm je opleiding.

Ik heb er goed over nagedacht...ik doe havo maar weet al heel lang dat ik geen HBO wil gaan doen en ik wil zeker niet op kamers. Ik ga naar een opleiding in de buurt die ik met de auto binnen 3 kwartier kan rijden ik heb echt goednagedacht en ik ga waarschijnlijk eerst een jaar werken dan kan ik al flink wat opsparen als ik fulltime ga werken...

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 22:02

Sorry! Ik heb niet alles gelezen

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 22:02

Loesjuh schreef:
@ Cynthy: Er is nu al een aantal keer gezegd dat ze haar toekomstige Shet en haar paard bij elkaar op één stalling wil houden. En zolang ze het kan en wil betalen lijkt me dat geen probleem.

Veulenbrok is op zich niet heel hard nodig voor een Shetveulen, maar kan in mijn ogen ook geen kwaad. Het is namelijk best goed voor ze. Mits je het uiteraard in beperkte mate voert. Maar daar vertrouw ik haar wel in. Knipoog

Veulenbrok is denk ik inderdaad een beetje onzin...dus ga et eigenlijk niet doen Tong uitsteken