ontwormen...zucht...ja ik weet het maar.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

djuno

ontwormen...zucht...ja ik weet het maar.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 23:37

....als de alle paarden op stal NIET tegelijk ontwormt worden, hoe vaak moet ik dan mijn paard extra ontwormen om besmetting tegen te gaan?

Overal lees je wel de antwoorden dat het allemaal tegelijk moet (wat ik ook wel graag wil..maar tja ik kan niet beslissen voor een ander) maar ik kan me niet herinneren ergens gelezen te hebben wat dan evt. de oplossing is om besmetting tegen te gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 23:39

De enige oplossing om de besmetting tegen te gaan is dat alles tegelijk ontwormd word. En ik zou gewoon de discussie aangaan met de stalgenoten of desnoods de eigenaar van de stal om dat voor elkaar te krijgen. Krijg je het niet voor elkaar dan zou ik serieus naar een andere stal omkijken. Teveel of in te korte afstanden ontwormen is namelijk ook niet goed. Voor je paard niet, en ook niet voor je knip.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 23:50

Als het op mijn knip aankomt....kan ik van die extra wormspuiten niet wakker liggen Lachen ALS het haar zou beschermen. Maar het is dus niet goed voor haar en dan zal ik het ook zeker niet doen.
Het probleem is gewoon tweeledig:

A. we hebben er een eigenaar van 3 paarden rondlopen die het beslist niet nauw neemt met de wormkuren (die staan dus al op stal)
B. volgende week gaan die van ons dus terug naar stal maar dan is nog maar een gedeelte van de kudde weer "thuis". De rest zal in de weken daarna komen binnendruppelen.

Dus breek ik mijn hoofd hoe ik dit nu het beste kan opvangen Verward

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 23:53

Op het moment dat alles op stal staat is het toch goed? Als regelmatig de mest verwijdert wordt uit eventuele losgooibakken zal het zo'n vaart niet lopen. Ontworm alles voordat het op stal komt te staan, en vermijd contact met de besmette dieren. Als een extra wormenkuur je geen pijn doet kun je ook beslissen om de paarden van de stoorzender te ontwormen Lips are sealed
En bespreek het met de staleigenaar. Misschien zijn er al stalregels daaromtrend en hoeven ze alleen maar onder ogen gebracht te worden.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 00:04

Cassidy schreef:
Op het moment dat alles op stal staat is het toch goed? Als regelmatig de mest verwijdert wordt uit eventuele losgooibakken zal het zo'n vaart niet lopen. Ontworm alles voordat het op stal komt te staan, en vermijd contact met de besmette dieren. Als een extra wormenkuur je geen pijn doet kun je ook beslissen om de paarden van de stoorzender te ontwormen Lips are sealed
En bespreek het met de staleigenaar. Misschien zijn er al stalregels daaromtrend en hoeven ze alleen maar onder ogen gebracht te worden.

*proest* Haha! Haha! ....maaruh....deze stoorzender is de zoon van de staleigenaar die zich door niets en niemand iets laat opleggen. Het kan een beste vent zijn hoor maar soms wil ik die "140 kg" (nee heb het niet over een shet maar over die eigenaar Haha! ) wel eens gebruiken als een boksbal Boos!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 00:06

Dan evengoed zou ik het met de staleigenaar bespreken. Misschien is hij wel niet op de hoogte hoe zijn zoon het met de wormenkuren houdt.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 00:15

denk ook maar dat ik dat doe......we hebben nog ruim anderhalve week voordat die van ons terugkomen naar stal en zal ik die v..klep er zelf ook maar weer eens op aanspreken.
Probleem is dat de staleigenaar (een schat van een kerel) niet opgewassen is tegen zijn alom betweterige, irritante en dominante zoon.
Oei....ik merk dat ik me alweer helemaal zit op te winden over die vent...maar is het maar voor een paar maanden en dan gaan ze weer terug naar de wei.
T'is dat de staleigenaar (en zijn vrouw) zulke lieverds zijn en de paarden daar een super adres hebben (en daar doe je het natuurlijk ook allemaal voor) maar die zoon mag voor mij een enkeltje sahara krijgen (en zijn kids ook....zijn al precies pa Ziek

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 00:17

dan vind ik idd juist dat je het met de eigenaar moet bespreken! als zijn zoon zich niet aan de regels houd dan vind ik dat hij het initiatief moet nemen om het paard te ontwormen van zijn zoon voordat de rest van de paarden besmet word.....belachelijk trouwens dat die jongen het zelf niet doet !

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 00:22

Cassidy schreef:
Als een extra wormenkuur je geen pijn doet kun je ook beslissen om de paarden van de stoorzender te ontwormen Lips are sealed

Bij ons is het hele wormgebeuren ook een hot issue op stal, maar als ik hoor dat iemand mijn paard zonder mijn toestemming heeft ontwormd is het erf te klein hoor!

Als je je paard regelmatig ontwormd met de juiste dosis is het heel lastig als iemand niet meewerkt, maar het risico voor je paard is wel erg klein.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:15

batje schreef:
Bij ons is het hele wormgebeuren ook een hot issue op stal, maar als ik hoor dat iemand mijn paard zonder mijn toestemming heeft ontwormd is het erf te klein hoor!

Als ik hoor dat iemand door NIET te ontwormen mijn paard in gevaar brengt, dan is bij mij het erf te klein...